Antwoord op kamervragen over de beloning van de directeur van de
Staatsloterij
Kamervragen | 25-09-2009 | Actueel
De voorzitter van de Tweede Kamer van de Staten -Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Datum: 25 september 2009
Betreft: kamervragen over de beloning van de directeur van de
Staatsloterij
Geachte voorzitter,
Bijgaand zend ik u de antwoorden op de kamervragen van de heer
Haverkamp inzake de beloning van de directeur van de Staatsloterij.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
Wouter Bos
2009Z14747
Vragen van het lid Haverkamp (CDA) aan de minister van Financiën over
het artikel "Jackpot voor directeur Staatsloterij". (Ingezonden 14
augustus 2009)
1
Bent u bekend met het artikel "Jackpot voor directeur Staatsloterij"
1)
Ja
2
Kunt u aangeven of de procedure voor het vaststellen van het salaris
van de statutair bestuurder correct is weergegeven in het jaarverslag?
In het jaarverslag wordt beschreven op welke wijze in grote lijnen het
lange termijn variabele deel van de bezoldiging van de directeur van
de staatsloterij wordt bepaald. Dit is correct weergegeven. Naast de
ontwikkeling van het marktaandeel en de implementatie van het nieuwe
loterijsysteem, zijn ook de focus op integriteit via een corporate
social responsibility programma en certificering door de
internationale loterijorganisatie bepalende criteria. Opgemerkt wordt
dat de opgave in het jaarverslag aan alle wettelijke vereisten
voldoet.
3
Indien de procedure correct is weergeven, kunt u dan motiveren waarom
u akkoord bent gegaan met dit bezoldigingsbeleid? Indien de procedure
niet correct is weergeven, kunt u dan aangeven wat de procedure wel
is, en waarom u akkoord bent gegaan met een jaarverslag waarin
eerdergenoemde procedure beschreven is?
Bij de benoeming in 2004 noopte de situatie bij de Staatsloterij tot
ingrijpen en tot de benoeming van een zeer capabele en bovendien
direct beschikbare persoon. Dit leidde tot een hogere bezoldiging dan
gebruikelijk voor SENS.
Voor SENS gold in 2007, ten tijde van de herbenoeming, het algemene
kader voor beloningsbeleid zoals onder andere verwoord in de
Jaarverslagen Beheer Staatsdeelnemingen 2004 en 2005, waarnaar is
verwezen in een brief aan de Raad van Commissarissen van SENS uit
maart 2007. Conform de statuten stelt de minister van Financiën het
bezoldigingsbeleid vast op voorstel van de Raad van Commissarissen. De
Raad van Commissarissen stelt het salaris en de overige voorwaarden
van de directie vast op basis van dit beleid. De Raad van
Commissarissen is op basis van de in 2004 gemaakte uitzondering en de
eerder vermeldde uitgangspunten voor het beloningsbeleid, de
bezoldiging met de huidige directeur van SENS overeengekomen.
Op dit moment vinden gesprekken plaats met de Raad van Commissarissen
over aanpassing van het bezoldigingsbeleid. Het is dan ook de
verwachting dat in de komende maanden een nieuw bezoldigingsbeleid
wordt opgesteld conform het beoordelingskader voor beloningsbeleid bij
staatsdeelnemingen dat aan u is gepresenteerd, waarbij ik voor de
Staatsloterij een behoorlijke matiging voorzie. De bezoldiging van de
nieuw te benoemen directeur zal conform dit nieuwe bezoldigingsbeleid
zijn.
4
Herinnert u zich dat de Kamer op basis van door u verzonden brieven
meerdere keren met u van gedachten heeft gewisseld over de hoogte van
salarissen, waarbij u verantwoordelijk bent voor de vaststelling? Zo
ja, waarom is noch in deze brieven noch in het debat door u over deze
situatie gesproken?
In mijn brief van 24 oktober jongstleden heb ik een nieuw
beoordelingskader voor beloningsbeleid bij staatsdeelnemingen
gepresenteerd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 28479, nr. 39).
Daarbij heb ik ook een indeling van deelnemingen binnen dat kader aan
u voorgesteld. Hierin is de Staatsloterij expliciet benoemd (onderaan
pagina 2 van het Kamerstuk). Voorts heb ik in die brief geschreven dat
vooral de beloningen bij de deelnemingen in de categorie waarin de
Staatsloterij is ingedeeld moeten worden gematigd. Op pagina 3 van die
brief maakte ik de verwachte matiging expliciet door het noemen van
een minimaal en een maximaal te verwachten matiging. Ook daar wordt de
Staatsloterij expliciet benoemd, met een matiging tussen de 6% en 53%.
Mijns inziens heb ik dus wel degelijk in de door u bedoelde brieven
kenbaar gemaakt dat de bestuurdersbeloning bij de Staatsloterij (fors)
zal worden gematigd.
5
Zijn er op dit moment nog meer organisaties waarvoor u het
bezoldigingsbeleid vaststelt, waarover nog niet met de Kamer is
gesproken? Zo ja, om welke organisaties gaat het?
Alle staatsdeelnemingen met volwaardige bedrijfsactiviteiten waarvan
ik het beloningsbeleid vaststel zijn in bovengenoemde brief genoemd,
met uitzondering van een enkele staatsdeelneming die slechts bestaat
uit een `lege' holding (bijvoorbeeld NOB), die in zogenoemd `afbeheer'
is (bijvoorbeeld Haven Vlissingen) of waarvan de Staat uit strategisch
oogpunt (nog) slechts een heel klein deel van de aandelen in bezit
heeft (bijvoorbeeld Thales met 1% van de aandelen). Over het
beloningsbeleid bij de toezichthouders is reeds in een ander kader
meermalen met uw Kamer gesproken.
6
Kunt u een overzicht geven van alle organisaties waarvoor u het
bezoldigingsbeleid vaststelt, en per organisatie aangeven in welke van
de "de drie boxen" deze organisatie volgens u valt?
In de in het antwoord op vraag 4 genoemde brief heb ik reeds een
overzicht gegeven van de staatsdeelnemingen met volwaardige
bedrijfsactiviteiten waarbij ik het beloningsbeleid vaststel alsmede
hun plaats binnen het beoordelingskader.
7
Heeft u ervan kennisgenomen dat in het artikel wordt aangegeven dat
betrokkene benoemd is voordat er sprake was van een "Dijkstalnorm"?
Heeft er tussen de benoeming in 2004 en 13 augustus 2009 een
herbenoeming plaatsgevonden? Zo ja, is toen door u aandacht gevraagd
voor de Dijkstalnorm? Zo nee, waarom niet? Als u er wel aandacht voor
heeft gevraagd bent u dan tevreden over de wijze waarop met uw
suggesties is omgegaan? Kunt u dit toelichten?
De commissie-Dijkstal heeft niet geadviseerd om de Staatsloterij tot
de semipublieke sector te rekenen en heeft dus ook niet geadviseerd om
de norm van (130% van) het ministersalaris op de directeur van de
Staatsloterij toe te passen. Bij de herbenoeming van de directeur eind
2007 speelde die norm dan ook geen rol. In reactie op het advies van
de commissie-Dijkstal inzake topbeloningen in de semipublieke sector
(Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 28479, nr. 36) heeft het
kabinet in juli 2008 echter aangekondigd dat de beloningen bij alle
staatsdeelnemingen zullen worden genormeerd via een eigen methodiek,
ook al rekende de commissie-Dijkstal de staatsdeelnemingen als
categorie niet tot de semipublieke sector. Met de in antwoord op vraag
4 genoemde brief is die methodiek uiteen gezet, alsmede de
consequenties daarvan voor de Staatsloterij.
8
Welke stappen gaat u in het concrete geval van de Staatsloterij zetten
om er zorg voor de dragen dat de statutair bestuurder beloond wordt
volgens de criteria die met de Kamer zijn besproken? Zal bij de
volgende contractverlening dit een onderwerp van gesprek zijn? Kan
worden meegedeeld wanneer deze gesprekken zullen plaatsvinden?
Conform het beleid worden bestaande contracten gerespecteerd, ook
indien deze worden verlengd conform de overeenkomst. Op het moment dat
het contract met de huidige directeur afloopt zal conform het op basis
van het nieuwe beoordelingskader vast te stellen beoordelingsbeleid
een nieuwe arbeidsovereenkomst worden afgesloten. Het contract van de
huidige directeur van SENS loopt af eind 2010.
1) De Telegraaf, 13 augustus 2009
2) Jaarverslag 2008
Meer informatie
* Antwoord op kamervragen over de beloning van de directeur van de
Staatsloterij
Kamervragen | 25-09-2009 | PDF bestand, 59 Kb
Zie het origineel
Verwante dossiers
* Actueel
Ministerie van Financiën