Persbericht - 24.09.2009
Rapport grote projecten rekenkamercommissie Hulst
Op donderdag 24 september 2009 heeft de Rekenkamercommissie Hulst haar 4e rapport met als onderwerp Grote Projecten gepresenteerd.
Hulst heeft op dit moment diverse grotere projecten lopen. Daarnaast zijn er elk jaar ook andere van belang zijnde grotere werken, in de sfeer van investeringen en/of grondexploitatie. Mede daardoor was de Rekenkamercommissie van mening dat een onderzoek op dit punt van belang was. Voor de gemeente is het belangrijk om een structuur te hebben om zo het rendement van haar inspanningen te kunnen optimaliseren en haar beleidsdoelen te kunnen bereiken. Voor de inwoners van Hulst is het essentieel dat wordt gestreefd naar het bereiken van optimale maatschappelijke effecten bij het uitvoeren van grote projecten.
Aanbevelingen
Uit het feitenonderzoek kwam het beeld van een redelijke mate van tevredenheid over de resultaten die met projecten worden bereikt. Tegelijkertijd bestaat er wel een zekere onvrede en ongerustheid over de wijze waarop tot deze resultaten wordt gekomen. De aanbevelingen zijn er daarom op gericht te komen tot een meer gestructureerde en minder kwetsbare wijze van werken. Hierdoor kan een meer adequate sturing, informatievoorziening en beheersing van grotere projecten worden geborgd.
De aanbevelingen luiden als volgt:
A. Stuur actief op de grotere projecten, stel duidelijke kaders en geef richting door het vaststellen van duidelijke doelstellingen of projectresultaten.
B. Zorg - in aanvulling op de bestaande informatievoorziening - voor specifieke en gerichte uitwisseling van informatie over grotere projecten.
C. Organiseer de beheersing van grotere projecten door een planmatige c.q. projectmatige wijze van werken.
D. Stel een duidelijke procedure vast met betrekking tot de wijze waarop grotere projecten worden aangepakt.
Net zoals bij eerdere onderzoeksrapporten zijn bovenstaande aanbevelingen in algemene bewoordingen geformuleerd. In tegenstelling tot voorgaande onderzoeken zijn in de bijlage van het rapport wel suggesties opgenomen ter verdere concretisering en uitwerking. Verdere uitwerking, concretisering en detaillering van de aanbevelingen is en blijft daarbij natuurlijk uitdrukkelijk bij de gemeente. De gemeenteraad wordt door de Rekenkamercommissie geadviseerd om de aanbevelingen over te nemen en daarover afspraken te maken met college van burgemeester en wethouders.
Proces van het onderzoek
Binnen de gemeentelijke taken en werkzaamheden nemen de grotere projecten een bijzondere plaats in met name met betrekking tot besluitvorming, financiering en uitvoering. Het accent van het onderzoek ligt op de procedures, de informatievoorziening tussen de diverse gemeentelijke actoren en de sturingsmogelijkheden van college en gemeenteraad. Om risicos te kunnen beheersen is het belangrijk dat de spelregels helder en duidelijk zijn.
Projectinhoudelijke vraagstukken en keuzes zijn in het onderzoek zoveel mogelijk buiten beschouwing gebleven.
De Rekenkamercommissie heeft in 1e instantie kennis genomen van de nodige wettelijke voorschriften, theoretische inzichten en praktische ervaringen bij overheden en andere organisaties. Aan de hand hiervan is het normenkader geformuleerd. Na een eerste inventariserend interview is feitenonderzoek gedaan door het analyseren van dossiers en documenten. Vervolgens zijn interviews afgenomen met ambtenaren, enkele leden van het college van burgemeester en wethouders en enkele raadsleden. Aan de hand van het feitenonderzoek en de interviews is getoetst in hoeverre in de praktijk volgens de vertrekpunten uit het normenkader wordt gewerkt.
Op www.gemeentehulst.nl is het rapport van de Rekenkamercommissie Hulst integraal te lezen in het menu onder Bestuur Commissies Rekenkamercommissie.
Voor meer informatie over de Rekenkamercommissie Hulst, kunt u contact opnemen met de ambtelijk secretaris, de heer drs. D. Van Bunder, bereikbaar op tel. 0114389123 of via gemeenteraad@gemeentehulst.nl.
---
Gemeente Hulst stafafdeling - Communicatie