Lancering tender voor elektronische voertuigen
Toespraak | 08-09-2009 | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Wat een enthousiasme proef ik hier in de zaal en wat een ambitie!
Urgenda bewijst dat duurzaamheid in brede kring leeft. Op deze "nacht
van de duurzaamheid" ervaren we dat er bij alle betrokken partijen in
Nederland een grote wil bestaat om elektrisch rijden zo snel mogelijk
in te voeren.
Elektrisch rijden helpt onze automobiliteit te verduurzamen. Het is
een antwoord op het dreigende brandstoftekort. Het is een schone
manier om je te verplaatsen. Maar elektrisch rijden is ook `fun'. Kijk
maar naar de modellen die wij hier hebben staan. Ik heb zelf ervaren
dat een rit in een elektrische auto smaakt naar meer.
De noodzaak om elektrisch te gaan rijden en het plezier dat we erin
kunnen hebben zijn duidelijk.
Daarom heb ik op 3 juli samen met mijn collega's uit het kabinet een
Plan van Aanpak gepresenteerd waarmee we Nederland tot Proeftuin maken
voor elektrische mobiliteit. Eén van de dingen die ik die dag heb
aangekondigd, is dat de overheid gaat optreden als launching customer
en dat mijn ministerie hierin het voortouw neemt.
Toen - op 3 juli - wist ik dat ons plan aansloot bij de wens van
consumenten. Zij staan regelmatig bij dealers op de stoep met de vraag
of zij al een elektrische auto kunnen kopen. Ik wist dat bedrijven ook
de wens hebben om op grote schaal elektrische voertuigen in te kopen.
Om de boot van deze tender niet te missen. Dat het bedrijfsleven nu al
de eerste stap op weg naar een grote order zou zetten. TNT en Eneco
zijn er razendsnel bij. Peter Bakker en Jeroen de Haas zijn met hun
bedrijven absolute koplopers.
Peter en Jeroen, natuurlijk wil ik meedoen met bedrijven die gaan voor
een elektrisch wagenpark. Vandaar dat ik vandaag graag aankondig dat
het ministerie van Verkeer en Waterstaat binnen boord is. Ik doe mee
voor enkele honderden auto's. Hiermee willen wij bedrijven prikkelen
zodat zij op grotere schaal gaan produceren en hun elektrische auto's
in Nederland afzetten, niet elders.
Want elektrische auto's kunnen niet rijden op elektriciteit alleen.
Iets anders dat zij nodig hebben, is vertrouwen. Vertrouwen in
toekomstige ontwikkelingen die er zeker gaan komen.
Het vertrouwen waarmee wij investeren in de aankoop van voertuigen die
nu nog niet te koop zijn.
Het vertrouwen waarmee netbeheerders en energiebedrijven die
investeren in een netwerk van oplaadpunten. Ook al rijden er de
komende tijd nauwelijks elektrische auto's rond die deze punten
gebruiken. Zelf laat ik Rijkswaterstaat en Prorail onderzoeken of zij
oplaadpunten op parkeerplaatsen langs snelwegen en bij NS-stations
kunnen plaatsen.
Ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat dit vertrouwen in goede
aarde valt. Ik kan u vandaag bekendmaken dat ik deze en volgende week
twee subsidieregelingen uitschrijf. Want de markt moet het
uiteindelijk doen, wij kunnen de invoering van de elektrische auto
alleen ondersteunen.
Deze week stel ik 1,8 miljoen euro beschikbaar voor `De auto van de
toekomst'. We dagen bedrijven uit om nieuwe systemen te ontwikkelen.
Systemen die het gebruikmaken van hernieuwbare energiebronnen, zoals
elektriciteit. Systemen die zuiniger omgaan met bestaande
energiebronnen. Op dit vlak valt veel winst te behalen: we benutten nu
slechts 15 procent van de energie uit onze brandstof. De rest gaat
verloren.
Volgende week gaat de subsidieregeling voor de `Proeftuin elektrisch
rijden' van start, een regeling van 10 miljoen euro. Dit geld wordt
gebruikt voor het stimuleren van proef- en demonstratieprojecten met
elektrische auto's.
Met de subsidieregeling stuwen we de leercurve voor elektrisch rijden
versneld omhoog. We halen het elektrisch rijden uit de laboratoria en
brengen het op de weg. Hiermee doen we praktijkervaring op waarmee wij
veel vragen kunnen beantwoorden:
· Hoe goed doet de batterij het bij winterse kou of zomerse hitte?
· Worden oplaadpunten met rust gelaten door vandalen en illegale
tappers?
· Hoe kunnen we de onwennige stilte van de elektrische auto
doorbreken? Bouwen we er een pieptoon in of het geluid van een lelijke
Eend of een Rover?
Het zijn allemaal zaken die we in de praktijk moeten meemaken. Met
deze regeling nodigen we samenwerkingsverbanden van producenten,
gebruikers en stroomleveranciers uit om grootschalige praktijktesten
te doen. Door elektrische auto's intensief voor dagelijks gebruik in
te zetten, kunnen we testen, leren en bewijzen.
Beste mensen,
De weg van het elektrisch rijden is nog niet geplaveid. We zullen
hobbels tegenkomen en misschien dat we wat extra bochten moeten nemen.
Maar we zijn één van de eersten die deze weg inslaan en we hebben
daarmee een voorsprong.
Vandaag vieren we dat we een belangrijke stap van `wil' naar
`werkelijkheid' zetten. Dit danken we aan een breed gedragen besef dat
elektrisch rijden de toekomst heeft. Maar we danken het vooral aan een
aantal mensen op cruciale posities. Zij slaan de handen ineen en
brengen we de industrie in beweging. Dit doen we natuurlijk alleen als
die auto's honderd procent veilig zijn.
Met deze tender garanderen we autofabrikanten dat wij de wagens
afnemen. Zo stimuleren we hen om de productie op gang te brengen.
Onze tender is meer dan een gewone order. Het is een teken van
vertrouwen, een belangrijke stimulans voor autobedrijven om door te
gaan op de ingeslagen weg. Een stimulans om technologie te vervolmaken
en om de actieradius van de elektrische auto te vergroten.
We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van
onze mobiliteit. Elektrisch rijden begint in Nederland en het gaat de
wereld veroveren.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat