Politieacademie
Effectieve politie vereist multicultureel vakmanschap
Politieacademie markeert start lectoraat Multicultureel Vakmanschap &
Diversiteit met rede lector Sjiera de Vries
Dr. Sjiera de Vries markeerde donderdagmiddag 24 september met haar
lectorale rede de formele start van het lectoraat Multicultureel
Vakmanschap & Diversiteit van de Politieacademie. Titel van haar rede
was `E=MCV², ofwel Effectiviteit = multicultureel vakmanschap²'.
Hierin verdedigde Sjiera de Vries de stelling: 'Om effectief te kunnen
werken moet de politie beschikken over een grote mate van
multicultureel vakmanschap.' De Vries: multicultureel vakmanschap is
nodig omdat omgaan met diversiteit complex is en ons niet
vanzelfsprekend goed afgaat. Het sturen op aantallen is daarbij
belangrijk, maar onvoldoende. Alle medewerkers en de organisatie
moeten worden toegerust met de competenties die multicultureel
vakmanschap vereist.' Het lectoraat onderzoekt die competenties,
waarbij zij uitgaat van een brede definitie van diversiteit: alle
aspecten waarop mensen van elkaar verschillen. De complexiteit en het
belang van omgaan met diversiteit gelden niet exclusief voor de
politie, zo betoogt De Vries, maar `wel lijkt bij haar de noodzaak
extra groot, omdat zij haar taak alleen goed kan vervullen bij
voldoende draagvlak in de samenleving.'
Verbinding theorie-praktijk-onderwijs
Het lectoraat vormt de verbindende schakel tussen theorie, praktijk en
het politieonderwijs. De rede werd bezocht door vertegenwoordigers van
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
politiekorpsen en onderwijs-, kennis- en maatschappelijke partners. De
rede vond plaats op het ROC Mondriaan College in Den Haag ter
illustratie van de vermaatschappelijking van het politieonderwijs.
Tijdens de aansluitend plaatsvindende paneldiscussie kwam vanuit
verschillende perspectieven de praktijk aan het woord over
multicultureel vakmanschap. Onder leiding van arbeidsmarktconsultant
Henny Harkema gingen Bert Poelert, directeur van het Landelijk
ExpertiseCentrum Diversiteit, Magda Berndsen-Jansen, korpschef
regiopolitie Fryslân & portefeuillehouder diversiteit, Dennis Boutkan,
voorzitter COC Amsterdam en Salomon Haile, Rechercheur bij
regiopolitie Rotterdam-Rijnmond met elkaar in discussie. Vragen
daarbij waren: wat betekent multicultureel vakmanschap voor hen, wat
ze zien in de praktijk, wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor
de komende jaren, wat gaat goed en waar moet de politie nog leren.
Het lectoraat
Het lectoraat Multicultureel Vakmanschap & Diversiteit heeft tot doel
kennis te creëren en te verspreiden over de diversiteit in de
samenleving en in de korpsen, en de manieren waarop de politie daarmee
om kan gaan. Thema's die binnen het lectoraat worden behandeld zijn
bijvoorbeeld het leiding geven aan een divers samengesteld team en de
competenties die nodig zijn voor het werken in een multiculturele
samenleving. Samen met mensen uit de praktijk zal worden onderzocht in
hoeverre de huidige praktijk voldoet en welke verbeteringen mogelijk
zijn.
Kennis & onderzoek
De Politieacademie is hét nationale selectie-, opleidings- en
kennisinstituut voor de politie. Professionalisering van de
Nederlandse politie vormt de rode draad in alle activiteiten. De
Politieacademie oefent haar kennis- en onderzoeksfunctie uit om twee
redenen. In de eerste plaats is de kwaliteit van het onderwijs
onlosmakelijk verbonden met onderzoek en kennis; voor een stevig en
actueel onderwijsprogramma is verbinding met onderzoek onmisbaar. Ten
tweede vindt politiewerk plaats in een context waarin hoogwaardige
onderzoekskwaliteit aanwezig moet zijn. Het vermogen om kennis te
ontwikkelen behoort steeds meer tot de kern van het politiewerk. De
kennisfunctie ondersteunt de korpsen door nieuwe kennis te ontwikkelen
en beschikbaar te maken.
Lectoraten
De Politieacademie heeft zeven lectoraten en een kennisprogramma
ingesteld, om gestalte te geven aan de verdere ontwikkeling van haar
kennisfunctie. Elk lectoraat heeft een eigen kenniskring die bestaat
uit interne en externe experts. De lectoraten richten zich op het
vermeerderen van praktisch relevante politiekundige kennis en het
versterken van de verbinding tussen theorie, politiepraktijk en
politieonderwijs. Daartoe doen de lectoraten onder andere onderzoek
voor en met de Politieacademie, politie, overheid, ketenpartners en
kennisinstellingen (zoals Hogescholen en Universiteiten). De
Politieacademie heeft naast het lectoraat Multicultureel Vakmanschap &
Diversiteit momenteel de lectoraten Openbare Orde & Gevaarbeheersing,
Criminaliteitsbeheersing & Recherchekunde, Intelligence, Lerende
Politieorganisatie, Gemeenschappelijke Veiligheidskunde en Financieel
Economische Criminaliteit. Het lectoraat Multicultureel Vakmanschap &
Diversiteit is een voorbeeld van de verbinding die de Politieacademie
aangaat met partners: het is een gezamenlijk initiatief van de
Politieacademie en het Landelijk ExpertiseCentrum Diversiteit van de
politie.
Lectorale rede Sjiera de Vries
---
-----------------------------------
Noot voor de redactie,