Gemeente Gaasterlân-Sleat


Rekenkamer Gaasterlân-Sleat wil burgers bij haar werk betrekken

De Rekenkamer vraagt daarom aan de inwoners van de gemeente om suggesties te doen voor het onderzoek dat de Rekenkamer in 2010 wil doen.

Wat doet de Rekenkamer?

De gemeenteraad van Gaasterlân-Sleat wordt sinds 2008 ondersteund door een eigen Rekenkamer. De Rekenkamer heeft (mede) als doel de gemeenteraad een extra handvat te bieden om zijn controlerende taken uit te voeren. De Rekenkamer kan op allerlei gebied onderzoek doen naar de uitvoering van beleid (worden de beoogde effecten bereikt of zijn er verbeterpunten aan te wijzen) en/of de doelmatige besteding van de middelen. De Rekenkamer bestaat uit een voorzitter, een onderzoeker en een secretaris. De leden komen van buiten de gemeente en de Rekenkamer is dan ook onafhankelijk. De Rekenkamer brengt haar rapporten en adviezen uit aan de gemeenteraad. De Rekenkamer heeft inmiddels haar eerste onderzoek achter de rug. Dit ging over de uitvoering van de de WOZ en was getiteld "Van Goed naar Beter". U kunt het rapport binnenkort vinden via deze internetsite. Ook kunt u zich tot de secretaris, de heer Reinoud Koster, wenden voor een digitaal exemplaar.

Waarom deze oproep?

De Rekenkamer is bezig met het opstellen van haar onderzoeksjaarplan voor 2010. Hierbij vindt zij het belangrijk om gebruik te maken van uw ideeën voor onderzoeken als burgers van de gemeente Gaasterlân-Sleat.

Hoe kunnen burgers ideeën melden?

Heeft u als inwoner van de gemeente Gaasterlân-Sleat een onderwerp waarvan u denkt: "Daar zou de Rekenkamer een onderzoek naar moeten instellen"?, stuur dan een korte brief of e-mail naar de secretaris van de Rekenkamer. Omschrijf daarin het onderwerp en vertel in het kort waarom u vindt dat een onderzoek op zijn plaats is. Daarbij gaat het nadrukkelijk om zaken die het persoonlijk belang overstijgen. Het gaat om onderzoeken naar de aanpak van de gemeente op allerlei gebieden. Is er bijvoorbeeld op een bepaald beleidsterrein, zoals het onderwijs, de jeugd, ouderen, sport of veiligheid, goed gehandeld en is het bestuur van de gemeente daarbij op een verstandige wijze omgegaan met het geld?

Ideeën voor rekenkameronderzoek 2010 kunnen tot uiterlijk 12 oktober a.s. per brief, telefoon (0514-608195) of een e-mail worden gemeld aan de secretaris van de Rekenkamer, de heer R.M. Koster, Postbus 30, 8560 AA Balk (mailadres:
r.koster@gaasterlan-sleat.nl) U dient wel zo duidelijk mogelijk aan te geven wat u onderzocht wil hebben en iets te vertellen over het waarom. U kunt ons ook bellen als u nadere informatie wilt over de Rekenkamer, uw eigen suggesties etc. Dat mag via de raadsgriffie, waar het secretariaat van de Rekenkamer is ondergebracht,

tel.: 0514-608187/195.

Het is mogelijk dat u meer ideeën aanlevert dan de Rekenkamer kan onderzoeken. Bovendien heeft ook de Rekenkamer zelf, naast de leden van de gemeenteraad en het College van B&W, enkele ideeën die voor onderzoek in aanmerking komen. Om tot een goede keuze te komen, worden alle ideeën beoordeeld aan de hand van criteria als financieel en maatschappelijk belang van de gemeente en of zij passend zijn binnen de (wettelijke) taakomschrijving en bevoegdheden van de Rekenkamer. De Rekenkamer zal u laten weten wat er met uw suggestie(s) wordt gedaan. Vergeet u daarom niet uw naam en adres in uw brief of email te vermelden!