Ingezonden persbericht


-PERSBERICHT-

TAXATIEWAARDE KLASSIEKERS VOOR HELFT BEZITTERS ONBEKEND

ONDERZOEK KLASSIEKERBEZITTERS DOOR EUROPEESCHE VERZEKERINGEN

----------
Circa de helft van de klassiekerbezitters weet niet precies wat hun klassieker waard is, omdat zij hun klassieker niet hebben laten taxeren. De groep die nog nooit een taxatie heeft laten uitvoeren vindt dit gewoonweg niet nodig (32%) of heeft hiervoor geen interesse (10%). Dit en meer blijkt uit een onderzoek van Europeesche Verzekeringen onder meer dan 400 klassiekerbezitters.

Deze resultaten zijn opvallend, omdat een geldig taxatierapport zorgt voor een juiste waardebepaling bij schade of bij diefstal van een klassieker. Een op de vijf noemt specifiek een reden die verband houdt met de auto: "de auto is nog niet klaar" (12%) en "de waarde is te laag" (10%).

Klassiekers worden niet uitgeleend
De eigenaar van een klassieke auto is uiterst zuinig op zijn kostbare bezit: Een overgrote meerderheid parkeert de bolide in de garage (86%). Het uitlenen van de klassieke auto is een zeldzaamheid: slechts 12% geeft aan de auto wel eens aan anderen uit te lenen.

Volkswagen populairste klassieker
Bijna driekwart bezit één klassieker, 27% bezit er meer dan een. Het meest voorkomende merk is Volkswagen. Daarna volgen Mercedes, Ford en Fiat. De Volkswagen is voor de ondervraagde klassiekerbezitter ook de populairste eerste auto geweest. Vragen we aan de respondenten welke auto ze momenteel rijden, dan zijn Ford, Opel en Volkswagen de meest genoemde merken.

Ondervraagden die meerdere klassiekers bezitten, zijn vaak (54%) verzamelaars van hetzelfde automerk.

Gebruiksfrequentie
Ongeveer de helft van de bezitters van een klassieke auto heeft deze in de afgelopen maanden minimaal een keer per week gebruikt. Nog eens 15% heeft eens per twee weken met de klassieker rondgereden. Men toert doorgaans niet alleen: bijna 70% gaat er met anderen op uit. Gemiddeld wordt er per jaar ruim 3.500 kilometer met de klassieker gereden.

Klassiekerevenement populair
De belangrijkste redenen om een klassieke auto aan te schaffen is de 'liefde voor het model' (31%). Een bijna even grote groep heeft de auto uit 'hobbyisme' aangeschaft. Bijna de helft (47%) heeft het afgelopen jaar een evenement voor klassiekers bezocht. Circa twee op de vijf zijn lid van een klassiekerclub, vooral voor de gezelligheid (29%). Een op de vijf klassiekerbezitters heeft wel eens meegedaan aan een rally.

Zelf klussen
Bijna alle klassiekerbezitters doen zelf (een deel van) het onderhoud aan hun auto. Circa de helft (47%) geeft zelfs op alles zelf aan het onderhoud van hun klassieker(s) te doen. Gemiddeld genomen wordt er per maand acht uur aan het onderhoud besteed. Onderhoudswerkzaamheden waarvoor men met name de specialist inzet zijn: APK (19%), specialistisch werk (17%), groot onderhoud (9%) en servicebeurten (9%). Gemiddeld besteden klassiekerbezitters ruim ¤ 900 aan onderhoud. Mannen geven aan onderhoud bijna twee keer zoveel uit als vrouwen.

Weinig aandacht voor banden
Ongeveer de helft van de bezitters van een klassieker heeft de auto aangepast aan de huidige veiligheidseisen (52%). De meeste van deze groep hebben veiligheidsgordels laten aanbrengen (47%) of remmen vervangen (16%).

Maar liefst 37% geeft expliciet op nooit de banden te verwisselen. De chemische componenten die banden soepel houden en zorgen voor grip op het wegvlak, hebben de eigenschap na verloop van tijd steeds verder te verharden. In de praktijk let men bij een APK keuring alleen op de diepte van het profiel. Ondertussen nemen ouderdomseffecten als een langere remweg en slipgevoeligheid steeds meer toe. Banden vanaf 8 jaar en ouder verliezen grip. Daarmee zijn ze, zeker voor de snellere klassiekers, gevaarlijk in gebruik. Europeesche Verzekeringen raadt klassiekerbezitters dan ook aan banden na 8 jaar te vervangen.

Verzekerd
Dat men zuinig is op de auto blijkt uit het feit dat ongeveer vier op de vijf (81%) respondenten nog nooit schade hebben gehad aan de klassieker. Slechts een op de drie bezitters heeft dit kostbare bezit WA en volledig casco verzekerd. Daarnaast hebben twee op de vijf eigenaars een ongevallenverzekering voor inzittenden afgesloten.

----------