CNV Onderwijs
27 september 2009
Daadwerkelijk mogelijkheden scheppen voor betere zeggenschap onderwijs
Categorie: Nieuws CNV Onderwijs, Algemeen nieuws
CNV Onderwijs is positief over het voornemen van minister Plasterk
leraren meer te vertellen te geven over hun vak. De ministerraad heeft
vrijdag ingestemd met een wetsvoorstel dat leraren een belangrijke
stem moet geven in het ontwikkelen en vaststellen van het
onderwijskundig en kwaliteitsbeleid op school.
Patrick Banis, vice-voorzitter van CNV Onderwijs: `Ik juich elke
ontwikkeling toe waarbij leraren weer baas worden over hun eigen
beroep. De arbeidsvreugde is er mee gediend en vooral in het
voortgezet onderwijs kan er op dat gebied veel verbeterd worden. Ik
reken erop dat leraren en scholen ook de mogelijkheden krijgen om die
zeggenschap in de praktijk. Daar is geld en extra tijd voor nodig.'
Banis wijst erop dat tot nu toe leraren - in vergelijking met andere
landen - te lang voor de klas staan en dat betekent `dat nadenken over
hun vak er niet bij is. Vooral jonge leerkrachten knappen daar op af,'
aldus Banis die ook constateert dat leraren juist in het voortgezet
onderwijs ervaren te weinig te zeggen te hebben over hun eigen werk.
CNV Onderwijs heeft al vaker gepleit voor meer zeggenschap van leraren
omdat daardoor `het vak aantrekkelijker wordt en een grotere uitdaging
vormt . De kwaliteit van het onderwijs is er mee gediend,' aldus
Banis.
---