Ingezonden persbericht
24 september 2009
Omzetontwikkeling bouwbedrijven B&U zorgwekkend
Overleven met renovatie, onderhoud en duurzaam bouwen
Almelo - Nu de orderportefeuilles in de bouwnijverheid slinken en de onderhanden werken gereed komen worden bouwbedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw pas echt geconfronteerd met de recessie. Over het jaar 2009 verwacht 45 procent van de bouwbedrijven een omzetdaling. Dit blijkt uit het Marketingrapport Bouwbranche B&U 2009 van Van Es Marketing Services. Het rapport geeft een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen in de bouwbranche.
Omzetontwikkeling
Over het jaar 2009 verwacht 45 procent van de bouwbedrijven een omzetdaling ten opzichte van het jaar 2008. 38 procent van de ondernemers verwacht dat de omzet gelijk blijft en slechts 17 procent voorziet een omzetstijging. Het optimisme met betrekking tot de verwachte omzetontwikkeling in de bouwbranche van twee jaar geleden is grotendeels verdwenen; het aandeel van bedrijven dat een omzetdaling voorziet is ruim vervijfvoudigd.
Voor het jaar 2010 wordt echter een verbetering geconstateerd. Bijna de helft van de ondernemingen verwacht dat de omzet in 2010 gelijk zal blijven ten opzichte van het jaar 2009. Een kwart van de ondernemers voorziet ook het volgend jaar een omzetdaling. Tussen kleine en grote bouwbedrijven zijn lichte verschillen. De grote ondernemingen zijn minder optimistisch in de verwachte omzetontwikkeling dan de kleine bedrijven. Zo verwacht 29 procent van de grote bouwondernemers een omzetdaling in 2010 tegenover 19 procent van de kleine bouwbedrijven.
Ontwikkeling netto bedrijfsresultaat
De omzetdaling heeft ook gevolgen voor de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat. 42 procent van de ondernemingen verwacht een daling van het netto bedrijfsresultaat in 2009 ten opzichte van het jaar 2008. Ook hier is het aantal bouwbedrijven dat een daling van het netto bedrijfsresultaat verwacht fors toegenomen. Kleine bedrijven zijn iets minder pessimistisch gestemd ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat dan de grote ondernemingen. Meer dan de helft van de grote bouwbedrijven B&U verwacht een daling van het resultaat.
Perspectief
De belangrijkste ontwikkelingen en trends die de bouwondernemers waarnemen hebben te maken met de stagnatie van nieuwbouw en de huizenmarkt, met als gevolg minder grote (nieuwbouw)projecten en een groei in onderhoud, renovatie en verbouw. Daarnaast verwacht men een toenemende vraag naar duurzaam bouwen, waarbij de nadruk ligt op energiezuinig en milieubewust bouwen. Als gevolg van de huidige recessie zal er in toenemende mate worden geconcurreerd en zal de marge onder druk komen te staan. Men verwacht over de gehele linie een aanzienlijke daling in de markten nieuwbouw, utiliteitsbouw en woningbouw. De kansen liggen met name in de renovatie- en onderhoudsmarkt en op het gebied van duurzaam bouwen.
Gevolgen kredietcrisis
42 procent van de bouwondernemers verwacht als gevolg van de crisis een afname van het aantal nieuwe klanten. Ook de investeringsbereidheid in de onderneming en de omvang van het personeelsbestand gaan gebukt onder de huidige recessie. De concurrentie zal sterk toenemen en de marge op projecten wordt marginaal. Als gevolg hiervan gaan twee op de drie ondernemers meer aandacht besteden aan inkoopprijzen van producten.
Aan het onderzoek onder bouwbedrijven in de B&U-sector hebben 200 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een gecombineerde telefonische en online enquête uitgevoerd in de maand juni 2009. De respondenten vallen onder de SBI-code 4120 van de Kamers van Koophandel (voorheen de BIK-code 452111). In het marketingrapport worden veel onderzoeksresultaten vergeleken met de resultaten van de onderzoeken onder bouwbedrijven B&U die Van Es marketing Services sinds 2001 periodiek heeft uitgevoerd.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en marktontwikkelingen. Meer informatie vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Ingezonden persbericht