CNV Onderwijs

27 september 2009

Daadwerkelijk mogelijkheden scheppen voor betere zeggenschap onderwijs

Categorie: Nieuws CNV Onderwijs, Algemeen nieuws

CNV Onderwijs is positief over het voornemen van minister Plasterk leraren meer te vertellen te geven over hun vak. De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met een wetsvoorstel dat leraren een belangrijke stem moet geven in het ontwikkelen en vaststellen van het onderwijskundig en kwaliteitsbeleid op school.

Patrick Banis, vice-voorzitter van CNV Onderwijs: `Ik juich elke ontwikkeling toe waarbij leraren weer baas worden over hun eigen beroep. De arbeidsvreugde is er mee gediend en vooral in het voortgezet onderwijs kan er op dat gebied veel verbeterd worden. Ik reken erop dat leraren en scholen ook de mogelijkheden krijgen om die zeggenschap in de praktijk. Daar is geld en extra tijd voor nodig.'

Banis wijst erop dat tot nu toe leraren - in vergelijking met andere landen - te lang voor de klas staan en dat betekent `dat nadenken over hun vak er niet bij is. Vooral jonge leerkrachten knappen daar op af,' aldus Banis die ook constateert dat leraren juist in het voortgezet onderwijs ervaren te weinig te zeggen te hebben over hun eigen werk.

CNV Onderwijs heeft al vaker gepleit voor meer zeggenschap van leraren omdat daardoor `het vak aantrekkelijker wordt en een grotere uitdaging vormt . De kwaliteit van het onderwijs is er mee gediend,' aldus Banis.

---