Enschede vindt landelijk rampen informatiesysteem uit
Nieuw informatiesysteem voor nazorg bij rampen en calamiteiten
De gemeente Enschede heeft een nieuw en uniek landelijk
informatiesysteem ontwikkeld (RISE) voor nazorg bij rampen en
calamiteiten. De Bijlmerramp, de vuurwerkramp of recent de
vliegtuigcrash van Turkisch Airlines en het drama op Koninginnedag in
Apeldoorn. Keer op keer blijkt uit onafhankelijke onderzoeken en
evaluaties dat er problemen zijn met de registratie van slachtoffers.
Met het nieuwe systeem van Enschede wordt het werk van allerlei
instanties makkelijker en beter gemaakt. Voor slachtoffers kan zo een
hoop leed worden voorkomen. Het nieuwe systeem bestaat nog niet in
Nederland. Huidige systemen die gebruikt worden zijn niet volledig of
verwerken slechts een klein onderdeel.
Het informatiesysteem van Enschede (RISE Rampen Informatie Systeem
Enschede) voorkomt problemen met nazorg aan slachtoffers. Als
slachtoffers niet of niet goed geregistreerd staan, kunnen
hulpverlenings-instanties als de GGD en Slachtofferhulp geen goede
hulp geven. Bovendien kunnen slachtoffers en familieleden niet goed
worden geïnformeerd door overheidsinstanties en moeten slachtoffers
keer op keer hun verhaal opnieuw vertellen. Dat is een zware belasting
voor slachtoffers, bovendien krijgen ze daarbij het gevoel dat ze niet
erkent worden. De verwerking komt hierbij mogelijk bij sommige
slachtoffers in de knel. Registratie is van groot belang omdat
nazorgtrajecten in lengte van jaren kunnen duren en vaak vanaf het
eerste moment al gestart moet worden.
Generiek systeem
Het registratiesysteem is een generiek systeem waarbij niet meer dan
een computer en een internetverbinding nodig is. Gemeenten of
veiligheidsregio's die met een ramp of calamiteit te maken hebben
kunnen er gemakkelijk op inloggen. Het systeem kan dus met gemak
landelijk ingezet worden, ongeacht de aard en omvang van de ramp.
Bovendien is het in korte tijd operationeel en inzetbaar, ongeacht de
bestaande infrastructuur. Het systeem kan alleen via een beveiligde
verbinding gebruikt worden. Privacy gevoelige gegevens zijn beschermd.
Naast functies als het registreren van persoons- en bedrijfsgegevens
en het registreren van contactmomenten met gedupeerden kan het systeem
gekoppeld worden aan de landelijke databank voor
bevolkingsadministratie, kunnen de persoonsgegevens uit de
Verwantenregistratie van het Nederlandse Rode Kruis in de acute fase
direct na een ramp of calamiteit worden geïmporteerd. Zowel
gedupeerden als bedrijven worden in het systeem opgenomen en de
schaderegistratie is geïntegreerd. Hulpinstanties kunnen gegevens
toevoegen, zonder het hele dossier op te hoeven vragen.
Nazorg
De gemeente Enschede is direct na de vuurwerkramp gestart met een
onderzoek naar de nazorg. Nu - bijna tien jaar na de vuurwerkramp -
zijn alle ervaringen en onderzoeken verwerkt in RISE en kunnen deze
voor elk soort ramp of calamiteit ingezet worden. Doel van de gemeente
Enschede is dat het systeem landelijk wordt ingevoerd. Het systeem
wordt dan ook gratis aan alle gemeenten in Nederland aangeboden. De
totale kosten om het systeem te ontwikkelen bedraagt slechts
EUR200.000,-. Het registratiesysteem RISE wordt woensdag 30 september
in Enschede gepresenteerd aan veiligheidsregio's, de veiligheidsraad
en gemeenten.
Geplaatst: 28 september 2009.
28 september 2009
Gemeente Enschede