Eerste bijeenkomst zibb Business Challenge in poptempel 013
18/09/2009 09:49
Merchandise.nl
Op vrijdag 25 september vindt in poptempel 013 te Tilburg een redelijk ongebruikelijk evenement plaats; een finale-avond van de zibb Business Challenge, gepresenteerd door Jack van Gelder.
Ondernemers zetten in de challenge een nieuw of bestaand product of dienst in de markt. Hierin staat de omzetboost van het product of dienst centraal. De ondernemers werken aan hun omzetboost door middel van opdrachten en vormen een team met hun businessclub.
Brabander Richard Theuws is met zijn bedrijf Merchandise.nl doorgedrongen tot die finale. Tot zover niet bijzonder of opmerkelijk, maar Theuws voldoet niet ècht aan het stereotype beeld van een ondernemer, en al zéker niet aan dat van een ondernemer die aan een business challenge meedoet.
"Een pak draag ik alleen in geval van uiterste noodzaak", aldus Theuws, gehuld in t-shirt en spijkerbroek, zijn armen versierd met tatoeages. Zijn bedrijf is begonnen als toeleverancier voor de muziekindustrie (ze maken merchandise voor Moke, Destine, Pinkpop, Paaspop, Roosbeef en vele anderen), maar intussen rekenen ze daarnaast diverse (grote) bedrijven en onderdelen van de overheid tot hun klanten. Over zijn deelname zegt Theuws: "Ik kreeg een mail met daarin; 'doe mee met de Business Challenge en vergroot je omzet en naamsbekendheid', en wie wil dat nou niet? Ik schreef me uiteraard gelijk in".
Toen Theuws zich in aan het schrijven was om mee te doen kwam hij voor een verrassing te staan. "Ik moest ineens opgeven van welke businessclub ik lid was, en die had ik niet", zegt Theuws, "dus toen heb ik die maar zelf opgericht".
Samen met David Brinks, eigenaar van Asice.net (een online muziekmagazine met 12.000 leden), was deze businessclub dan ook zo'n 5 minuten later een feit. Inmiddels telt de businessclub 61 leden, allemaal mensen met een voorliefde voor harde muziek (met name hardcore punk), ieder met hun eigen specialisme en van diverse pluimage. IT-ers, marketeers, een cabaretier, een advocaat, eigenaars van boekingskantoren en platenlabels, copywriters, festivalorganisatoren enzovoorts.
"Er bleek echt behoefte aan deze club", aldus Brinks. "Iedere ondernemer kan wel een klankbord gebruiken, en het praat nu eenmaal een stuk prettiger als je ongeveer dezelfde achtergrond hebt. Daarnaast zagen we het wel zitten om aan een wedstrijd mee te doen om onze creativiteit te tonen".
Ze konden direct aan de slag; voor de business challenge moest er namelijk eerst gestemd worden op 54 kandidaten. Hierna mochten de twaalf met de meeste stemmen hun bedrijf mochten presenteren voor een jury. Theuws: "ik ben zelf niet zo van het presenteren, maar dankzij tips vanuit onze club heb ik toch een aardige pitch in elkaar weten te draaien. De jury vond die dus ook overtuigend en daarom zit ik nu in de finale".
Toen Theuws verzocht werd om een locatie voor één van de finale-avonden te verzorgen was de keuze dan ook niet bijzonder moeilijk, gezien de sterke banden met de muziekindustrie was het contact met 013 zo gelegd, waar toevalligerwijs die avond nog een zaal vrij was.
"Natuurlijk wel blijven hangen voor de afterparty!", weet Theuws nog te melden. Hij heeft namelijk het initiatief genomen om na het officiële programma nog even te laten zien wat voor businessclub ze nu eigenlijk hebben. Theuws: "Natuurlijk gaan daar bands spelen, en mogelijk geven ook nog enkele van onze leden wat praktische tips over ondernemen, en ondernemen op internet. Maar je kunt er vanuit gaan dat we met een knaller af zullen sluiten!"
http://www.merchandise.nl