Persberichten

Food Week platform voor foodtrends en actualiteiten

Publicatiedatum: 16-09-2009

Voor het eerst is op de beursvloer van Food Week een aantal winnende concepten uit de Supermarkt van het Jaar Verkiezing te zien in een gezamenlijke presentatie. Verder hebben exposanten veel nieuws en noviteiten in petto. Van 28 tot en met 30 september kunnen retailprofessionals in de Jaarbeurs Utrecht terecht voor een ruime inspiratieronde op hun vakgebied. Food Week is hét platform voor de trends en actualiteiten in de branche. Prominente plaatsen op de beursvloer zijn er voor internationale, biologische en streekproducten.

Internationaal
Op Food Week is veel aandacht voor internationale producten. Niet verwonderlijk gezien de toenemende populariteit van het gebruik van deze producten in de Hollandse keuken. Het internationale paviljoen telt 25 deelnemers uit Zweden, Spanje, Polen, Frankrijk, Zuid-Afrika en Italië. De Italiaanse vertegenwoordiging is tot stand gekomen in samenwerking met de Italiaanse Kamer van Koophandel. Naast de individuele presentaties van de deelnemers wordt de hele dag door live gekookt. Rational stelt de kookapparatuur beschikbaar voor de paviljoenkeuken, evenals een kok die een culinaire en creatieve uitdaging aangaat met een mix van internationale producten van deelnemers. Bezoekers kunnen deelnemen aan proeverijen met producten uit Sardinië.

Tegenover het paviljoen is Four Food te vinden. Dit bedrijf is gespecialiseerd in authentieke foodproducten uit de hele wereld en speelt in op het groeiende potentieel van de buitenlandse straat in de supermarkt. "We willen supermarktondernemers en filiaalmanagers op ideeën brengen hoe ze hun buitenlandse straat kunnen inrichten en uitbreiden," zegt ondernemer Maycle Fokkink, "Ons assortiment thuislandproducten is een reis om de wereld in 800 smaken, keus genoeg dus!" Het assortiment omvat inmiddels 1.100 producten en is ingedeeld in 4 'windstreken': Four Polski Food (Pools/Europese producten), Four Halal Food (Afrikaanse producten), Four Asian Food (Aziatische producten) en Four Caribbean Food (Caribische producten).

Bio & Streek
Naast dit internationale 'geweld' zijn ook Nederlandse biologische en streekproducten prominent aanwezig op de beurs. Het Bio & Streek Paviljoen is een samenwerking van beursorganisator VNU Exhibitions met de Taskforce Biologische Landbouw en de Taskforce Multifunctionele Landbouw. André Brouwer van de Taskforce Biologische Landbouw: "Biologisch heeft in deze tijd, waarin duurzaamheid en MVO de hot topics zijn, een prachtkans om zich verder te professionaliseren in het retailkanaal."

Nederlandse streekproducten hebben veel te bieden op het gebied van smaak, kwaliteit en productiewijze. Food Week bezoekers worden getrakteerd op originele recepten van de hand van Organic Chef Olivier van der Staal. Hij stelde bijzondere gerechten samen met producten van de paviljoendeelnemers. Onder andere op het menu: rode erwtensoep met Friese droge worst van Weidenaar, World Wide Cheese geitenkwark met Raspberry Maxx frambozensaus, ambachtelijke Hoeckse Chips met Streeck mosterd sambal dip, Hartverwarmde Bastiaans Blauwe Kaassoep en Chai Lassi van Yugo met Ecomel yoghurt. Met het Japanse keizerlijke rundvlees van de Wagyu-farm wordt niet 'gemixt'. Van der Staal: "Dit vlees heeft zo'n unieke en verfijnde smaak, je moet het in zijn eigen vet bakken en serveren met mooie groenten, zonder saus."

Supermarktplein
Op het Supermarktplein presenteert een aantal winnaars van de Supermarkt van het Jaar Verkiezing 2008 zich. Albert Heijn Boxtel was winnaar in twee categorieën en staat op het plein met het 'Puur & Eerlijk' concept, een nieuw eigen merk van de supermarktketen. Ondernemer Ronald de Jong van AH Boxtel: "We zullen de bezoekers laten zien waarom we een winnaar zijn." Plus Benders uit Venlo won de Jan Uffing prijs voor een uitstekend personeelsbeleid en presenteert op het plein hun wijnselectie. Spar toont hun bijzondere broodmodule.

Exposantennieuws
Op zowel food als non-food gebied is er op de beurs veel nieuws te ontdekken. CONO Kaasmakers introduceert op Food Week een innovatie: de Premium Beemster Kaassaus. Hiermee wordt een nieuwe trend gezet in de categorie kaas in het koelversschap. Nog niet eerder was een 100% Hollandse kant-en-klare kaassaus in het koelversschap te vinden. Met de Premium Beemster Kaassaus speelt de kaasspecialist in op de behoefte van de consument aan een eerlijk, authentiek en vers product dat breed inzetbaar is in de keuken.
Bofra International introduceert hun nieuwe toplijn Italiaanse steenovenpizza's, in een nieuwe verpakking met een culinaire uitstraling. De steenovenpizza's worden gepositioneerd als gemaksproduct voor het topsegment en worden in 6 smaken geleverd. Boulangerie de France presenteert de bake-off toplijn Les Pains Grand Cru. SA Tradehouse is importeur van luxe food en delicatessen uit o.a. Zuid Afrika, een keuken die in Nederland steeds populairder wordt. Verkrijgbaar zijn o.a. Zuidafrikaanse sauzen, dressings, barbecue- en braai kruiden en chutneys.

Mekkafood komt met de noviteit Lahmacun, een originele met de hand vervaardigde Turkse pizza. Zijerveld & Veldhuyzen en Boering Melkblok presenteren zich voor het eerst samen in de nieuwe combinatie onder de nieuwe naam Zijerveld. Door een bundeling van krachten op het gebied van Hollandse kaas, buitenlandse kaas, productie en logistiek wil Zijerveld de kaas- en delicatessenmarkt naar een nog hoger niveau tillen. Foodkitchen is een jong, dynamisch bedrijf in innovatieve food concepten, o.a. chocosticks van Chocxx, kruidenmolens van het Zuidafrikaanse Cape Herb en ambachtelijke, handgeschepte Nederlandse Emma chips en gezonde hennepzaadolie Good Oil uit Engeland.

Impulssealen
Conpax Verpakkingstechniek introduceert de Klappack Novus. Uniek aan deze machine is de geheel nieuwe techniek van sealen: impulssealen. Door deze sealtechniek verwarmt het sealraam voor een hele korte tijd en zeer gericht op uitsluitend die plaats waar de folie dient te worden geseald. De Klappack Novus voorkomt hierdoor hitte-overdracht op het product, zorgt voor bescherming tegen verbranding door de gebruiker en is een stuk zuiniger in het energiegebruik.

Digi Nederland toont diverse noviteiten, o.a. de Digi SM-100 serie, een low budget systeemweegschaal, de SM-780 zelfbedieningsweegschaal met een revolutionair high touch systeem, de AP-700 PC based high speed labelapparatuur en de Anritsu X-ray productie control apparatuur. Wanzl presenteert de nieuwe innovatieve elektronische toegangsvoorziening eGate. Met zijn intelligente sensoren markeert de eGate direct de overgang naar de nieuwe wereld van "self-scanning en self-payment". Bij het nieuwe verkoopsysteem POSsibility staan zowel het programma als de presentatiemogelijkheden centraal op het PoS, die kunnen worden aangepast aan trends, food- en nonfoodartikelen.

Food Week en Slavakto
Tegelijkertijd met Food Week vindt ook Slavakto plaats, een vakbeurs gericht op vlees, vleeswaren, wild en gevogelte. Hierdoor wordt de hele foodmarkt op één locatie en op één moment gepresenteerd aan retailprofessionals.

Openingstijden
Maandag 28 september van 13.00 - 22.00 uur
Dinsdag 29 september van 11.00 - 22.00 uur
Woensdag 30 september van 11.00 -17.00 uur.
De twee avondopeningen bieden detaillisten en hun medewerkers ruimere mogelijkheden om de beurzen te bezoeken na sluitingstijd van hun bedrijf.

Gratis toegang voor vakbezoekers
Vakbezoekers krijgen gratis toegang tot Food Week 2009 door middel van registratie via www.foodweek.nl.

-.-.-.-.-

Noot voor de redactie (