Oprichting Ondernemend Venlo
Toespraak | 21-09-2009 | Venlo | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Burgemeester Bruls, u bent niet alleen burgemeester maar ook boegbeeld
van Ondernemend Venlo. Met het vertrouwen dat u in de Venlose
ondernemers en in deze stichting stelt, wordt Ondernemend Venlo zeker
een sterke speler binnen het Noord-Limburgse krachtenveld.
En met een voorzitter als Theo Stroeken is het een slagvaardige, maar
ook een hartelijke stichting. [iets over Theo Stroeken en ervaringen
in Tweede Kamer]
Het is duidelijk dat de ondernemers elkaar hier goed kennen en elkaar
weten te vinden. Binnen Ondernemend Venlo maakt u zich samen sterk
voor betere infrastructuur en méér economische groei. U bent samen een
goede gesprekspartner voor overheden.
Samenwerken is de kracht van deze regio.
· Binnen ondernemend Venlo
· Binnen de steeds groter wordende gemeente Venlo
· Binnen heel Limburg (ik denk dan aan VNO, NCW en het hele
bedrijfsleven in Limburg)
Kracht om samen sterk te staan is het geheim van het succes van deze
regio.
· Noord-Limburg is in omvang het tweede tuinbouwgebied van Nederland.
Het behoort met de buurregio Niederrhein tot de grootste
tuinbouwgebieden in Europa.
· Venlo is het derde logistieke knooppunt van Nederland, na Rotterdam
en Schiphol. Als `inland-port' is uw stad een belangrijke schakel
tussen de Nederlandse mainports aan de ene en het Europese achterland
aan de andere kant.
· Venlo is een belangrijk zwaartepunt van industriële bedrijvigheid.
En dan heb ik het niet alleen over Océ maar over nog ongeveer 400
andere industriële bedrijven.
Dat is te danken aan de inspanningen van u: ondernemers en bestuurders
uit Venlo. Maar we dragen ook vanuit Den Haag ons steentje bij.
Want we willen ook hier in Noord-Limburg dóórpakken. Net zoals wij dat
doen in de rest van Nederland. Te lang heerste er een cultuur van
vertraging en besluiteloosheid. Gelukkig waait er nu een nieuwe wind.
We hebben een spoedaanpak wegen waarmee we 30 hardnekkige
fileknelpunten nog deze kabinetsperiode aanpakken. We hebben een
nieuwe manier van besluitvorming geïntroduceerd: sneller, beter en
doelgerichter.
Een belangrijk project in deze regio is de aanleg van de nieuwe A74.
Samen met de A4 Midden Delfland staat dit hoop mijn prioriteitenlijst
voor de aanleg van wegen. De aanleg van de A74 wordt breed gedragen
binnen de politiek en belangenorganisaties. En terecht, want het is de
ontbrekende schakel voor het doorgaande verkeer vanaf de Randstad naar
belangrijke industriegebieden in het Ruhrgebied en Zuid-Duitsland.
Op Nederlands grondgebied gaat het slechts om 2500 meter. In de jaren
'90 bestond al het plan om deze weg aan te leggen. Toch is het nog
steeds niet gelukt om alle woorden die er over deze weg gesproken zijn
om te zetten in daden. Er is nog geen meter asfalt gelegd.
Daar komt nu snel verandering in.
· Begin volgend jaar onderteken ik het ontwerp tracébesluit voor deze
weg
· Daarna beginnen we zo snel mogelijk met bouwen
· We streven ernaar dat de weg in 2012 in gebruik wordt genomen
Daar profiteren we nu van omdat het werkgelegenheid oplevert in deze
tijd van crisis.
En we profiteren er straks van
· Als het doorgaande vrachtverkeer naar Duitsland niet meer door Venlo
rijdt.
· En als Venlo straks in 2012 vanwege de Floriade in het middelpunt
van de belangstelling staat en goed bereikbaar is. Organisatie
verwacht meer dan 2 miljoen bezoekers in een half jaar tijd,
grotendeels uit Duitsland. We doen ons uiterste best om de A74 op tijd
voor de Floriade af te hebben.
We werken keihard aan de A73. Deze weg is cruciaal voor de
bereikbaarheid van Venlo vanuit zowel het noorden als het zuiden.
Natuurlijk hebben we tegenslagen gekend , maar het einde is in zicht.
Per 1 december gaan de Roertunnel en de tunnel bij Swalmen definitief
open.
We zijn op dit moment ook aan het werk bij het grensemplacement bij
Venlo aan de A67. We verbeteren de veiligheid van
vrachtwagenchauffeurs, die hier 's nachts vaak slapen. Helaas is dat
hard nodig. Daarom komt er betere verlichting en cameratoezicht.
Dankzij de inspanningen van de gemeente Venlo hebben we een
alternatieve parkeerplaats voor de vrachtwagens die nu niet op het
grensemplacement terechtkunnen.
We hebben net een film gezien waarin duidelijk werd dat u nog één wens
hebt: De verdubbeling van de spoorlijn Eindhoven-Dusseldorf bij
Nettetal.
In het algemeen ligt de verantwoordelijkheid voor regionale
grensoverschrijdende verbindingen bij de decentrale overheden. Zij
voeren voor deze verbindingen verkenningen uit. Dat doen zij samen met
hun buitenlandse collega's. Als het nodig is dan stimuleer ik de
regio's met raad en daad om hun initiatieven verder te brengen.
Voor deze verbinding geldt dat de gemeente Eindhoven het project
trekt, met Venlo en Mönchengladbach als partners. Als wij een
concreet, uitgewerkt plan ontvangen, kan ik kijken of we een laatste
zetje kunnen geven en waar dat uit zou moeten bestaan.
Beste mensen,
Ik ben trots op Limburg. Ik ben blij dat ik er samen met u aan werk om
deze sterke regio nog sterker te maken. Vandaag is een feestelijke
dag. Venlo gaat nòg beter doen waar het goed in is: ondernemen,
samenwerken, verbinden.
Ik wens u een vruchtbare samenwerking, veel goede zaken en een steeds
beter bereikbare stad.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat