Ministerie van Defensie
Leopard bergingstanks ruimen verongelukte locomotieven
26 september 2009, 23.07 uur
Een Leopard 2 bergingstank, oftewel Buffel, heeft aan het einde van de
middag de eerste locomotief van de bij Barendrecht verongelukte
goederentreinen onder het A15-viaduct vandaan getrokken.
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
Sergeant 1 Stephen Douglass is 1 van militaire bergers van 13
Gemechaniseerde Brigade uit Oirschot. De situatie die hij vanochtend
om 8.00 uur aantrof, had nog het meeste weg van een reusachtig mikado
van verwrongen treinstaal. "Er lagen 3 treinen helemaal in elkaar
verfrommeld, naast elkaar en op elkaar. Als je er 1 weghaalt dan valt
die ander. "
Improviseren
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
Samen met hun civiele bergingscollega's hebben de militairen een plan
bedacht. Hierbij werd hun improvisatievermogen flink op de proef
gesteld. Niet alleen lagen de locomotieven precies onder het viaduct,
maar ook kon de bergingstank zichzelf niet verankeren. Dit doet een
Buffel normaal door zijn dozerblad in de grond te drukken, maar door
de aanwezigheid van een grote hoeveelheid kabels in de grond was dit
niet mogelijk. Daarom werd besloten om 2 locomotieven aan de Leopard
te hangen als tegenwicht.
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
Nadat vanmiddag de laatste leeggepompte ketelwagon was afgevoerd, werd
1 van de 2 uit Oirschot afkomstige bergingstanks in positie gebracht.
Hiervoor werd de 60 ton wegende tank door een enorme kraan op het
spoor getild, waar met zware houten balken een plateau tussen de rails
was gecreëerd. Korporaal Jaap Priems: "We kunnen het spoor wel
oprijden, maar dan rijdt je ook de rails nog eens kapot."
Uniek
Inzet Leopard bergingstank bij lostrekken locomotief. (Foto: Defensie)
De eerste locomotief was nog redelijk bereikbaar. Zodoende kon de
Leopard dit treinstel samen met de aanwezige kraan wegtrekken. De
militairen spreken van een unieke klus. Douglass: "We zijn er bij
gehaald vanwege onze liercapaciteit. Normaal trekken we alleen tanks,
dus dit is erg leerzaam."
Na het afvoeren van dit ruim 80 ton wegende gevaarte zal de Buffel ook
proberen de 2 frontaal op elkaar gebotste locs onder het viaduct uit
te trekken. Hiervoor worden 2 locomotieven aan de tank gekoppeld. Lukt
dit niet, dan staat er een tweede Buffel klaar om bij te springen.
Mocht ook dit niet voldoende zijn om de 2 treinstellen, waarvan 1 met
een gewicht van 140 ton, te verplaatsen dan worden ze in stukken
gesneden. In dit geval loopt de berging ernstige vertraging op.