Politieacademie


Effectieve politie vereist multicultureel vakmanschap

Politieacademie markeert start lectoraat Multicultureel Vakmanschap & Diversiteit met rede lector Sjiera de Vries

Dr. Sjiera de Vries markeerde donderdagmiddag 24 september met haar lectorale rede de formele start van het lectoraat Multicultureel Vakmanschap & Diversiteit van de Politieacademie. Titel van haar rede was `E=MCV², ofwel Effectiviteit = multicultureel vakmanschap²'. Hierin verdedigde Sjiera de Vries de stelling: 'Om effectief te kunnen werken moet de politie beschikken over een grote mate van multicultureel vakmanschap.' De Vries: multicultureel vakmanschap is nodig omdat omgaan met diversiteit complex is en ons niet vanzelfsprekend goed afgaat. Het sturen op aantallen is daarbij belangrijk, maar onvoldoende. Alle medewerkers en de organisatie moeten worden toegerust met de competenties die multicultureel vakmanschap vereist.' Het lectoraat onderzoekt die competenties, waarbij zij uitgaat van een brede definitie van diversiteit: alle aspecten waarop mensen van elkaar verschillen. De complexiteit en het belang van omgaan met diversiteit gelden niet exclusief voor de politie, zo betoogt De Vries, maar `wel lijkt bij haar de noodzaak extra groot, omdat zij haar taak alleen goed kan vervullen bij voldoende draagvlak in de samenleving.'

Verbinding theorie-praktijk-onderwijs
Het lectoraat vormt de verbindende schakel tussen theorie, praktijk en het politieonderwijs. De rede werd bezocht door vertegenwoordigers van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, politiekorpsen en onderwijs-, kennis- en maatschappelijke partners. De rede vond plaats op het ROC Mondriaan College in Den Haag ter illustratie van de vermaatschappelijking van het politieonderwijs. Tijdens de aansluitend plaatsvindende paneldiscussie kwam vanuit verschillende perspectieven de praktijk aan het woord over multicultureel vakmanschap. Onder leiding van arbeidsmarktconsultant Henny Harkema gingen Bert Poelert, directeur van het Landelijk ExpertiseCentrum Diversiteit, Magda Berndsen-Jansen, korpschef regiopolitie Fryslân & portefeuillehouder diversiteit, Dennis Boutkan, voorzitter COC Amsterdam en Salomon Haile, Rechercheur bij regiopolitie Rotterdam-Rijnmond met elkaar in discussie. Vragen daarbij waren: wat betekent multicultureel vakmanschap voor hen, wat ze zien in de praktijk, wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor de komende jaren, wat gaat goed en waar moet de politie nog leren.

Het lectoraat
Het lectoraat Multicultureel Vakmanschap & Diversiteit heeft tot doel kennis te creëren en te verspreiden over de diversiteit in de samenleving en in de korpsen, en de manieren waarop de politie daarmee om kan gaan. Thema's die binnen het lectoraat worden behandeld zijn bijvoorbeeld het leiding geven aan een divers samengesteld team en de competenties die nodig zijn voor het werken in een multiculturele samenleving. Samen met mensen uit de praktijk zal worden onderzocht in hoeverre de huidige praktijk voldoet en welke verbeteringen mogelijk zijn.

Kennis & onderzoek
De Politieacademie is hét nationale selectie-, opleidings- en kennisinstituut voor de politie. Professionalisering van de Nederlandse politie vormt de rode draad in alle activiteiten. De Politieacademie oefent haar kennis- en onderzoeksfunctie uit om twee redenen. In de eerste plaats is de kwaliteit van het onderwijs onlosmakelijk verbonden met onderzoek en kennis; voor een stevig en actueel onderwijsprogramma is verbinding met onderzoek onmisbaar. Ten tweede vindt politiewerk plaats in een context waarin hoogwaardige onderzoekskwaliteit aanwezig moet zijn. Het vermogen om kennis te ontwikkelen behoort steeds meer tot de kern van het politiewerk. De kennisfunctie ondersteunt de korpsen door nieuwe kennis te ontwikkelen en beschikbaar te maken.

Lectoraten
De Politieacademie heeft zeven lectoraten en een kennisprogramma ingesteld, om gestalte te geven aan de verdere ontwikkeling van haar kennisfunctie. Elk lectoraat heeft een eigen kenniskring die bestaat uit interne en externe experts. De lectoraten richten zich op het vermeerderen van praktisch relevante politiekundige kennis en het versterken van de verbinding tussen theorie, politiepraktijk en politieonderwijs. Daartoe doen de lectoraten onder andere onderzoek voor en met de Politieacademie, politie, overheid, ketenpartners en kennisinstellingen (zoals Hogescholen en Universiteiten). De Politieacademie heeft naast het lectoraat Multicultureel Vakmanschap & Diversiteit momenteel de lectoraten Openbare Orde & Gevaarbeheersing, Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde, Intelligence, Lerende Politieorganisatie, Gemeenschappelijke Veiligheidskunde en Financieel Economische Criminaliteit. Het lectoraat Multicultureel Vakmanschap & Diversiteit is een voorbeeld van de verbinding die de Politieacademie aangaat met partners: het is een gezamenlijk initiatief van de Politieacademie en het Landelijk ExpertiseCentrum Diversiteit van de politie.

Lectorale rede Sjiera de Vries


---

-----------------------------------


Noot voor de redactie,