VU medisch centrum

VUmc op weg naar NIAZ-accreditatie

Kwaliteitsverbetering hoort bovenaan in alle agenda's

23 september 2009

Norm: De instelling heeft een regeling voor het voorkomen/bestrijden van (ziekenhuis)infecties De deadlines naderen snel. Eind dit jaar moet voor heel VUmc duidelijk zijn hoe wij aan de zwaarwegende meetpunten van de NIAZ-norm voldoen; vervolgens moet iedereen aan de slag met de andere meetpunten; eind mei moet het zelfevaluatierapport klaar zijn en tussen 22 en 26 november volgt 'A-Day', dan komt NIAZ (Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) toetsen of VUmc aan alle eisen voor accreditatie voldoet. Van schoonmaak tot raad van bestuur, heel VUmc moet de mouwen opstropen om dit doel te halen. Jean Savelkoul, lid van de raad van bestuur, legt uit waar we staan in het streven naar een instellingsbrede accreditatie.

Zijn we in vergelijking met andere ziekenhuizen niet een beetje laat van start gegaan met dit accreditatieproces?
"We zijn zeker niet het eerste ziekenhuis dat naar een instellingsbrede accreditatie streeft, maar dat was een bewuste keuze van de raad van bestuur. We wilden eerst een cultuuromslag maken. Iedereen moest kwaliteit zogezegd 'in de genen' krijgen. We doen het tenslotte niet voor het papiertje, we willen dat kwaliteitsverbetering bovenaan staat in ieders agenda. 'Sneller Beter' heeft ons kwaliteitsbewustzijn een extra push gegeven. Er kwam meer aandacht voor bijvoorbeeld een goede logistiek en patiëntveiligheid. Nu er een stevige basis is gelegd, is het zaak deze ontwikkelingen te borgen. Tegelijkertijd heeft NIAZ de accreditatie ontwikkeld van een vrij statisch proces tot een veel dynamischer aanpak. Zo is het INK-model (Instituut Nederlandse Kwaliteit) en het veiligheidsmanagementsysteem nu in het systeem opgenomen. Hierdoor past NIAZ beter bij de ontwikkeling die in VUmc heeft plaatsgevonden. NIAZ komt nu officieel beoordelen of we onze kwaliteit van werken, inclusief de veiligheid op orde hebben en de afspreken hierover naleven."

Wat moet er nog gebeuren?
"Dat is per afdeling en stafdienst verschillend. Eind deze maand moet iedereen een plan van aanpak hebben hoe we voor het einde van het jaar aan de zwaarwegende meetpunten willen voldoen. Het gaat om 70 meetpunten, variërend van de manier waarop de incidentenmeldingen door de DIM-commissies worden geanalyseerd tot hoe de jaargesprekken zijn georganiseerd en van medicatieveiligheid tot verantwoordelijkheden en bevoegdheden bij de uitvoering van processen. Niet alleen in de zorg, maar in alle ondersteunende en besturende processen. Sommige afdelingen en diensten zijn een heel eind op weg en moeten bijvoorbeeld alleen nog hun protocollen controleren op actualiteit. Anderen moeten nog heel wat werk verzetten en die zullen er nog stevig aan moeten trekken. Ze staan daarbij niet alleen. Onder leiding van hoofd kwaliteit Elise Bijvank kunnen de werkplekbegeleiders vanuit het instituut ondersteuning patiëntenzorg (IOP) alle afdelingen en diensten de nodige ondersteuning bieden."

Norm: De instelling heeft een regeling voor het logistiek beheer van de geneesmiddelenvoorziening U gebruikt de term 'zwaarwegende meetpunten'. Is het daarmee afgerond?
"Nee, zeker niet. In het voorjaar van 2010 moeten we ook aan de andere kwaliteitmeetpunten voldoen. Dat zijn er dan nog een stuk of tweehonderd, dus er is ook volgend jaar nog genoeg te doen. Het legt een behoorlijke druk op medewerkers. Gelukkig zien we dat afdelingen en diensten die al verder zijn in de opbouw duidelijk voordelen ervaren en daardoor gemotiveerd raken. Eind mei moet ons zelfevaluatierapport klaar zijn en in juli beoordeelt NIAZ op basis daarvan of VUmc klaar is voor accreditatie. Dat wordt dus nog best spannend."

En dan komt het NIAZ in november kijken hoe we het in de praktijk doen?
"NIAZ komt ons kwaliteitssysteem inclusief het veiligheidssysteem in een keer toetsen. November 2010 is de eerste keer. VUmc wordt daarna iedere vier jaar opnieuw geaccrediteerd. Tussendoor organiseert IOP, zoals nu ook al het geval is, interne audits met als doel continu te blijven leren en verbeteren. Afdelingen en diensten krijgen zo regelmatig een soort spiegel voorgehouden."

Hoe ziet VUmc eruit als we eenmaal geaccrediteerd zijn? "Dan zijn we een organisatie waarin voor alle werkplekken en alle functies geldt dat kwaliteit een wezenlijk onderdeel is in alle facetten van ons werk. Iedere medewerker beschikt dan over de kerncompetenties patiëntgerichtheid, resultaatgerichtheid en kwaliteitsgerichtheid. Waar het op neer komt is dat VUmc aantoonbare kwaliteit levert die geborgd en controleerbaar is, zodat anderen kunnen zien dat wij goed werk leveren. Dat is wat patiënten en verwijzers van ons verwachten."

Monique Krinkels
bron: Tracer