Samenvatting uitvoeringsprogramma structuurplan
Uitvoeringsprogramma structuurplan vastgesteld
Op 14 september heeft de gemeenteraad van Zwolle het eerste
uitvoeringsprogramma structuurplan vastgesteld. In juni 2008 is het
structuurplan Zwolle 2020 aangenomen. In dat structuurplan staan veel
ambities beschreven op ruimtelijk gebied. Niet alleen de gewenste
aantallen woningen, bedrijven, kantoren en winkels staan in dat
structuurplan beschreven. Ook de gewenste woonmilieus, de soort
bedrijven en kantoren (groot, middelgroot, klein), en doelstellingen
op het gebied van bereikbaarheid, groen, duurzaamheid zijn in het
structuurplan opgenomen. De opgave is om al die doelstellingen ook te
bereiken. Een uitvoeringsprogramma is bedoeld om daar sturing aan te
geven.
Het uitvoeringsprogramma
Het uitvoeringsprogramma structuurplan is dus bedoeld om te bepalen
hoe de in het structuurplan genoemde doelstellingen bereikt kunnen
worden. Alle afzonderlijke programma's, projecten en financiën worden
hierin op elkaar afgestemd.
In het uitvoeringsprogramma worden geen nieuwe doelstellingen
opgenomen. Centraal staat de vraag wat de gemeente Zwolle moet
ondernemen om de vastgestelde doelen te bereiken.
In het uitvoeringsprogramma worden eerst de doelen uit het
structuurplan samengevat. Vervolgens wordt beschreven hoe ver de
gemeente gevorderd is om die doelen te bereiken; wat er al bereikt is,
wat in voorbereiding of ontwikkeling is. Op basis daarvan wordt
bepaald wat er nog moet gebeuren. De kern van het uitvoeringsprogramma
bestaat uit een beschrijving van hoe de gemeente de opgaven die nog
opgepakt moeten worden, gaat uitvoeren.
Het uitvoeringsprogramma baseert zich op de actuele stand van zaken.
Het uitvoeringsprogramma zal jaarlijks, te beginnen eind 2010 herzien
worden, zodat het steeds actueel blijft, en gebaseerd op actuele
ontwikkelingen, en voortschrijdend inzicht. Zo ontstaat inzicht in hoe
de verschillende gebiedsontwikkelingen lopen, hoe het staat met de
realisatie van de beleidsprogramma`s en hoe de financiële aspecten
zich ontwikkelen. Zo houden we ruimte voor actualisering en zorgen we
voor beheersing, onderlinge afstemming, en inzicht in de financiële
consequenties. En er kan adequaat op nieuwe initiatieven ingespeeld
worden. Kortom: een goede manier om een gezonde, integrale en
evenwichtige ontwikkeling tot stand te brengen.
Samenvatting van de belangrijkste punten uit het uitvoeringsprogramma
a. De gemeente heeft al veel bereikt
De gemeente is goed op weg om de doelstellingen uit het
structuurplan te bereiken. Inmiddels zijn al bijna voldoende
woningen, kantoorlocaties en bedrijventerreinen in
planvoorbereiding. Om de gewenste aantallen in 2020 gerealiseerd
te hebben, niet alleen in aantallen, maar ook in kwaliteit. Ook
aan de andere doelstellingen wordt hard gewerkt. Het groenbeleid
ligt op schema, een aantal `groene vingers' is versterkt. De
bereikbaarheid is verbeterd door onder andere de verbreding van de
A28 die is afgerond. Ook wordt de verbreding van de Ceintuurbaan
momenteel uitgevoerd. Het milieubeleid wordt steeds verder
uitgevoerd en toegepast in ruimtelijke ontwikkelingen. De
planvorming voor de Ruimte voor de Rivier-maatregelen in Zwolle is
afgerond en de maatregelen zijn in voorbereiding.
b. Woningbouw
De bouw van ruim 11.000 nieuwbouwwoningen is in voorbereiding.
6000 daarvan zijn gepland in Stadshagen. De gemeente heeft hiermee
bijna voldoende woningen in voorbereiding. De geplande woningen
liggen in verschillende gebieden en omgevingen. De aantallen
goedkope, middeldure en dure woningen komen overeen met de
ambities. Oppassen is alleen dat er niet te veel appartementen
ontwikkeld worden. Omdat er al zoveel woningen in voorbereiding
zijn, is het niet nodig op korte termijn te kiezen welke
aanvullende uitbreidingslocatie(s) uit het structuurplan
daadwerkelijk ontwikkeld worden. De keuze hiervoor zal in 2011of
uiterlijk 2012 gemaakt worden. Dat geeft de gemeente de tijd om
twee belangrijke vooronderzoeken goed en gedegen uit te voeren.
Het ontsluitingsonderzoek Vechtpoort is inmiddels opgestart. Het
vogelonderzoek voor de locaties Dijklanden, Vechtpoort en
Stadsbroek start dit najaar.
De meeste geplande woningen worden in de reeds bestaande
uitbreidingslocaties, maar er wordt ook een flink deel binnen de
bestaande stad gebouwd. Het ontwikkelen van binnenstedelijke
woningen is complexer, langduriger en vaak duurder dan het
ontwikkelen van woningen in uitbreidingslocaties. Om die reden is
besloten om meer regie te voeren op de woningbouwontwikkelingen
aan en rondom de binnenstadsschil.
Met name de woningbouw wordt getroffen door de huidige economische
situatie. Voor 2010 en 2011 is daarom het aantal op te leveren
woningen naar beneden bijgesteld. Uitgegaan wordt van de helft van
het `normale' jaarlijkse aantal op te leveren nieuwbouwwoningen in
deze twee jaren. Dat wil zeggen dat in deze jaren gemiddeld 450
woningen opgeleverd worden in plaats van gemiddeld 900. Hoe de
economische situatie zich verder zal ontwikkelen, is niet te
voorspellen. Voor nu wordt ervan uitgegaan dat vanaf 2012 de
woningproductie zich hersteld zal hebben.
c. Bedrijventerreinen
De ontwikkeling van bedrijventerreinen ligt op schema. Naast
Hessenpoort als bedrijventerrein voor grootschalige bedrijven, is
het nodig Hessenpoort Zuid te ontwikkelen, met name om tegemoet te
komen aan de vraag naar kavels voor kleinere bedrijven. Daarnaast
wordt ingezet op herstructurering en intensivering van de
bedrijventerreinen Vrolijkheid (in uitvoering), Voorst A (in
voorbereiding) en Marslanden A. Niet overal is sterke
overheidssturing nodig. Verwacht wordt dat particuliere eigenaren,
zoals in Voorts A en Marslanden A, zelf de gewenste intensivering
kunnen realiseren. Om deze eigenaren te faciliteren en
ondersteunen, wordt een accountmanager aangewezen.
d. Kantorenlocaties
Met het ontwikkelen van Voorsterpoort is er voldoende ruimte voor
grootschalige kantoren. Voor kleine en middelgrote kantoren moeten
aanvullende locaties gevonden worden. De ontwikkeling van
Oosterenk is bijna afgerond. Na Oosterenk zal een nieuw gebied
ontwikkeld moeten worden. Binnen de zone langs de A28 en in de
Spoorzone is hier ruimte voor. De Spoorzone is in de
visievormingsfase. Voor de A28-zone geldt dat opnieuw bezien moet
worden welke delen van deze zone en in welke volgorde ontwikkeld
worden. Eind 2009, uiterlijk begin 2010 beslist de gemeente
hierover.
Volledige versie van het uitvoeringsprogramma
Zie onderstaande link.
Zie het origineel
Gemeente Zwolle