Ingezonden persbericht


Consumenten eisen hogere kwaliteit nu vertrouwen in elektronica daalt

Onderzoek Lexmark: driekwart van de consumenten gaat er vanuit, dat apparaten binnen vijf jaar vervangen dienen te worden

Naarden, 24 september 2009 - Ruim driekwart (78%) van de consumenten verwacht niet dat hun apparaten langer dan vijf jaar meegaan. 60% van de ondervraagden zou graag zien dat hun elektronische apparatuur van materialen van hogere kwaliteit gemaakt wordt. Dit blijkt uit onderzoek van printerfabrikant Lexmark, uitgevoerd door Ipsos onder ruim 10.000 respondenten in 21 landen wereldwijd, waaronder Nederland.

Terwijl het vertrouwen in de kwaliteit en duurzaamheid van elektronische apparatuur (bijvoorbeeld mobiele telefoons, laptops, digitale camera's, printers, etc.) erg laag is, geeft een grote meerderheid van de ondervraagden (83%) aan dat zij meer vertrouwen hebben in apparatuur waar een langere garantieperiode op zit.

Bevindingen van de Nederlandse consument:

* 62% van de Nederlandse consumenten linkt het vertrouwen in een merk aan het vertrouwen in de kwaliteit en duurzaamheid van een product
* 35% van de Nederlandse consumenten laat zijn vertrouwen afhangen van de duur van de garantie
* 72% van de Nederlandse respondenten gaat ervan uit dat voor de productie van elektronische apparatuur niet het hoogste kwaliteit materiaal gebruikt wordt
* 51% van de Nederlandse consumenten heeft meer vertrouwen in apparatuur als de leverancier een zeer goede klantenservice heeft

West-Europeanen gooien apparaten sneller weg dan Oost-Europeanen

Meer dan tweederde van de consumenten (67%) voelt zich schuldig wanneer zij een defect apparaat weggooit. 63% van de Nederlanders geeft toe dat zij defecte apparatuur waarvan de garantie verlopen is, liever weggooit dan deze te laten repareren. Ook andere West-Europeanen, voornamelijk Denen (67%) en Noren (65%), schaffen liever een geheel nieuw apparaat aan dan deze te laten repareren. Oost-Europeanen kiezen eerder voor reparatie (Roemenen 61% en Polen 60%).

Noren zijn er het meest van overtuigd dat lange garantieperiodes staan voor een lange levensduur van een product (57%). Italianen hebben het meeste van alle ondervraagden vertrouwen in producten met een lange garantieperiode (87%). Voor Nederlanders geldt dit in iets mindere mate (76%).

"Dit onderzoek toont aan dat onze klanten een sterke relatie zien tussen de garantieperiode en de levensduur van een product", zegt Danny Molhoek, General Manager Benelux bij Lexmark. "We hebben tevens geconcludeerd dat een langere garantieperiode consumenten motiveert om hun apparaten te laten repareren als deze defect zijn, in plaats van een nieuw exemplaar aan te schaffen. Dit heeft uiteraard een positief effect op het milieu. Dit is één van de voornaamste redenen van Lexmark om een leidende positie in de markt aan te nemen als het gaat om het verstrekken van garanties. Wij geven namelijk vijf jaar garantie op onze professional serie inkjetprinters en drie jaar op de consumentenserie."

Lees meer over Lexmark's garantieprogramma op: http://www.lexmark.nl/garantie.

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd van 12 maart tot 6 april 2009 door Ipsos in 21 landen wereldwijd. Hierbij zijn 10.507 personen vanaf vijftien jaar oud en die thuis een computer gebruiken ondervraagd. Per land zijn minimaal 500 interviews gehouden onder een representatieve afspiegeling van de doelgroep in de volgende landen: Oostenrijk, Canada, Denemarken, VS, Frankrijk, Australië, Duitsland, Brazilië, Italië, China, Nederland, Mexico, Noorwegen, Rusland, Polen, Zuid-Afrika, Roemenië, Turkije, Spanje, Verenigde Arabische Emiraten en de UK.

Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark International, Inc., gedeponeerd in de Verenigde Staten en/of in andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.