Gemeente Twenterand
Onderzoek Rekenkamercommissie
Bedrijfsvoering gemeente Twenterand grote onderhoudsprojecten positief
De Rekenkamercommissie heeft laten doen naar het lokale beleid van grote gemeentelijke onderhoudsprojecten, met de nadruk op de financiële bedrijfsvoering. Het onderzoek is uitgevoerd door het externe bureau Partners+Pröpper.
Partners+Pröpper heeft onder meer het beleid en de uitvoering van vier grote onderhoudsprojecten onderzocht. Wat waren de gehanteerde normen en welke prioriteiten werden gesteld aan de uitvoering van de projecten? Tevens is gekeken naar de aanbestedingen, de communicatie naar de burger en de financiële verantwoording. De bevindingen van het onderzoek zijn verwerkt tot heldere conclusies in het rapport van de Rekenkamercommissie.
De Rekenkamercommissie heeft deze bevindingen uit het rapport vertaald naar aanbevelingen voor de raad en het college. In de rapportage wordt uitgebreid ingegaan op conclusies en aanbevelingen. Het beleid en uitvoering van de grote gemeentelijke onderhoudsprojecten is vrij positief verlopen. Wel wordt in het rapport geconstateerd dat er onvoldoende budget aanwezig is om het gewenste beleid uit te voeren. In de aanbevelingen wordt onder meer aandacht geschonken aan een nadere discussie over het gewenste onderhouds- en kwaliteitsniveau, burgerparticipatie en verbetering van de informatievoorziening naar de raad.
In grote lijnen stemt het college van de gemeente Twenterand in met de inhoud van het rapport en is de werkwijze bij de uitvoering van grote onderhoudsprojecten akkoord. Wat betreft de conclusies en aanbevelingen wordt door het college geconstateerd dat hier leermomenten uit te halen zijn, die de samenwerking tussen college, gemeenteraad en ambtenaren verder kunnen verbeteren.
De Rekenkamercommissie is zeer tevreden over het onderzoek en is verheugd dat het college de resultaten onderschrijft.
Rekenkamercommissie
Sinds begin 2006 heeft Twenterand zoals alle gemeenten in Nederland een rekenkamercommissie. Doel van die commissie is de gemeenteraad te ondersteunen bij de kaderstelling en controle van het gemeentelijke beleid en de uitvoering daarvan. De rekenkamercommissie onderzoekt, in hoeverre de gemeente effectief, efficiënt en volgens de regels te werk gaat.
De commissie bestaat in principe uit vijf leden: drie interne leden, afkomstig uit de gemeenteraad. En twee externen met bestuurlijke ervaring, waarvan één lid voorzitter is, en één lid onderzoeksmatige ervaring heeft.
Eindrapport Rekenkamercommissie inz. uitvoering van grote onderhoudsprojecten