Provincie Overijssel

Persbericht

Zwolle, 25 september 2009

Overijsselse aanpak verkeersveiligheid werkt
28% minder ernstige ongevallen op provinciale wegen

Het aantal ongevallen met ernstige slachtoffers op wegen waar de provincie Overijssel kosteneffectieve maatregelen heeft uitgevoerd, is sterk gedaald, vergeleken met wegen waar geen maatregelen zijn genomen. Uit een eerste evaluatiestudie blijkt dat het aantal ongevallen met ernstige slachtoffers (doden en ziekenhuisgewonden) terugloopt met gemiddeld 28%. Een sterke daling is ook te zien bij ongevallen met persoonlijk letsel: het aantal slachtofferongevallen nam af met 25%. Het totaal aantal ongevallen is afgenomen met 9%. Deze cijfers maakte mr. G.J. Jansen, Commissaris van de Koningin in de provincie Overijssel, vanmorgen in Zwolle bekend tijdens een afsluitende bijeenkomst met Oost-Europese verkeersveiligheidsadviseurs. De provincie Overijssel was deze week gastheer van het Europese uitwisselingsprogramma Partners voor Wegen van Rijkswaterstaat. Dit programma heeft als doel kennis en ervaringen met de Nederlandse aanpak voor een grotere verkeersveiligheid te delen met Oost-Europese landen. Zo heeft Rijkswaterstaat een internationaal handboek over rotondes ontwikkeld ('Roundabout, application and design, a practical manual' ). Het eerste exemplaar overhandigde mevrouw mr. J.L. Cuperus, de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland, aan de Commissaris en de 22 verkeersveiligheidadviseurs uit Oost-Europa.

Overijssel doet meer voor verkeer

De provincie Overijssel werkt extra intensief op verschillende punten aan de weg onder het motto 'Overijssel doet meer voor verkeer'. Dit gebeurt om de wegen nog veiliger en herkenbaarder te maken en bestemmingen beter bereikbaar. Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een speerpunt van de provincie. Het grote aantal ongevallen in het verkeer veroorzaakt jaarlijks veel menselijk leed en hoge maatschappelijke kosten. Om deze situatie te veranderen, voert de provincie een groot pakket van maatregelen uit waarmee de veiligheid van wegen snel en effectief verbetert. Voorbeelden van de onderzochte maatregelen uit de eerste fase zijn het aanbrengen van bermverharding, het aanbrengen van herkenbare markering en de herkenbaarheid van onopvallende kruispunten verbeteren. De eerste resultaten zijn een stimulans om verder te gaan met de tweede fase met een aantal maatregelen waar we nog meer effect van verwachten, zoals het veiliger maken van verkeerslichten en het verwijderen of afschermen van obstakels in gevaarlijke bochten. De provincie past de maatregelen toe op die plekken, waar er het meeste effect van verwacht wordt. Om kosten te besparen past de provincie de infrastructuur aan in combinatie met het uitvoeren van regulier groot onderhoud. Overijssel doet meer voor verkeer is begin 2006 van start gegaan en loopt nog tot eind 2010. De totale kosten bedragen 40 miljoen euro.