Ingezonden persbericht


Omzet online thuiswinkelmarkt stijgt in de eerste helft van 2009 naar ¤ 2,7 miljard

Marktgroei van 19% in vergelijking met 2008

De omzet voor online consumentenbestedingen is in de eerste helft van 2009 verder gegroeid naar een omzet van ¤ 2,7 miljard. In vergellijking met de eerste helft van 2008 is dit een stijging van 19%. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2009-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de ruim 1.000 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2.000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

19% groei in online consumentenbestedingen

'De online consumentenbestedingen zijn in het afgelopen half jaar weer flink doorgegroeid met 19% ondanks de huidige economische crisis. De groei wordt vooral veroorzaakt door een toename in het aantal bestellingen,' aldus Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. 'Vergeleken met de eerste helft van 2008 is het gemiddeld aantal bestellingen per online shopper fors toegenomen met 20% naar 3,3 bestellingen per consument. Dit heeft ook een positief effect op gemiddeld besteed bedrag per online consument, dat is gestegen met 13% naar ¤ 3880,- in het eerste half jaar van 2009.'

Kwart miljoen nieuwe online kopers

Sinds het eerste half jaar van 2009 zijn er in Nederland 11 miljoen actieve internetters. Van deze groep heeft driekwart (77%) ooit een online aankoop gedaan. In het eerste half jaar van 2009 hebben 7,1 miljoen consumenten online een bestelling gedaan. 'Hiervan hebben een kwart miljoen consumenten voor het eerst een online aankoop gedaan in de eerste helft van 2009,' aldus Sibbel. Vergeleken met voorgaande jaren zijn er duidelijk minder nieuwe online kopers. De groei van de markt moet nu meer komen uit een toename van het aantal aankopen per consument en het gemiddeld besteed bedrag per bestelling.

Sterke omzetstijging in kleding

Het online segment Reizen heeft in de eerste helft van 2009 de ¤ 1 miljard greens geslecht en komt uit op een omzet van ¤ 1,1 miljardd (+ 15%). Reizen is daarmee goed voor 41% van de totale online consumentenbestedingen. Consumenten Elektronica is het tweede grootste segment in omzet en kende in 2008 nog de grootste omzetstijging met 59%. Dit eerste half jaar lijkt dit segment echter gevoelig te zijn voor de economische crisis; de stijging voor Consumenten Elektronica komt in het eerste half jaar van 2009 uit op 7%. Nieuw in de omzet top 3 is het segment Kleding. Steeds meer mensen bestellen kleding en schoenen online, waardoor dit segment in het eerste half jaar is gegroeid met 30% naar een omzet van ¤ 225 miljoen. Het segment Kledingg is hiermee één van de grootste stijgers in dit eerste half jaar.

Opvallende stijging in bestedingen producten

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'Het afgelopen half jaar kent zowel producten als diensten een vergelijkbare groei in online consumentenbestedingen, al groeit producten (+20%) iets harder dan diensten (+17%). Vooral de stijging van de bestedingen aan producten is opvallend, aangezien de bestedingen in de fysieke detailhandel flinke klappen heeft gekregen in het eerste half jaar. In kwartaal 1 en 2 van 2009 daalden de productbestedingen in de fysieke detailhandel met ongeveer 7% (bron CBS).'

Gemak is het grootste voordeel

Al jaren is de tevredenheid van online shoppers zeer hoog. 97% geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online aankoop. Bij een online aankoop is volgens tweederde (64%) van de online consumenten het gemak van thuis bestellen nog altijd het belangrijkste voordeel. Alleen in het segment Witgoed en Consumenten Elektronica geeft ongeveer tweederde van de consumenten aan dat de lagere prijs het belangrijkste voordeel is van online shopping. 'Een lage prijs speelt een grotere rol in segmenten waar de mogelijkheid om te vergelijken eenvoudig is,' vult Sibbel aan.

Ruim een derde van de online shoppers ziet geen enkel nadeel meer in online shopping. 'Het thuiswinkelen via internet wordt steeds meer als een volwaardig kanaal gezien naast het winkelen in de winkelstraat,' zegt Jongen.

'De hoge tevredenheid en het gegeven dat consumenten het online shoppen vaker beschouwen als een volwaardig kanaal zorgt voor een positief beeld voor het komende half jaar. Al zal de economische crisis ook invloed hebben op de omzetgroei in online consumentenbestedingen,' aldus Sibbel. 'We verwachten dat de huidige groei doorzet en dat de totale online consumentenbestedingen in 2009 uitkomen op ¤ 5,8 miljard,' vervolgt Sibbel.

Goede groeicijfers in moeilijke tijden

Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: 'De door Blauw Research en Thuiswinkel.org gepresenteerde groeicijfers laten zien dat de economische crisis niet voorbij gaat aan webwinkels. Desondanks zijn de groeicijfers in deze moeilijke tijden ronduit positief te noemen. In deze tijd zullen veel branches en bedrijven tekenen voor een gemiddelde groei van 19%. De verwachting is dat de omzet van de online thuiswinkelmarkt, mede dankzij het behoud van koopkracht, in de buurt van de ¤ 6 miljard komt. Grote vraag is natuurlijk hoe de koopkracht zich op langere termijn zal ontwikkelen in het huidige economische klimaat en gezien de politieke en economische onzekerheden.'

Thuiswinkel Markt Monitor 2009-1

Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar:

1998
¤ 41
1999

2000
¤ 312
2001
¤ 527
2002
¤ 9937
2003
¤ 1.237
2004
¤ 1.6778
2005
¤ 2.210

2006
¤ 2.8200
2007
¤ 3.898
2008
¤ 4.848
2009-1
¤ 2.700

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2009-1, Blauw Research/Thuiswinkel.org

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor

Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de meer dan 1.000 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2009-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt mede mogelijk gemaakt door TNT Post. TNT Post is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden van de Thuiswinkel.org een gratis exemplaar van de Thuiswinkel markt Monitor ontvangen.

Over Blauw:

Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCG, Durables, Finance, Eneergie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing.

In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.

Thuiswinkel.org

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.000 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.




Ingezonden persbericht