09 > `Verordening inzake de vaststelling van een
vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn
`Verordening inzake de vaststelling van een vangstdocumentatieprogramma voor
blauwvintonijn
EU-voorstel | 15 september 2009
Datum Commissiedocument: 03-08-2009
1. Algemene gegevens
Nr. Commissiedocument: COM (2009) 406
Prelex:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0406:FI
N:NL:PDF
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
Niet opgesteld
Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Visserij, verwachte
behandeling in de Landbouw en
Visserijraad van november 2009
Eerstverantwoordelijk ministerie: Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit
Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie
a) Rechtsbasis artikel 37 EG
b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement gekwalificeerde
meerderheid, raadpleging
c) Comitologie nvt
2. Samenvatting BNC-fiche
De toestand van de bestanden blauwvintonijn is wereldwijd bijzonder
zorgelijk. Door overmatige bevissing wordt de soort met uitsterven
bedreigd. Vanwege de grote economische waarde van de soort is handel
in illegaal gevangen tonijn bijzonder lucratief. De onderhavige
verordening implementeert de door de ICCAT (Internationale Commissie
voor de instandhouding van Atlantische tonijnen) aangenomen
aanbeveling 08/12 inzake een vangstdocumentatieprogramma voor
blauwvintonijn. Het nieuwe vangstdocumentatieprogramma biedt de
mogelijkheid om alle stadia van de blauwvintonijnvisserij beter en
strenger te controleren en maatregelen vast te stellen om zowel de
uitvoering van de instandhoudings- en beheersvoorschriften als
wetenschappelijk onderzoek naar blauwvintonijn te ondersteunen.
Nederland heeft geen vangstrechten op blauwvintonijn. Wel worden er
incidenteel partijen blauwvintonijn in Nederland ingevoerd en op de
markt gebracht. De gevolgen van het voorstel zullen voor Nederland
beperkt zijn. Het Gemeenschappelijke Visserijbeleid is een exclusieve
bevoegdheid van de Gemeenschap. De subsidiariteitstoets is derhalve
niet van toepassing, proportionaliteit is positief. Nederland
beoordeelt dit voorstel positief, aangezien het voorstel kan bijdragen
aan het tegengaan van de illegale vangst van en handel in
blauwvintonijn.
3. Samenvatting voorstel
Inhoud voorstel
Met het oog op het reguleren van de blauwvintonijnvisserij, het
verbeteren van de kwaliteit en betrouwbaarheid van statistische
gegevens en het tegengaan van illegale visserij heeft de
Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische
tonijnen (ICCAT) op 24 november 2008 een aanbeveling inzake een
vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn aangenomen.
De aanbeveling is op 17 juni 2009 in werking getreden. Het hierin
vermelde vangstdocumentatieprogramma heeft voornamelijk betrekking op
de effecten van illegale, onaangemelde en ongereglementeerde visserij
in het betrokken gebied. Het programma dient te worden beschouwd als
een reactie op de noodzaak alle stadia van de blauwvintonijnvisserij
beter en strenger te controleren en maatregelen vast te stellen om
zowel de uitvoering van de instandhoudings- en beheersvoorschriften
als wetenschappelijk onderzoek naar blauwvintonijn te ondersteunen.
Gezien het zeer brede toepassingsgebied van ICCAT is het noodzakelijk
om, met het oog op een efficiënte controle van de verplaatsingen van
blauwvintonijn, het product vanaf de vangstlocatie tot aan het
eindpunt waar het op de markt wordt gebracht, nauwlettend te kunnen
traceren. Het huidige statistische programma van de ICCAT heeft
slechts betrekking op in- en uitvoer en is niet ontworpen als
mechanisme voor de rechtstreekse controle van de
blauwvintonijnvisserij. Om te garanderen dat de bepalingen van het
ICCAT-vangstdocumentatieprogramma uniform worden toegepast, moeten de
betrokken bepalingen van Verordening (EG) nr. 1984/2003 tot invoering
in de Gemeenschap van een regeling voor de statistische registratie
van blauwvintonijn, zwaardvis en grootoogtonijn worden ingetrokken en
vervangen door de onderhavige verordening.
Op grond van het voorstel mogen lidstaten slechts partijen
blauwvintonijn toelaten tot en laten vertrekken van hun grondgebied
indien zij zijn voorzien van een vangstcertificaat of een
wederuitvoercertificaat. Het voorstel bevat bepalingen over de afgifte
en verificatie van vangstcertificaten en wederuitvoercertificaten. Ook
voorziet het voorstel in een aantal rapportageverplichtingen met
betrekking tot de afgifte en de ontvangst van de betreffende
certificaten door de lidstaten.
Impact assessment Commissie
niet opgesteld
4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en
proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid: Het Gemeenschappelijke Visserijbeleid is een
exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap (art 37 EG Verdrag).
b) Functionele toets:
- Subsidiariteit: n.v.t.
- Proportionaliteit: positief
- Onderbouwing: Het voorstel draagt bij aan het tegengaan van de
illegale visserij op blauwvintonijn door in alle stadia van de
blauwvintonijnvisserij beter en strenger te controleren en maatregelen
vast te stellen om zowel de uitvoering van de instandhoudings- en
beheersvoorschriften als wetenschappelijk onderzoek naar
blauwvintonijn te ondersteunen. Het betreft hier een wijziging van een
bestaande verordening, derhalve is het voorstel voor een verordening
hier het geëigende middel. Nederlands oordeel: Nederland steunt het
voorstel van de Commissie, aangezien het voorstel kan bijdragen aan
het tegengaan van de illegale vangst van en handel in blauwvintonijn.
5. Implicaties financieel
a) Consequenties EG-begroting Geen
b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/
of decentrale overheden
Jaarlijks wordt er ca. 8 maal een partij blauwvintonijn Nederland in-
of wederuitgevoerd. Voor
partijen die moeten worden ingevoerd dient het vangstcertificaat of
het wederuitvoercertificaat
door Douane te worden ingenomen en deze documenten worden door de
Voedsel en Warenautoriteit (VWA) en Douane op volledigheid, juistheid
en echtheid gecontroleerd. Deze controle neemt per partij en document
ca. 2 uur in beslag. Voor partijen die wederuitgevoerd worden dient
Nederland een nieuw wederuitvoercertificaat af te geven en Douane
controleert bij uitvoer op de aanwezigheid van dit document en op de
volledigheid, juistheid en echtheid hiervan.. Het afgeven van
wederuitvoercertificaten neemt eveneens ca. 2 uur per document in
beslag. De rapportage van de ontvangst en uitgifte van de
vangstcertificaten en de wederuitvoercertificaten door Dienst
Regelingen (DR) aan de Commissie kost eveneens ca..1 uur per document.
Douane, VWA en DR werken tegen een tarief van ca. EUR 100 per uur. Dit
levert een kostenpost op van ca. EUR 5.600,- (7 uur x 8 x EUR 100).
Daarnaast is er sprake van eenmalige opstartkosten (o.a. opzetten
systeem en proces) van maximaal EUR 50.000,-
c)Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en
burger
Geen wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie
d)Administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden
Het voorstel leidt tot extra werkzaamheden voor de uitvoerende
diensten Douane, VWA en DR (zie boven).
f) Administratieve lasten voor bedrijfsleven en burger Geen
wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie
6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of
sanctionering beleid
Om deze verordening uit te voeren moet de regeling 'technische
maatregelen' aangepast worden en zullen afspraken moeten worden
gemaakt met Douane en de VWA. Hierbij zullen zich naar verwachting
geen problemen voordoen. Het voorstel bevat geen bepalingen over
sanctionering.
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en
kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij
verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag volgende op
die van haar
bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Dit is
haalbaar, Nederland verwacht geen problemen bij de tenuitvoerlegging
van de verordening
c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling
Het voorstel bevat geen evaluatiebepaling en geen horizonbepaling. Het
voorstel implementeert een ICCAT aanbeveling en evaluatie van deze
aanbeveling vindt op het niveau van de ICCAT plaats.
7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
a) Uitvoerbaarheid
Nederland heeft geen vangstrechten voor blauwvintonijn en er zullen in
Nederland dan ook geen vangstcertificaten worden afgegeven. Wel wordt
in Nederland in een beperkt aantal gevallen blauwvintonijn ingevoerd
en wederuitgevoerd. De verordening zal uitgevoerd gaan worden door de
Douane, de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) en Dienst Regelingen.
Douane zal partijen blauwvintonijn bij binnenkomst in Nederland
controleren op aanwezigheid van een vangstcertificaat of een
wederuitvoercertificaat. De VWA en Douane zullen gezamenlijk de
juistheid van het certificaat beoordelen. Dienst Regelingen zal zorg
dragen voor het voldoen aan de voorgeschreven
rapportageverplichtingen. Wederuitvoercertificaten zullen door Douane
worden afgegeven.
b) Handhaafbaarheid
Op naleving van de verordening zal worden toegezien door de Algemene
inspectiedienst, Douane en de VWA. Wanneer een partij blauwvintonijn
niet is voorzien van volledig, juist en gewaarmerkt vangstcertificaat
of wederuitvoercertificaat mag de partij in Nederland niet op de markt
gebracht worden en wordt de partij niet vrijgegeven voor invoer of
wederuitvoer.
8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
Beperkt. Gezien het feit dat de maatregelen voortvloeien uit afspraken
in internationaal verband (ICCAT) zijn ook ontwikkelingslanden die lid
zijn van ICCAT aan de maatregelen gecommitteerd. Illegaal gevangen
tonijn uit ontwikkelingslanden kan daarmee effectiever van de Europese
markt worden geweerd (en via ICCAT afspraken in andere markten van
aangesloten leden) en alleen legaal gevangen tonijn met
vangstcertificaten toegelaten.
Met ingang van 1 januari 2010 wordt de IUU (illegal,unregulated and
unreported fisheries) verordening van kracht. Ook op basis van deze
verordening zullen partijen vis die de Gemeenschap binnenkomen
voorzien moeten zijn van een certificaat dat aantoont dat vis legaal
is gevangen.
9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt)
De toestand van de bestanden blauwvintonijn is wereldwijd bijzonder
zorgelijk. Door overmatige bevissing wordt de soort met uitsterven
bedreigd. Vanwege de grote economische waarde van de soort is handel
in illegaal gevangen tonijn bijzonder lucratief. Om de illegale vangst
van en handel in blauwvintonijn tegen te gaan is het noodzakelijk om
blauwvintonijn vanaf de vangstlocatie tot aan het eindpunt waar het op
de markt wordt gebracht, nauwlettend te kunnen traceren. Nederland is
daarom ook positief over het onderhavige vangstdocumentatieprogramma.
Nederland heeft geen vangstrechten op blauwvintonijn. Wel worden er
incidenteel partijen blauwvintonijn in Nederland ingevoerd en op de
markt gebracht. De economische gevolgen van dit voorstel zullen voor
Nederland beperkt zijn.
Laatst aangepast: 15 september 2009
Ministerie van Buitenlandse Zaken