40-Jarig Mona versiert 300 standbeelden
24/09/2009 07:58
Mona
Veenendaal, 24 september 2009
Ludieke actie startsein voor jubileumcampagne sterkste merk van Nederland
VEENENDAAL - In de nacht van woensdag 23 op donderdag 24 september zijn in Nederland driehonderd standbeelden versierd met een feestmuts van het zuivelmerk Mona. Van Johnny Jordaan in Amsterdam tot Louis Couperus in Den Haag, van Bep van Klaveren in Rotterdam tot Zoete Lieve Gerritje in Den Bosch; alle beelden kregen tijdens een nachtelijke actie een speciale puddingbeker feestmuts op en slingers en ballonnen omgehangen.
Met deze ludieke actie viert Mona zijn veertigjarig bestaan. Het is het startsein van een jubileumcampagne die vanavond, donderdag 24 september om 18.00 uur, begint met nieuwe reclamespotjes op televisie. Het merk heeft nu eenmaal een naam hoog te houden als het om ludieke acties en reclame gaat.
De afgelopen nacht gingen speciaal ingehuurde medewerkers op pad om het publiek te kunnen verrassen. Volgens een brief van Rembrandt van Rijn, lid van het Bronzen Broederschap, hebben de beelden jarenlang bewegingsloos naar al die lekkere toetjes moeten kijken en is nu de tijd aangebroken om zelf het feest mee te vieren.
Mona ontstond in 1969 en de eerste fabriek werd in 1970 in Amsterdam geopend. Een jaar later maakte het publiek voor het eerst kennis met Mona vla en puddinkjes. Toen werd nog gesproken over nagerecht en dessert. Het woord 'toetje' ontstond pas in 1973, toen Ted de Braak Nederlanders in reclamespotjes gekke bekken liet trekken onder het motto: doe eens een Mona Toetje na.
Tegenwoordig worden er jaarlijks 90 miljoen Mona toetjes verkocht. Sinds 1993 brengt het merk elke maand een nieuw toetje op de markt. Sindsdien zijn al meer dan 175 verschillende Mona Toetjes van de Maand geĂŻntroduceerd. In het meest recente Imago Onderzoek van GfK komt Mona uit de bus als het sterkste merk van Nederland. Daarmee verdrijft het de winnaar van 2008, Douwe Egberts, van de eerste plaats. Drie jaar geleden stond Mona nog op de tiende plaats en vorig jaar zesde. Het merk heeft dus in zijn jubileumjaar een sterke opmars gemaakt.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl