Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: Nieuwe boetebeleidsregels van kracht

24-09-2009

Minister van der Hoeven van Economische Zaken heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de mogelijkheid gegeven hogere boetes op te leggen aan ondernemingen die de mededingings- en energieregels overtreden. Om die reden heeft zij op 11 september nieuwe boetebeleidsregels voor de NMa vastgesteld. Deze beleidsregels vervangen de nu geldende Boetecode van de NMa. Daarnaast heeft de minister nieuwe beleidsregels opgesteld voor clementie en combinatievorming.

Met behulp van boetebeleidsregels wordt het voor ondernemingen, maar ook bijvoorbeeld rechters en advocaten, duidelijk hoe de NMa de boete bepaalt voor een overtreding van de mededingingsregels en energiewetten. Binnenkort komt de NMa ook met nieuwe boetebeleidsregels voor de vervoerswetgeving, zoals de Spoorwegwet, de Wet luchtvaart en de Loodsenwet.

De belangrijkste wijzigingen van de boeteregels zijn:


* Voor zeer zware overtredingen van de mededingingsregels, zoals prijskartels of marktverdelingsafspraken, kan de NMa de basisboete verhogen met maximaal 25% van de betrokken omzet die de onderneming in het laatste jaar van (haar deelname aan) de overtreding heeft behaald. Deze verhoging past de Europese Commissie ook toe.

* Voor alle overtredingen geldt dat de boete met 100% wordt verhoogd als een bedrijf al eerder voor een vergelijkbare overtreding is beboet (recidive) tenzij dit gezien de omstandigheden van het geval evident onredelijk zou zijn.

* De NMa kijkt bij het vaststellen van een boete naar de ernst van de overtreding. Deze zogeheten ernstfactor wordt meegenomen bij het bepalen van de hoogte van de boete. Het maximum van de ernstfactor waarmee de basisboete vermenigvuldigd kan worden, is verhoogd van 3 naar 5.

Voor het overige heeft de minister de nu geldende boetesystematiek van de Boetecode van de NMa in grote lijnen in stand gelaten. De nieuwe beleidsregels gelden voor overtredingen die ondernemingen hebben begaan na de inwerkingtreding van de regels per 1 oktober 2009. Overtredingen die begaan zijn voor deze datum, vallen nog onder de oude Boetecode van de NMa. De beleidsregels zijn te vinden op de website van de NMa.

Clementieregeling herschreven, zelfde inhoud
De bestaande Richtsnoeren Clementie van de NMa worden vervangen door de Beleidsregels van de Minister van Economische Zaken tot vermindering van geldboetes betreffende kartels. Op een aantal punten is de clementieregeling verduidelijkt en voorzien van een toelichting. Inhoudelijk is de regeling niet gewijzigd. De clementieregeling blijft een van de belangrijkste middelen van de NMa om kartels te ontmaskeren. Op grond van deze regeling kan een karteldeelnemer strafvermindering krijgen als hij het kartel meldt bij de NMa. De karteldeelnemer die zich als eerste meldt, kan zelfs boetevrijstelling krijgen. Het Clementiebureau van de NMa is te bereiken op telefoonnummer 070-330 1710.

Beleidsregels Combinatievorming
Met de nieuwe beleidsregels voor combinatievorming beoogt de minister inzicht te geven aan ondernemingen wanneer zij een combinatie mogen vormen die onder de Mededingingswet is toegestaan. Voorheen gold voor combinatievorming onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling van het kartelverbod. Deze vrijstelling is vervallen per 1 januari 2009. Dit betekent dat het kartelverbod weer van toepassing is. De NMa zal van geval tot geval en op basis van de concrete omstandigheden beoordelen in hoeverre een combinatieovereenkomst in strijd is met het kartelverbod. Onder meer in de bouwsector komt het veelvuldig voor dat ondernemingen, die elkaars concurrenten zijn, een combinatie vormen. Op deze manier kunnen verschillende specialismen samen komen die nodig zijn voor het bouwen van een ingewikkeld groot werk zoals bijvoorbeeld een tunnel onder de zee. Echter, wanneer concurrenten combinaties vormen terwijl dit niet nodig is, dan is het gevaar aanwezig dat de onderlinge concurrentie wordt beperkt. Dit kan leiden tot hogere prijzen en minder innovatie. Ondernemingen moeten zich bij het aangaan van een combinatie dus steeds afvragen of zij door deze combinatie geen afspraken maken die de concurrentie beperken.