Wageningen Universiteit en Researchcentrum

28 sep 2009

Onderdeel: LEI

Meer kennis over gezondheid en duurzaamheid leidt niet per definitie tot een ander aankoopgedrag bij consumenten. Alleen de kleine groep mensen die toch al interesse heeft in deze onderwerpen laat zich hierdoor leiden. 89% van de consumenten koopt producten uit gewoonte, zonder er bij na te denken. Dit blijkt uit de eerste toepassing van een instrument dat Wageningen UR ontwikkelt in opdracht van het ministerie van LNV. Met deze methode, de âPeiling Consument en Voedselâ, wordt het denken en het doen van consumenten ten aanzien van voedsel gemeten en kunnen bepaalde mechanismen zichtbaar worden gemaakt.
Â
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit streeft naar een duurzame productie en consumptie van voedsel. Duurzame consumptie wordt bereikt door consumenten te verleiden duurzame producten te kopen. Consumentengedrag ten aanzien van duurzaamheid staat echter bol van de afwegingen, dilemma's en zichtbare inconsistenties tussen woord en daad.
LEI Wageningen UR heeft in kaart gebracht wat mensen zeggen belangrijk te vinden, wat ze zeggen te kopen en wat ze ook daadwerkelijk in het boodschappenmandje leggen. Daar blijkt veel verschil tussen te zitten.

Gezondheid, voedselveiligheid en productkwaliteit worden door alle ondervraagde personen tot op zekere hoogte belangrijk gevonden. Maar consumenten kiezen uiteindelijk voor een product dat lekker is, niet duur, gezond en eventueel makkelijk klaar te maken. Wanneer ze voor iets gezonds kiezen, nemen ze niet per se een product met een keurmerk maar kopen ze wat vaker groente, fruit en vis.
Waarden als rechtvaardigheid, ambachtelijkheid en milieu- en diervriendelijkheid spelen bij de aankoop bijna geen rol, slechts drie tot vier procent van de consumenten handelt hiernaar. Voor de grote groep consumenten die enigszins gevoelig is voor duurzaamheid, zou een koppeling gemaakt moeten worden met smaak en gemak. Mogelijk zijn zij er dan toe te bewegen om producten te kopen met een meerwaarde.

Uit het onderzoek blijkt dat inzetten op het vergroten van kennis de gewenste gedragsverandering niet zo maar tot stand brengt. Ook keurmerken hebben slechts beperkt effect. Voor effectief beleid is meer inzicht nodig in de onbewuste drijfveren van de consument in het aankoopproces.

Rapport 2009-059 Eten van Waarde; Peiling consument en voedsel

Dit rapport levert het instrument voor de Voedselbalans. De Voedselbalans is onderdeel van de LNV-Nota Duurzaam Voedsel die 29 juni 2009 is uitgekomen.Â

Onderzoeker
Marieke Meeusen
marieke.meeusen@wur.nl
Profiel

Onderzoeker
Jos Bartels
jos.bartels@wur.nl
Profiel

Persvoorlichter
Helene Stafleu
helene.stafleu@wur.nl
Profiel