1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM/2009-3560
Uw kenmerk
Datum 24 september 2009 31936-4/2009D40670
Onderwerp Beantwoording kamervragen inzake Luchtvaartnota Bijlage(n)
Geachte voorzitter,
Hiermee doe ik u de antwoorden toekomen op nadere vragen (kenmerk 31936
nr.4) van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat inzake de
Luchtvaartnota.
De commissie heeft mij verzocht uw Kamer te informeren over de
onderzoeksopdracht die ik aan SEO heb verstrekt voor het onderzoeken van
groeiscenario's voor de luchtvaart.
SEO
Naar aanleiding van de motie van Cramer en Tang1 om snel een geactualiseerde
groeiprognose voor Schiphol te maken en deze mee te geven met de regionale
Alderstafels over het accommoderen van vluchten heb ik SEO verzocht om
gegeven de economische vooruitzichten voor de korte termijn- binnen een
strakke tijdsplanning met de WLO-scenario's in de hand een verkeersprognose
voor Schiphol in 2020 te maken die recht doet aan de korte termijn
ontwikkelingen en het daarop volgende herstel. Aandacht voor flankerende
maatregelen in het luchtvaart-/luchthavenbeleid was daarbij gewenst. Voor het
proces aan de regionale Alderstafels is het van belang om te weten of de beoogde
580.000 bewegingen in 2020 passen binnen de gestelde bandbreedte en dus
deels geaccommodeerd moeten worden op de luchthavens van Lelystad en
Eindhoven.
De wijze van onderzoek en de aannames die SEO hierbij gedaan heeft komen
reeds terug in de beantwoording van de eerder gestelde vragen inzake de
luchtvaartnota van 30 juli 20092 (zie onder meer 140, 153 en 162). Bij het SEO-
onderzoek stond de vraag centraal of er risico wordt gelopen dat zich in 2020
capaciteitstekorten voordoen en onder welke omstandigheden dit het geval is.
Daarom is SEO uitgegaan van de voor de groei meest gunstige omstandigheden
en is het hierbij behorende groeiscenario gehanteerd.
Mede naar aanleiding van eerder gestelde Kamervragen en de recente
ontwikkelingen (ernstige terugval in de vervoersvraag) heb ik op 13 juli 2009
1 Tweede Kamer 2008-2009, 29 665, nr. 123
2 Tweede Kamer 2008-2009, 31 936, nr. 4
a
Pagina 1 van 2
samen met mijn collega van VROM aan de heer Alders gevraagd om gezamenlijk
Datum
met de marktpartijen te komen tot een tijdpad van ontwikkeling van het aantal 24 september 2009
vliegbewegingen tot 580.000. De heer Alders zal anders dan het SEO-onderzoek Ons kenmerk
in zijn beantwoording meerdere economische scenario's (zowel gunstige als VenW/DGLM/2009-3560
minder gunstige economische scenario's) meenemen. Hierbij zal met name
ingegaan worden op de ontwikkelingen op de korte termijn en de consequenties
van de huidige groeivertraging voor het tijdstip waarop de afspraken uit het
Convenant behoud en versterking mainportfunctie en netwerkkwaliteit luchthaven
Schiphol worden geëffectueerd.
De heer Alders heeft in zijn brief van 3 augustus 2009 te kennen gegeven bereid
te zijn de nadere analyse van de marktprognose uit te voeren en deze te
betrekken in het adviestraject over selectieve luchthavenontwikkeling op
Eindhoven en Lelystad. Binnenkort komt de heer Alders met het antwoord op
deze gestelde vraag. Ik zal uw Kamer hierover vervolgens direct informeren.
Ecorys
De commissie heeft mij tevens gevraagd de Kamer het rapport van Ecorys over
de economische ontwikkeling die te verwachten zijn als vliegveld Lelystad zou
uitbreiden, te doen toekomen. Ecorys is inderdaad gevraagd een rapportage op te
stellen. Nu is het zo dat rapportages opgesteld aan de Alderstafel in de regel
openbaar gemaakt worden zodra het advies waarvoor het rapport is opgesteld is
afgerond. In deze casus is het advies nog niet afgerond, sterker nog: er is tot op
heden nog geen rapportage besproken aan de Alderstafel. Wel is er een
presentatie gegeven. Als het advies en daarmee de rapportage is afgerond, zal
het rapport van Ecorys als bijlage aan uw Kamer worden gezonden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat