VU medisch centrum

Interviews op de OK

Feedback van patiënten levert veel informatie op

23 september 2009

Sinds ruim twee jaar werkt de recovery met patiëntinterviews. Hiermee krijgen de medewerkers een goed beeld van wat patiënten op de afdeling van de zorgverlening vinden. De vragenlijst werd afgelopen zomer aangevuld met vragen over hoe patiënten de veiligheid ervaren.

De korte interviews met patiënten helpen de zorg te verbeteren Foto: Mark van den Brink Toon van Galen is unitleider recovery/PACU-high care. Hij vertelt: "Feedback van patiënten is een belangrijk onderdeel van kwaliteitszorg. Maar anders dan op de verpleegafdelingen, krijgen we op de recovery nauwelijks feedback. We bouwen geen band op met de patiënten - na een paar uur zijn ze hier immers al weg. Daarom hebben we samen met IOP, instituut ondersteuning patiëntenzorg, een vragenlijst gemaakt. Daags na de operatie komt er iemand van onze afdeling bij de patiënt op bezoek om hem een aantal vragen te stellen."

Veel informatie
De vragen betreffen de kerntaken van de uitslaapkamer: het bewaken van de vitale functies, en het bestrijden van postoperatieve pijn en misselijkheid. Herkennen de patiënten die taken in de zorgverlening? Wat vonden ze prettig en wat minder? Zijn er verbeterpunten? Sinds een paar maanden worden de patiënten ook op het aspect veiligheid bevraagd. Waren er misschien momenten waarop ze zich onveilig voelden? De korte interviews van tien minuten leveren veel informatie op. Van Galen: "Het gaat ons om feiten. Die geven inzicht in waar patiënten behoefte aan hebben, maar ze zijn ook een belangrijke bron voor ons om nog bewuster met ons vak bezig te zijn. Wat kunnen we verbeteren aan de hand van de ervaringen van patiënten?"

Professionele aandacht
De interviews maken inmiddels duidelijk dat de patiënten zeer positief zijn over de betrokken en professionele aandacht op de afdeling. Ook de pijnbehandeling vinden ze snel en adequaat. Wat patiënten minder prettig vinden, is dat ze niet altijd voldoende uitleg krijgen bij handelingen. Ook bijvoorbeeld het afgaan van een alarm bij een andere patiënt wordt wel als hinderlijk ervaren.
En als het gaat om veiligheid? Van Galen: "Patiënten voelen zich heel veilig als de medewerker dichtbij is, liefst in het zicht of naast het bed. We hebben nog geen terugkoppeling over onveiligheidsgevoelens gekregen. Goed communiceren blijkt vaak al geruststellend te werken."

Marieke Sjerps
bron: Tracer