Gemeente Zwolle

Samenvatting uitvoeringsprogramma structuurplan

Uitvoeringsprogramma structuurplan vastgesteld

Op 14 september heeft de gemeenteraad van Zwolle het eerste uitvoeringsprogramma structuurplan vastgesteld. In juni 2008 is het structuurplan Zwolle 2020 aangenomen. In dat structuurplan staan veel ambities beschreven op ruimtelijk gebied. Niet alleen de gewenste aantallen woningen, bedrijven, kantoren en winkels staan in dat structuurplan beschreven. Ook de gewenste woonmilieus, de soort bedrijven en kantoren (groot, middelgroot, klein), en doelstellingen op het gebied van bereikbaarheid, groen, duurzaamheid zijn in het structuurplan opgenomen. De opgave is om al die doelstellingen ook te bereiken. Een uitvoeringsprogramma is bedoeld om daar sturing aan te geven.

Het uitvoeringsprogramma

Het uitvoeringsprogramma structuurplan is dus bedoeld om te bepalen hoe de in het structuurplan genoemde doelstellingen bereikt kunnen worden. Alle afzonderlijke programma's, projecten en financiën worden hierin op elkaar afgestemd.
In het uitvoeringsprogramma worden geen nieuwe doelstellingen opgenomen. Centraal staat de vraag wat de gemeente Zwolle moet ondernemen om de vastgestelde doelen te bereiken. In het uitvoeringsprogramma worden eerst de doelen uit het structuurplan samengevat. Vervolgens wordt beschreven hoe ver de gemeente gevorderd is om die doelen te bereiken; wat er al bereikt is, wat in voorbereiding of ontwikkeling is. Op basis daarvan wordt bepaald wat er nog moet gebeuren. De kern van het uitvoeringsprogramma bestaat uit een beschrijving van hoe de gemeente de opgaven die nog opgepakt moeten worden, gaat uitvoeren.
Het uitvoeringsprogramma baseert zich op de actuele stand van zaken.

Het uitvoeringsprogramma zal jaarlijks, te beginnen eind 2010 herzien worden, zodat het steeds actueel blijft, en gebaseerd op actuele ontwikkelingen, en voortschrijdend inzicht. Zo ontstaat inzicht in hoe de verschillende gebiedsontwikkelingen lopen, hoe het staat met de realisatie van de beleidsprogramma`s en hoe de financiële aspecten zich ontwikkelen. Zo houden we ruimte voor actualisering en zorgen we voor beheersing, onderlinge afstemming, en inzicht in de financiële consequenties. En er kan adequaat op nieuwe initiatieven ingespeeld worden. Kortom: een goede manier om een gezonde, integrale en evenwichtige ontwikkeling tot stand te brengen.

Samenvatting van de belangrijkste punten uit het uitvoeringsprogramma

a. De gemeente heeft al veel bereikt
De gemeente is goed op weg om de doelstellingen uit het structuurplan te bereiken. Inmiddels zijn al bijna voldoende woningen, kantoorlocaties en bedrijventerreinen in planvoorbereiding. Om de gewenste aantallen in 2020 gerealiseerd te hebben, niet alleen in aantallen, maar ook in kwaliteit. Ook aan de andere doelstellingen wordt hard gewerkt. Het groenbeleid ligt op schema, een aantal `groene vingers' is versterkt. De bereikbaarheid is verbeterd door onder andere de verbreding van de A28 die is afgerond. Ook wordt de verbreding van de Ceintuurbaan momenteel uitgevoerd. Het milieubeleid wordt steeds verder uitgevoerd en toegepast in ruimtelijke ontwikkelingen. De planvorming voor de Ruimte voor de Rivier-maatregelen in Zwolle is afgerond en de maatregelen zijn in voorbereiding. b. Woningbouw
De bouw van ruim 11.000 nieuwbouwwoningen is in voorbereiding. 6000 daarvan zijn gepland in Stadshagen. De gemeente heeft hiermee bijna voldoende woningen in voorbereiding. De geplande woningen liggen in verschillende gebieden en omgevingen. De aantallen goedkope, middeldure en dure woningen komen overeen met de ambities. Oppassen is alleen dat er niet te veel appartementen ontwikkeld worden. Omdat er al zoveel woningen in voorbereiding zijn, is het niet nodig op korte termijn te kiezen welke aanvullende uitbreidingslocatie(s) uit het structuurplan daadwerkelijk ontwikkeld worden. De keuze hiervoor zal in 2011of uiterlijk 2012 gemaakt worden. Dat geeft de gemeente de tijd om twee belangrijke vooronderzoeken goed en gedegen uit te voeren. Het ontsluitingsonderzoek Vechtpoort is inmiddels opgestart. Het vogelonderzoek voor de locaties Dijklanden, Vechtpoort en Stadsbroek start dit najaar.

De meeste geplande woningen worden in de reeds bestaande uitbreidingslocaties, maar er wordt ook een flink deel binnen de bestaande stad gebouwd. Het ontwikkelen van binnenstedelijke woningen is complexer, langduriger en vaak duurder dan het ontwikkelen van woningen in uitbreidingslocaties. Om die reden is besloten om meer regie te voeren op de woningbouwontwikkelingen aan en rondom de binnenstadsschil.

Met name de woningbouw wordt getroffen door de huidige economische situatie. Voor 2010 en 2011 is daarom het aantal op te leveren woningen naar beneden bijgesteld. Uitgegaan wordt van de helft van het `normale' jaarlijkse aantal op te leveren nieuwbouwwoningen in deze twee jaren. Dat wil zeggen dat in deze jaren gemiddeld 450 woningen opgeleverd worden in plaats van gemiddeld 900. Hoe de economische situatie zich verder zal ontwikkelen, is niet te voorspellen. Voor nu wordt ervan uitgegaan dat vanaf 2012 de woningproductie zich hersteld zal hebben.
c. Bedrijventerreinen
De ontwikkeling van bedrijventerreinen ligt op schema. Naast Hessenpoort als bedrijventerrein voor grootschalige bedrijven, is het nodig Hessenpoort Zuid te ontwikkelen, met name om tegemoet te komen aan de vraag naar kavels voor kleinere bedrijven. Daarnaast wordt ingezet op herstructurering en intensivering van de bedrijventerreinen Vrolijkheid (in uitvoering), Voorst A (in voorbereiding) en Marslanden A. Niet overal is sterke overheidssturing nodig. Verwacht wordt dat particuliere eigenaren, zoals in Voorts A en Marslanden A, zelf de gewenste intensivering kunnen realiseren. Om deze eigenaren te faciliteren en ondersteunen, wordt een accountmanager aangewezen. d. Kantorenlocaties
Met het ontwikkelen van Voorsterpoort is er voldoende ruimte voor grootschalige kantoren. Voor kleine en middelgrote kantoren moeten aanvullende locaties gevonden worden. De ontwikkeling van Oosterenk is bijna afgerond. Na Oosterenk zal een nieuw gebied ontwikkeld moeten worden. Binnen de zone langs de A28 en in de Spoorzone is hier ruimte voor. De Spoorzone is in de visievormingsfase. Voor de A28-zone geldt dat opnieuw bezien moet worden welke delen van deze zone en in welke volgorde ontwikkeld worden. Eind 2009, uiterlijk begin 2010 beslist de gemeente hierover.

Volledige versie van het uitvoeringsprogramma

Zie onderstaande link.
Zie het origineel