Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 25 september 2009

Kenmerk 218

Gemeente Amsterdam stelt filmcoördinator aan

De gemeente Amsterdam wil per januari 2010 een filmcoördinator aanstellen die verantwoordelijk wordt voor de centrale coördinatie van aanvragen voor het maken van filmopnamen in de stad.

Geliefde filmlocatie
Amsterdam is voor filmmakers uit binnen- en buitenland een geliefde locatie, maar het verkrijgen van de benodigde vergunningen is niet altijd eenvoudig. Het Filmprotocol, dat in 2007 is ingesteld om het filmbeleid in de verschillende stadsdelen te stroomlijnen, was een belangrijke stap voorwaarts maar is voor verbetering vatbaar.

Een centraal aanspreekpunt Op verzoek van wethouder Carolien Gehrels is onderzoek verricht naar de groeipotentie van de filmsector in de stad en naar de meerwaarde van een Filmcommissioner. Uit dit onderzoek blijkt dat Amsterdam veel te winnen heeft door een betere service te bieden aan de filmmakers. Daarom heeft het college besloten toe te werken naar de instelling van een Filmcommissioner, zoals in 350 andere steden al het geval is. De eerste stap is de aanstelling van een centrale filmcoördinator.

De economische waarde
Carolien Gehrels: `De komst van de Filmcoördinator is belangrijk voor de citymarketing van Amsterdam. Zo gaan de beelden van onze stad de wereld over. Daarnaast heeft Amsterdam het grootste aandeel in de omzet en werkgelegenheid van de Nederlandse filmindustrie. De economische waarde van de Amsterdamse filmsector is met een jaaromzet van ongeveer 170 miljoen en ongeveer 4700 banen in de stad substantieel. De sector draagt wezenlijk bij aan de gehele groei van Amsterdamse creatieve industrie.'.

De filmcoördinator wordt ondergebracht bij het Evenementenbureau van de gemeente en wordt ondersteund vanuit Amsterdam Topstad.