VU medisch centrum
Interviews op de OK
Feedback van patiënten levert veel informatie op
23 september 2009
Sinds ruim twee jaar werkt de recovery met patiëntinterviews. Hiermee
krijgen de medewerkers een goed beeld van wat patiënten op de afdeling
van de zorgverlening vinden. De vragenlijst werd afgelopen zomer
aangevuld met vragen over hoe patiënten de veiligheid ervaren.
De korte interviews met patiënten helpen de zorg te verbeteren Foto:
Mark van den Brink Toon van Galen is unitleider recovery/PACU-high
care. Hij vertelt: "Feedback van patiënten is een belangrijk onderdeel
van kwaliteitszorg. Maar anders dan op de verpleegafdelingen, krijgen
we op de recovery nauwelijks feedback. We bouwen geen band op met de
patiënten - na een paar uur zijn ze hier immers al weg. Daarom hebben
we samen met IOP, instituut ondersteuning patiëntenzorg, een
vragenlijst gemaakt. Daags na de operatie komt er iemand van onze
afdeling bij de patiënt op bezoek om hem een aantal vragen te
stellen."
Veel informatie
De vragen betreffen de kerntaken van de uitslaapkamer: het bewaken van
de vitale functies, en het bestrijden van postoperatieve pijn en
misselijkheid. Herkennen de patiënten die taken in de zorgverlening?
Wat vonden ze prettig en wat minder? Zijn er verbeterpunten? Sinds een
paar maanden worden de patiënten ook op het aspect veiligheid
bevraagd. Waren er misschien momenten waarop ze zich onveilig voelden?
De korte interviews van tien minuten leveren veel informatie op. Van
Galen: "Het gaat ons om feiten. Die geven inzicht in waar patiënten
behoefte aan hebben, maar ze zijn ook een belangrijke bron voor ons om
nog bewuster met ons vak bezig te zijn. Wat kunnen we verbeteren aan
de hand van de ervaringen van patiënten?"
Professionele aandacht
De interviews maken inmiddels duidelijk dat de patiënten zeer positief
zijn over de betrokken en professionele aandacht op de afdeling. Ook
de pijnbehandeling vinden ze snel en adequaat. Wat patiënten minder
prettig vinden, is dat ze niet altijd voldoende uitleg krijgen bij
handelingen. Ook bijvoorbeeld het afgaan van een alarm bij een andere
patiënt wordt wel als hinderlijk ervaren.
En als het gaat om veiligheid? Van Galen: "Patiënten voelen zich heel
veilig als de medewerker dichtbij is, liefst in het zicht of naast het
bed. We hebben nog geen terugkoppeling over onveiligheidsgevoelens
gekregen. Goed communiceren blijkt vaak al geruststellend te werken."
Marieke Sjerps
bron: Tracer