Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Waardering dienstverlening overheid onveranderd
24 september 2009
Burgers waarderen de dienstverlening van de overheid niet beter en
niet slechter dan in 2008. Dat blijkt uit onderzoek gedaan in opdracht
van staatssecretaris Bijleveld. Burgers worden op onderdelen wel al
beter bediend maar verwachten ook meer van de overheid. Dat betekent
dat het kabinet in 2010 meer inspanningen zal leveren om de gewenste 7
voor dienstverlening te realiseren.
Het onderzoek - uitgevoerd door TNS-NIPO - biedt inzicht in hoe
burgers overheidsdienstverlening rond 55 voor hen herkenbare
levensgebeurtenissen (zoals verhuizen, trouwen, geboorte, overlijden)
waarderen. Het onderzoek wijst uit dat burgers de dienstverlening van
de overheid in zijn geheel waarderen met een 6,4; de dienstverlening
waarin meerdere overheidsorganisaties een rol hebben met 6,6 en de
dienstverlening van individuele organisaties met een 6,9.
Staatssecretaris Bijleveld benadrukt dat blijvend aandacht nodig is
voor klantgerichte dienstverlening. Zeker in tijden waarin burgers
zich kwetsbaarder voelen en zich vaker tot de overheid moeten wenden
bijvoorbeeld bij de aanvraag van een uitkering of van kwijtschelding.
Daarom krijgen de aanvraag van bijstand en automatische kwijtschelding
speciale aandacht in de versnelde aanpak van regeldruk en het
verbeteren van de dienstverlening. Niet in 2011 maar versneld in 2010
wil Bijleveld de tien grootste knelpunten in de dienstverlening hebben
opgelost.
Ook gemeenten leveren hiervoor een extra inspanning. Zij doen dit
bijvoorbeeld door de inzet van mediationvaardigheden (ter voorkoming
van bezwaar en beroep), door aansluiting op basisregistraties en het
mogelijk maken van automatische kwijtschelding van lokale heffingen.
Daarnaast wil de staatssecretaris ook de dienstverlening verbeteren
waarbij meerdere overheidsorganisaties een rol hebben. Zij gaat
hierover met deze organisaties in gesprek.
Eind van het jaar wordt de voortgangsrapportage e-overheid en
dienstverlening gezonden aan de Tweede Kamer. Hier zal vanuit
perspectief van de burger worden ingegaan op de merkbare verbetering
van de dienstverlening.