Consumentenbond
---
28 september 2009
Nationale Afmeldweek tegen ongewenste reclame
Elke consument heeft een grote digitale schaduw
Voor consumenten die zich ergeren aan ongewenste telefoontjes, sms-jes
en reclame in de brievenbus organiseert de Consumentenbond van maandag
28 september tot en met 2 oktober de Nationale Afmeldweek. Dit is dé
actieweek die mensen meer bewust moet maken van hun digitale schaduw
en wat zij daar zelf aan kunnen doen. Met de Afmeldwizard op
consumentenbond.hyves.nl biedt de bond tien praktische handreikingen
om een einde te maken aan ongevraagde aanbiedingen.
Aanleiding voor deze actieweek is de inwerkingtreding van het
Bel-me-niet-register op 1 oktober aanstaande. De Consumentenbond heeft
zich jarenlang ingezet voor de komst van dit register. De actieweek
helpt consumenten nóg een stap verder dan het Bel-me-niet register.
Voor tien categorieën van ongewenste reclame, zoals sms-diensten of
telefonische verkoopgesprekken, geeft de Afmeldwizard met een muisklik
aan hoe afmelden en stopzetten werkt.
De Hyves-pagina van de Consumentenbond biedt meer dan alleen die tien
handreikingen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Elke dag
publiceren we een tip van de dag om baas te blijven over je eigen
privégegevens. Daarnaast vragen we alle Hyvers ons te helpen om met
deze actie zoveel mogelijk mensen te bereiken. Iedereen kan onze
gadget met afmeldtips op het eigen profiel plaatsen. Wie dat doet,
maakt dagelijks kans op een iPod nano.'
Privégegevens
Volgens het CBP staat ieder persoon in 250 tot duizenden bestanden
geregistreerd. Daarom is het zo belangrijk dat consumenten zorgvuldig
omgaan met hun privégegevens en er ook zelf voor zorgen dat deze
gegevens geen eigen leven gaan leiden. De Consumentenbond pleit er
voor dat bedrijven en overheden alleen relevante en noodzakelijke
gegevens vragen en dat die informatie niet mag worden gebruikt voor
andere doeleinden.