VU medisch centrum
VUmc op weg naar NIAZ-accreditatie
Kwaliteitsverbetering hoort bovenaan in alle agenda's
23 september 2009
Norm: De instelling heeft een regeling voor het voorkomen/bestrijden
van (ziekenhuis)infecties De deadlines naderen snel. Eind dit jaar
moet voor heel VUmc duidelijk zijn hoe wij aan de zwaarwegende
meetpunten van de NIAZ-norm voldoen; vervolgens moet iedereen aan de
slag met de andere meetpunten; eind mei moet het zelfevaluatierapport
klaar zijn en tussen 22 en 26 november volgt 'A-Day', dan komt NIAZ
(Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) toetsen of VUmc
aan alle eisen voor accreditatie voldoet. Van schoonmaak tot raad van
bestuur, heel VUmc moet de mouwen opstropen om dit doel te halen. Jean
Savelkoul, lid van de raad van bestuur, legt uit waar we staan in het
streven naar een instellingsbrede accreditatie.
Zijn we in vergelijking met andere ziekenhuizen niet een beetje laat
van start gegaan met dit accreditatieproces?
"We zijn zeker niet het eerste ziekenhuis dat naar een
instellingsbrede accreditatie streeft, maar dat was een bewuste keuze
van de raad van bestuur. We wilden eerst een cultuuromslag maken.
Iedereen moest kwaliteit zogezegd 'in de genen' krijgen. We doen het
tenslotte niet voor het papiertje, we willen dat kwaliteitsverbetering
bovenaan staat in ieders agenda. 'Sneller Beter' heeft ons
kwaliteitsbewustzijn een extra push gegeven. Er kwam meer aandacht
voor bijvoorbeeld een goede logistiek en patiëntveiligheid. Nu er een
stevige basis is gelegd, is het zaak deze ontwikkelingen te borgen.
Tegelijkertijd heeft NIAZ de accreditatie ontwikkeld van een vrij
statisch proces tot een veel dynamischer aanpak. Zo is het INK-model
(Instituut Nederlandse Kwaliteit) en het veiligheidsmanagementsysteem
nu in het systeem opgenomen. Hierdoor past NIAZ beter bij de
ontwikkeling die in VUmc heeft plaatsgevonden. NIAZ komt nu officieel
beoordelen of we onze kwaliteit van werken, inclusief de veiligheid op
orde hebben en de afspreken hierover naleven."
Wat moet er nog gebeuren?
"Dat is per afdeling en stafdienst verschillend. Eind deze maand moet
iedereen een plan van aanpak hebben hoe we voor het einde van het jaar
aan de zwaarwegende meetpunten willen voldoen. Het gaat om 70
meetpunten, variërend van de manier waarop de incidentenmeldingen door
de DIM-commissies worden geanalyseerd tot hoe de jaargesprekken zijn
georganiseerd en van medicatieveiligheid tot verantwoordelijkheden en
bevoegdheden bij de uitvoering van processen. Niet alleen in de zorg,
maar in alle ondersteunende en besturende processen. Sommige
afdelingen en diensten zijn een heel eind op weg en moeten
bijvoorbeeld alleen nog hun protocollen controleren op actualiteit.
Anderen moeten nog heel wat werk verzetten en die zullen er nog stevig
aan moeten trekken. Ze staan daarbij niet alleen. Onder leiding van
hoofd kwaliteit Elise Bijvank kunnen de werkplekbegeleiders vanuit het
instituut ondersteuning patiëntenzorg (IOP) alle afdelingen en
diensten de nodige ondersteuning bieden."
Norm: De instelling heeft een regeling voor het logistiek beheer van
de geneesmiddelenvoorziening U gebruikt de term 'zwaarwegende
meetpunten'. Is het daarmee afgerond?
"Nee, zeker niet. In het voorjaar van 2010 moeten we ook aan de andere
kwaliteitmeetpunten voldoen. Dat zijn er dan nog een stuk of
tweehonderd, dus er is ook volgend jaar nog genoeg te doen. Het legt
een behoorlijke druk op medewerkers. Gelukkig zien we dat afdelingen
en diensten die al verder zijn in de opbouw duidelijk voordelen
ervaren en daardoor gemotiveerd raken. Eind mei moet ons
zelfevaluatierapport klaar zijn en in juli beoordeelt NIAZ op basis
daarvan of VUmc klaar is voor accreditatie. Dat wordt dus nog best
spannend."
En dan komt het NIAZ in november kijken hoe we het in de praktijk
doen?
"NIAZ komt ons kwaliteitssysteem inclusief het veiligheidssysteem in
een keer toetsen. November 2010 is de eerste keer. VUmc wordt daarna
iedere vier jaar opnieuw geaccrediteerd. Tussendoor organiseert IOP,
zoals nu ook al het geval is, interne audits met als doel continu te
blijven leren en verbeteren. Afdelingen en diensten krijgen zo
regelmatig een soort spiegel voorgehouden."
Hoe ziet VUmc eruit als we eenmaal geaccrediteerd zijn?
"Dan zijn we een organisatie waarin voor alle werkplekken en alle
functies geldt dat kwaliteit een wezenlijk onderdeel is in alle
facetten van ons werk. Iedere medewerker beschikt dan over de
kerncompetenties patiëntgerichtheid, resultaatgerichtheid en
kwaliteitsgerichtheid. Waar het op neer komt is dat VUmc aantoonbare
kwaliteit levert die geborgd en controleerbaar is, zodat anderen
kunnen zien dat wij goed werk leveren. Dat is wat patiënten en
verwijzers van ons verwachten."
Monique Krinkels
bron: Tracer