ABVAKABO FNV

ABVAKABO FNV omarmt beroepsprofiel Praktijkopleider

Er is een nieuw beroepscompetentieprofiel Praktijkopleider 2009. Kenniscentrum Calibris, sociale partners en vertegenwoordigers uit het werkveld hebben het beroepscompetentieprofiel Praktijkopleider (BCP PO) geactualiseerd.

De belangrijkste wijzigingen:

* Meer aandacht voor competentiegericht opleiden, de driehoek leerling - onderwijsinstelling - leerbedrijf en de rol van de praktijkopleider bij het ontwikkelingsgericht beoordelen en examineren van deelnemers in de beroepspraktijk.
* De rol van de praktijkopleider bij het aannemen van leerlingen en het vaststellen van het opleidingsplan zijn bijgesteld. De praktijkopleider draagt bij aan de selectie en aanname van leerlingen en ontwikkelt een BPV-beleidsplan of levert hieraan een bijdrage.

Reikwijdte
Het beroepscompetentieprofiel praktijkopleider is ontwikkeld in samenwerking met sociale partners en praktijkopleiders uit de sectoren Zorg, Welzijn en Sport. Daarbij is de totale breedte in beeld gebracht van de beroepspraktijk van de praktijkopleider in de drie sectoren. De focus lag hierbij op praktijkopleiders die mbo-leerlingen opleiden.

Praktijkopleiders zijn ook werkzaam in andere dan genoemde sectoren. Het betreft vaak beroepsbeoefenaren die naast hun beroep ook de functie van praktijkopleider vervullen. Dit verandert inhoudelijk weinig tot niets aan de taken van de praktijkopleider. Wel is er verschil in aantal, omvang en frequentie waarin de taken worden aangepakt.

Het beroepscompetentieprofiel is gemaakt voor de beroepsgroep als geheel. Dit betekent echter niet dat elke individuele beroepskracht alle kerntaken in de volle breedte uitvoert. Er bestaat diversiteit in de beroepsuitoefening van praktijkopleiders.

Voldoende bagage
Bestuurder Welzijn van ABVAKABO FNV, Ben Hoogendam: "Met het actualiseren van het beroepsprofiel is er een bijdrage geleverd aan het professionaliseren van de begeleiding aan MBO-leerlingen in zorg en welzijn. ABVAKABO FNV investeert steeds opnieuw in activiteiten die leerlingen als aankomend beroepsbeoefenaren in staat stelt een volwaardig diploma te halen. Zodat deze beginners met voldoende bagage de praktijk van zorg en welzijn in kunnen. En kunnen uitgroeien naar vak-volwassen beroepskrachten. Daarom is het belangrijk dat er in de praktijk voldoende en goed opgeleide praktijkopleiders zijn."

Lees hier het beroepscompetentieprofiel Praktijkopleider 2009 >>

Zie het origineel