10 maatregelen om de financiële sector te doen betalen...

25/09/2009 06:30

Crioc

...zonder de consument te bestraffen

Hoewel tal van actoren uit de economische, politieke en sociale wereld het erover eens zijn dat de financiële sector moet bijdragen aan operaties om uit de crisis te geraken, zou het toch goed zijn om niet tegelijk de consument te bestraffen. Zonder omkadering zullen banken en verzekeringen binnen de kortste keren hun bijdrage doorfactureren door hun prijzen te verhogen. Het OIVO levert zijn bijdrage door tien heel concrete suggesties te formuleren om de consument gerust te stellen, transparantie te garanderen en de concurrentie aan te moedigen.

Maatregelen om de consument gerust te stellen

1. Alle documenten (reclame, uitgifteprospectus enz.) over een financieel product dat ter beschikking van de consumenten wordt gesteld, doen goedkeuren door het agentschap voor de bescherming van de consumenten van financiële producten.

2. De financiële instellingen verplichten om de consumenten niet alleen over de risico's van een belegging, maar ook over de waarschijnlijke kans op rendement van alle beleggingen te informeren,

3. Echte onafhankelijke bestuurders benoemen in de raden van bestuur van de sicavs.

4. Het toezicht op de prijzen van de financiële producten opnieuw verbeteren omdat de financiële markt uit oligopolies bestaat (zonder echte concurrentie, met weinig ondernemingen maar die elk veel gewicht hebben).

5. Nu al de kostprijs van de gepresteerde financiële diensten vastzetten om elke verhoging van de prijs van diensten op het moment dat een crisisbijdrage wordt opgelegd, te vermijden.

6. Erop toezien dat de financiële instellingen hun onderlinge prestaties tegen de beste prijs aan elkaar factureren (bijvoorbeeld: wanneer een sicav gebruikmaakt van de diensten van haar hoofdzetel).

7. In alle contracten en aanhangsels precies inschrijven en detailleren hoeveel de kosten bedragen die aan de contracten gekoppeld zijn en hoeveel de echt belegde sommen bedragen voor de beleggingsproducten (banken en verzekeringen).

8. Een minimum rendementpercentage opgeven voor het spaarboekje in plaats van een maximumpercentage.

9. Een minimumpercentage garanderen voor de beleggingen zonder risico: termijnrekening, kasbon, staatslening.

10. De beleggingen zonder risico, namelijk spaarboekje, termijnrekening, kasbon en staatslening, belastingvrij maken.

Meer informatie op de website www.oivo.be

Contactpersonen in het OIVO:

Algemene directie: Marc Vandercammen, 02/547.06.51

Persdienst: Denise Van Den Broeck, 02/547.06.05

Internet: www.oivo.be

E-mail: pers@oivo.be

OIVO, Paapsemlaan 20 - 1070 Brussel

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel