Waterschappen stellen geo-informatie beter beschikbaar

De waterschappen stellen geografische informatie (geo-informatie) onder zo gunstig mogelijke voorwaarden beschikbaar aan wie daar behoefte aan heeft. Voor deze informatie worden hooguit verstrekkingskosten in rekening gebracht en afnemers kunnen vrij gebruik maken van de informatie.

Dit staat in de intentieverklaring over verstrekking en hergebruik van geo-informatie die staatssecretaris (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en bestuurslid en dijkgraaf Waterschap Veluwe Verwolf namens de Unie van Waterschappen (UvW) hebben ondertekend. Eerder hebben de provincies een soortgelijke intentieverklaring getekend.

De waterschappen hebben informatie over waar de waterlopen en kunstwerken zitten en op welke locaties er water wordt geborgen in geval van hoog water. Zo kan een burger die een huis gaat kopen bij een waterschap te weten komen of het nieuwe huis in een bergingsgebied ligt of dat het buitendijks ligt. Scholieren gebruiken informatie over de inrichting van gebieden voor schoolprojecten. De gewenste informatie kan telefonisch of per e-mail worden opgevraagd. Daarnaast hebben een aantal waterschappen ook geo-informatie op hun website beschikbaar.

De intentieverklaring over verstrekking en hergebruik van geo-informatie draagt bij aan het realiseren van het Rijksbeleid om overheidsinformatie zonder beperkingen ter beschikking te stellen voor hergebruik. Ook past de intentieverklaring binnen de gezamenlijke inzet van BZK en de UVW om de dienstverlening aan de burger te verbeteren. Zo willen de waterschappen bijvoorbeeld, net als veel gemeenten, heffingen geautomatiseerd kwijtschelden. In een aantal waterschappen is in augustus een pilot gestart op dit gebied. Volgend jaar kunnen alle waterschappen aan de slag met automatisch kwijtschelden. Dit vermindert de administratieve lasten voor zowel de waterschappen als voor de ingelanden (officiele term voor inwoners van een waterschap). Ook zijn een tweetal waterschappen gestart met een pilot mediationvaardigheden. Het aantal bezwaarschriften neemt daardoor af en evenals de bijbehorende kosten en administratieve lasten. Bovendien nemen de klanttevredenheid en de arbeidstevredenheid toe. Tijdens het waterschapscongres dit najaar wordt deze aanpak ook aan de andere waterschappen beschikbaar gesteld.

Zowel automatische kwijtschelding als de inzet van mediationvaardigheden maken deel uit van het programma Betere Dienstverlening dat wordt gecoördineerd door staatssecretaris Bijleveld. Overheden werken hierin nauw samen om de 10 meest prangende knelpunten in de overheidsdienstverlening op te lossen en de 19 bouwstenen voor elektronische dienstverlening in te voeren.

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed