Groei voor internetboekhandel zonder verzendkosten
Verzendkosten in rekening brengen is niet meer van deze tijd
ZUTPHEN, 20090925 -- Maar liefst 98 procent van de Nederlandse bevolking verandert van webwinkel als daarmee verzendkosten bespaard kunnen worden. Dat blijkt uit een representatieve steekproef die deze zomer in vijf provinciehoofdsteden is gehouden. Voorwaarde is wel dat de prijzen en leveringsvoorwaarden gelijk zijn. De prijs, de snelheid van leveren en betrouwbaarheid van de internetwinkels zijn belangrijke punten om tot aankoop over te gaan.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van internetboekhandel GoedkoperDanBol.com met als doel inzage te krijgen in de omvang van de groep internetkopers die geen verzendkosten wenst te betalen bij de aanschaf van boeken. In Den Bosch, Utrecht, Arnhem, Haarlem en Zwolle zijn in augustus in totaal 810 mensen ondervraagd. De meeste weerstand tegen verzendkosten is te vinden in het oosten en zuiden van het land.
40.000 titels
Minder dan 5 procent van de bezoekers van de websites van internetboekhandels sluit momenteel de zoekopdracht af met een bestelling. Een van de belangrijkste redenen om niet tot bestellen over te gaan, is het in rekening brengen van verzendkosten. Dit blijkt uit onderzoeken van onder meer PayPal en het Amerikaans onderzoeksbureau ForeSee Results. Paul Bombeld van webwinkel GoedkoperDanBol.com verwacht dan ook een belangrijk deel van deze groep te gaan bedienen. "Door geen verzendkosten in rekening te brengen, maar wel 40.000 titels binnen 24 uur (mits voor 19.00 uur besteld) te leveren, denken we dat we een belangrijke speler in de markt worden. Klanten van andere boekhandels zullen overstappen, maar de grootste groei verwachten we van consumenten die tot op heden nog nooit boeken op internet gekocht hebben omdat ze door de verzendkosten duurder uit waren dan in een fysieke winkel."
In het onderzoek gaf ruim 90 procent van de ondervraagden aan in het verleden wel eens iets op internet te hebben gekocht of dat in de toekomst waarschijnlijk te gaan doen. Slechts 2 procent zegt onder geen beding in de toekomst tot aankopen op internet te zullen overgaan.
Ingezonden persbericht