1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA `s-GRAVENHAGE T 070 351 61 71
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/IVW-2009/10841
Uw kenmerk
-
Datum 25 september 2009
Onderwerp Handhavingsrapportage Schiphol 2009 Bijlage(n)
2
1 novemer 2008 - 1 mei 2009
Geachte voorzitter,
Op grond van artikel 8.29 van de Wet luchtvaart en artikel 3.1, eerste lid, van
de Regeling milieu-informatie luchthaven Schiphol (RMI) moet jaarlijks vóór
1 juli door de Inspecteur-generaal Verkeer en Waterstaat (hierna: de
Inspecteur-generaal) aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de
minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer verslag te
worden uitgebracht. Dit verslag betreft de in de Wet luchtvaart en het
Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) vastgelegde veiligheids- en
milieuaspecten over de eerste helft van het gebruiksjaar.
Hierbij bied ik u dit verslag ter kennisneming aan.
Voor Schiphol beslaat het gebruiksjaar de periode 1 november tot en met 31
oktober. In de nu voorliggende rapportage wordt verslag gedaan over de
periode 1 november 2008 tot en met 30 april 2009.
Bevindingen en acties
De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(hierna: de Inspectie) over de eerste helft van het gebruiksjaar 2009 zijn, dat:
· de grenswaarden voor het externe veiligheidsrisico, de geluidbelasting
en de uitstoot van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken,
niet overschreden zijn;
· in verband met overschrijdingen van grenswaarden voor de
geluidbelasting in twee handhavingspunten Lden en één
handhavingspunt Lnight in het gebruiksjaar 2008, de Inspecteur-
generaal op 29 april 2009 een voornemen tot het opleggen van
maatregelen aan Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
bekend heeft gemaakt;
· bij twee van de voor LVNL geldende regels van het LVB inzake
het luchtruimgebruik, het feitelijke percentage afwijkingen hoger was
dan het maximaal toegestane percentage afwijkingen;
· zich geen situatie heeft voorgedaan waarbij als gevolg van het niet
beschikbaar zijn van banen is afgeweken van de beperkingen die
gelden voor het baangebruik;
a
Pagina 1 van 5
· door geen enkele luchtvaartmaatschappij dusdanig van een Datum
luchtverkeerweg is afgeweken dat ze door de Inspectie moest worden
aangeschreven; Ons kenmerk
· uit de monitoring van de maatschappijen die in het gebruiksjaar 2008 VENW/IVW-2009/10841
een overtreding hebben begaan gebleken is dat deze maatschappijen
in de eerste helft van het gebruiksjaar 2009 geen significante
afwijkingen in het vlieggedrag hebben vertoond, en er dus ook geen
sprake is van recidive;
· bij inspecties van bouwkranen in twee gevallen is aangegeven welke
restricties er zijn met betrekking tot de hoogte van de bouwkraan en in
vier gevallen voorlichting is gegeven om een overtreding te
voorkomen;
· in drie andere gevallen de bouwwerkzaamheden zijn stopgezet in
verband met een overtreding van de geldende hoogtebeperking en aan
de betreffende aannemersbedrijven hierover een waarschuwingsbrief is
gestuurd;
· drie luchtvaartmaatschappijen wegens slotsmisbruik door de Inspectie
zijn aangeschreven, maar in de eerste helft van het gebruiksjaar 2009
geen overtredingen meer hebben begaan, waardoor in de eerst helft
van het gebruiksjaar 2009 ook geen dwangsommen hoefden te worden
betaald.
Toelichting op de bevindingen en acties
Gehanteerde grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten
Vanaf 1 november 2008 gelden de (vervangende) grenswaarden zoals
vastgelegd in de wijzigingsregeling van 5 november 2008 in verband met het
voortzetten van een aantal experimenten Schiphol in het gebruiksjaar 2009
(Staatscourant 2008, nr. 639).
Bestuursrechtelijke afhandeling overschrijdingen grenswaarden geluid
gebruiksjaar 2008
In verband met overschrijdingen van grenswaarden voor de geluidbelasting in
het gebruiksjaar 2008 heeft de Inspecteur-generaal in december 2008 een
meteoclausuleberekening laten uitvoeren. Uit deze berekening is gebleken dat
de geconstateerde overschrijdingen niet het gevolg zijn van buitengewone
weersomstandigheden. De Inspectie heeft daarop een oorzaakanalyse
uitgevoerd. Bij dat onderzoek zijn ook de resultaten betrokken van een
onderzoek dat door de sector is uitgevoerd. Op basis van de resultaten van de
oorzaakanalyse, de resultaten van het door de sector uitgevoerde onderzoek,
alsmede de omstandigheden waaronder de overschrijdingen hebben
plaatsgevonden, heeft de Inspecteur-generaal vervolgens geconcludeerd dat
voor het gebruiksjaar 2009 maatregelen aan Schiphol en LVNL moeten worden
opgelegd.
Deze maatregelen hebben tot doel te voorkomen dat de grenswaarden voor de
geluidbelasting in de handhavingspunten die in het gebruiksjaar 2008
overschreden zijn, in het gebruiksjaar 2009 opnieuw worden overschreden.
Pagina 2 van 5
Op 29 april 2009 heeft de Inspecteur-generaal een voornemen tot het Datum
opleggen van maatregelen aan Schiphol en LVNL bekend gemaakt. Begin juni
2009 heeft de inspecteur-generaal de zienswijzen van Schiphol en LVNL op dit Ons kenmerk
voornemen ontvangen. Deze zienswijzen hebben niet tot een wezenlijke VENW/IVW-2009/10841
aanpassing van de voorgenomen maatregelen geleid. Inmiddels heeft de
Inspecteur-generaal een besluit over de op te leggen maatregelen genomen.
Deze maatregelen treft u aan in de bijlage van deze brief.
Bestuursrechtelijke afhandeling overtredingen LVNL
Op 15 mei 2009 heeft de Inspecteur-generaal het besluit genomen om:
- geen bestuurlijke boetes op te leggen voor de overtredingen van de
regels van het LVB inzake het luchtruimgebruik die in de gebruiksjaren
2005 en 2007 hebben plaatsgevonden;
- in verband met overtredingen die in het gebruiksjaar 2006 hebben
plaatsgevonden, een bestuurlijke boete van in totaal 48.000 euro aan
LVNL op te leggen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 5
Datum
BIJLAGE
Ons kenmerk
VENW/IVW-2009/10841
Besluit maatregelen Inspecteur-generaal in verband met
overschrijdingen grenswaarden geluid Schiphol in het gebruiksjaar 2008
A. Tot 15 oktober 2009 mag het verbruik van de voor de Lden-
handhavingspunten 33 en 32 en Lnight-handhavingspunt 21 in het
gebruiksjaar 2009 beschikbare geluidsruimte niet meer dan 90%
bedragen. Daarbij geldt dat de resterende geluidsruimte vanaf 15 oktober
2009 nog tot 100% kan worden vol gemaakt.
B. In de periode van 15 oktober 2009 tot 1 november 2009 mag het
verbruik van de voor de Lden-handhavingspunten 33 en 32 en Lnight-
handhavingspunt 21 in het gebruiksjaar 2009 beschikbare geluidsruimte
niet meer dan 10% bedragen, met dien verstande dat dit percentage in
deze periode wordt vermeerderd of verminderd met het verschil tussen de
in maatregel A genoemde grens van 90% op 14 oktober 2009 en de
feitelijk verbruikte geluidsruimte op die datum.
C. Uit oogpunt van de gemeenschappelijke zorgplicht die de sectorpartijen
op basis van artikel 8.18 van de Wet luchtvaart hebben, wordt door
Schiphol en LVNL uiterlijk 30 juli 2009 een beheersplan voor het (restant
van het) gebruiksjaar 2009 bij de Inspectie ingediend. Uit dit beheersplan
moet blijken op welke manier in het gebruiksjaar 2009 overschrijdingen
van de vigerende grenswaarden worden voorkomen.
In het bijzonder moet in het beheersplan worden aangegeven op welke
wijze aan de hierboven vermelde maatregelen A en B invulling gegeven
wordt. Het beheersplan moet (verder) in ieder geval bevatten, een
overzicht van potentiële stuurmaatregelen en een beschrijving van de
wijze en het moment waarop deze stuurmaatregelen worden ingezet.
Tevens worden Schiphol en LVNL verzocht bij het opstellen van het
beheersplan rekening te houden met de afspraken die zijn gemaakt in het
kader van de Alderstafel, maar wel binnen het kader van de huidige wet-
en regelgeving.
D. Schiphol en LVNL handelen overeenkomstig het beheersplan.
E. Vanaf 1 augustus 2009 wordt door Schiphol tweewekelijks schriftelijk
informatie aan de Inspectie verstrekt over het percentuele verbruik van
de in genoemde handhavingspunten beschikbare geluidsruimte.
Toelichting maatregelen
Ad A) De `90%-maatregel' zorgt voor een buffer van 10% die noodzakelijk is om
voldoende zekerheid te hebben dat de Kaagbaan ook nog vanaf 15
oktober 2009 tot het einde van het gebruiksjaar 2009 kan worden
gebruikt, zonder dat dit tot een overschrijding van de voor dat
gebruiksjaar geldende grenswaarden leidt.
Pagina 4 van 5
Datum
Ad B) Voorbeelden: Indien op 14 oktober 2009 de feitelijk verbruikte
geluidsruimte 85% bedraagt, dan geldt voor de periode van 15 oktober Ons kenmerk
tot 1 november 2009 een nog beschikbare geluidsruimte van 15%. Indien VENW/IVW-2009/10841
op 14 oktober 2009 de feitelijk verbruikte geluidsruimte 95% bedraagt,
dan is niet voldaan aan maatregel A en geldt voor de periode van 15
oktober tot 1 november 2009 een nog beschikbare geluidsruimte van 5%.
Op deze wijze wordt bewerkstelligd dat de resterende geluidsruimte vanaf
15 oktober 2009 nog tot 100% kan worden vol gemaakt en dat over het
gehele gebruiksjaar 2009 geen overschrijding van de voor dat
gebruiksjaar geldende grenswaarden in genoemde handhavingspunten zal
optreden.
Ad C) Een conceptversie van het beheersplan moet ter beoordeling aan de
Inspecteur-generaal worden voorgelegd. Deze beoordeling heeft tot doel
vast te stellen of het beheersplan toereikend kan worden geacht om de
geluidsbelasting in de genoemde handhavingspunten binnen de voor het
gebruiksjaar 2009 geldende grenswaarden te houden. Een voorwaarde
daarbij is dat het beheersplan niet tot overschrijdingen van de
grenswaarden voor de geluidsbelasting in de overige handhavingspunten
mag leiden. Mocht het beheersplan naar het oordeel van de Inspecteur-
generaal niet toereikend zijn dan moet het beheersplan door Schiphol en
LVNL worden aangepast.
Tevens moet rekening worden gehouden met de afspraken die in het
kader van de Alderstafel zijn gemaakt, in die zin dat bij de opstelling van
het beheersplan zoveel mogelijk dient te worden gehandeld in de geest
van die afspraken. Dat kan door de potentiële stuurmaatregelen
inhoudelijk, maar ook qua timing, zo in te richten dat de gevolgen
daarvan voor de geluidshinder in de omgeving van Schiphol (en Aalsmeer
in het bijzonder) tot een minimum worden beperkt. Dit alles nadrukkelijk
binnen de ruimte die de huidige wet- en regelgeving daarvoor biedt,
aangezien de huidige wet- en regelgeving het enige kader is waaraan
door de Inspectie in het gebruiksjaar 2009 wordt getoetst.
Een suggestie is om bij de opstelling van het beheersplan ook de KLM te
betrekken en gebruik te maken van de inzichten die het onderzoek naar
de oorzaken van de overschrijdingen 2008 heeft opgeleverd.
Ad D) De Inspectie ziet erop toe dat de bepalingen in het beheersplan door
Schiphol worden nageleefd.
Op basis van artikel 8.22 van de Wet luchtvaart kan de Inspecteur-generaal
genoemde maatregelen intrekken of matigen voorzover ze niet langer nodig zijn
om een overschrijding van de grenswaarden in genoemde handhavingspunten te
voorkomen.
Op basis van artikel 11.16 van de Wet luchtvaart kan door de minister van
Verkeer en Waterstaat bij een overtreding van genoemde maatregelen een
bestuurlijke boete van maximaal 1.000.000 euro worden opgelegd. In dat geval
moet een afzonderlijke afweging plaatsvinden om te bepalen of een bestuurlijke
boete op z'n plaats is, en zo ja, hoe hoog die boete dan moet zijn en aan welke
partij(en) de boete moet worden opgelegd.
Pagina 5 van 5
Ministerie van Verkeer en Waterstaat