Gemeente Gaasterlân-Sleat
Rekenkamer Gaasterlân-Sleat wil burgers bij haar werk betrekken
De Rekenkamer vraagt daarom aan de inwoners van de gemeente om
suggesties te doen voor het onderzoek dat de Rekenkamer in 2010 wil
doen.
Wat doet de Rekenkamer?
De gemeenteraad van Gaasterlân-Sleat wordt sinds 2008 ondersteund door
een eigen Rekenkamer. De Rekenkamer heeft (mede) als doel de
gemeenteraad een extra handvat te bieden om zijn controlerende taken
uit te voeren. De Rekenkamer kan op allerlei gebied onderzoek doen
naar de uitvoering van beleid (worden de beoogde effecten bereikt of
zijn er verbeterpunten aan te wijzen) en/of de doelmatige besteding
van de middelen. De Rekenkamer bestaat uit een voorzitter, een
onderzoeker en een secretaris. De leden komen van buiten de gemeente
en de Rekenkamer is dan ook onafhankelijk. De Rekenkamer brengt haar
rapporten en adviezen uit aan de gemeenteraad. De Rekenkamer heeft
inmiddels haar eerste onderzoek achter de rug. Dit ging over de
uitvoering van de de WOZ en was getiteld "Van Goed naar Beter". U kunt
het rapport binnenkort vinden via deze internetsite. Ook kunt u zich
tot de secretaris, de heer Reinoud Koster, wenden voor een digitaal
exemplaar.
Waarom deze oproep?
De Rekenkamer is bezig met het opstellen van haar onderzoeksjaarplan
voor 2010. Hierbij vindt zij het belangrijk om gebruik te maken van uw
ideeën voor onderzoeken als burgers van de gemeente Gaasterlân-Sleat.
Hoe kunnen burgers ideeën melden?
Heeft u als inwoner van de gemeente Gaasterlân-Sleat een onderwerp
waarvan u denkt: "Daar zou de Rekenkamer een onderzoek naar moeten
instellen"?, stuur dan een korte brief of e-mail naar de secretaris
van de Rekenkamer. Omschrijf daarin het onderwerp en vertel in het
kort waarom u vindt dat een onderzoek op zijn plaats is. Daarbij gaat
het nadrukkelijk om zaken die het persoonlijk belang overstijgen. Het
gaat om onderzoeken naar de aanpak van de gemeente op allerlei
gebieden. Is er bijvoorbeeld op een bepaald beleidsterrein, zoals het
onderwijs, de jeugd, ouderen, sport of veiligheid, goed gehandeld en
is het bestuur van de gemeente daarbij op een verstandige wijze
omgegaan met het geld?
Ideeën voor rekenkameronderzoek 2010 kunnen tot uiterlijk 12 oktober
a.s. per brief, telefoon (0514-608195) of een
e-mail worden gemeld aan de secretaris van de Rekenkamer, de heer R.M.
Koster, Postbus 30, 8560 AA Balk (mailadres:
r.koster@gaasterlan-sleat.nl) U dient wel zo duidelijk mogelijk aan te
geven wat u onderzocht wil hebben en iets te vertellen over het
waarom. U kunt ons ook bellen als u nadere informatie wilt over de
Rekenkamer, uw eigen suggesties etc. Dat mag via de raadsgriffie, waar
het secretariaat van de Rekenkamer is ondergebracht,
tel.: 0514-608187/195.
Het is mogelijk dat u meer ideeën aanlevert dan de Rekenkamer kan
onderzoeken. Bovendien heeft ook de Rekenkamer zelf, naast de leden
van de gemeenteraad en het College van B&W, enkele ideeën die voor
onderzoek in aanmerking komen. Om tot een goede keuze te komen, worden
alle ideeën beoordeeld aan de hand van criteria als financieel en
maatschappelijk belang van de gemeente en of zij passend zijn binnen
de (wettelijke) taakomschrijving en bevoegdheden van de Rekenkamer. De
Rekenkamer zal u laten weten wat er met uw suggestie(s) wordt gedaan.
Vergeet u daarom niet uw naam en adres in uw brief of email te
vermelden!