Gemeente Rhenen
Verkeersstructuurplan Rhenen 2010-2015
24 september 2009 - Burgemeester en wethouders gaan de gemeenteraad in
de vergadering van 17 november 2009 voorstellen om in te stemmen met
het gemeentelijk Verkeersstructuurplan Rhenen en de
oplossingsrichtingen in het Verkeersstructuurplan verder uit te
werken. Voor de uitwerking daarvan wordt de gemeenteraad gevraagd een
bedrag van 40.000 euro beschikbaar te stellen
In 2007 is een nieuwe verkeersvisie voor de gemeente Rhenen opgesteld.
Met inbreng van onder andere inwoners, belangenorganisaties en
raadsleden is deze visie gemaakt.
Bij de aanpak van de speerpunten uit deze visie, bleek aanpassing van
de verkeersstructuur in Rhenen wenselijk.
Belangrijkste item uit de verkeersvisie was en is wel het knooppunt
van de N225 en de N233. En dan vooral de negatieve effecten als file
in de stad en sluipverkeer door de woon¬wijken.
In de bestaande verkeerstructuur van Rhenen is de weggebruiker vrij om
te kiezen. Burgemeester en wethouders vinden dat een sturing van de
weggebruiker gewenst is om de negatieve effecten op de leefbaarheid in
de wijken te verminderen.
Hiervoor is aanpassing van de verkeersstructuur nodig. Het
verkeersstructuurplan moet daarin voorzien.
Bij het opstellen van het plan is gekeken naar de verschillende
termijnen. Meerdere onderzoeken naar de doorstroming van de N233-N225
geven aan dat aanpassingen met een effect hierop niet eerder dan op de
middellange en lange termijn te verwachten zijn.
Daarom gaat in dit plan de aandacht vooral uit naar de korte termijn
(2010-2015 ).
Omdat een verkeersstructuurplan alleen niet de oplossing geeft, is het
plan aangevuld met een maatregelpakket met mogelijke
oplossingsrichtingen.
De oplossingsrichtingen die in dit Verkeersstructuurplan zijn
opgenomen moeten de diverse verkeersstromen zodanig ombuigen dat de
ongewenste verkeersbewegingen niet meer de diverse wijken belasten.
Dit verkeer wordt naar de aangrenzende ontsluitingswegen geleid zodat
het verkeersklimaat in de wijken verbetert.
Het nieuwe Verkeersstructuurplan Rhenen geeft handvatten en uitvoering
aan de bestaande knelpunten. Zo wordt de vraag naar een betere
leefklimaat beantwoord. Eerder ingezette actieplannen worden in dit
verkeersstructuurplan niet beëindigd.
En wordt er bijvoorbeeld verder gewerkt aan het verkeersluw maken van
het Binnenveld en de inrichting van verblijfsgebieden als 30 km zones.