Blauw Research


---

Invoering OV-chipkaart maakt reizen makkelijker Rotterdam , 24 september 2009
Afgelopen vrijdag heeft de stadsregio Rotterdam het rapport over de evaluatie van de pilot OV-chipkaart in Rotterdam verstuurd aan staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat. Belangrijkste conclusie is dat de invoering van de OV-chipkaart volgens de reizigers het reizen in het ov makkelijker heeft gemaakt. Verder zijn de reizigers van mening dat het gebruik van de OV-chipkaart snel went. Reizigers gebruiken de OV-chipkaart naast de metro ook volop in tram en (streek-)bus.

Het rapport beschrijft de organisatie van en het proces rondom de pilot over de periode september 2008-maart 2009 en geeft verder inzicht in de resultaten van het reizigersonderzoek uitgevoerd door Blauw Research in juni/juli 2009. De stadsregio Rotterdam zal het rapport ook aanbieden aan de landelijke stuurgroep OV-chipkaart zodat de overige decentrale overheden kennis kunnen nemen van de opgedane ervaringen in de pilot. Een belangrijke lering is dat goede communicatie naar reizigers én partners (andere overheden, vervoerders en consumentenorganisaties) van essentieel belang is voor het welslagen van de invoering.

Onderzoeksresultaten reizigers
Als belangrijkste verbeterpunt voor de landelijke invoering van de OV-chipkaart noemen de reizigers het vaakst meer inzicht in de tarievenstructuur. Uitgebreidere communicatie kan hierin helpen. Metroreizigers waarderen de kaart gemiddeld met een 6,6 en 62% van deze reizigers geeft een rapportcijfer 7 of hoger. Dit is vergelijkbaar met de waardering in februari 2009. 86% van de metroreizigers is gewend aan de OV-chipkaart. Naast de metro gebruiken zij de OV-chipkaart ook in de tram (55%), stadsbus (34%) en streekbus (18%). Ongeveer de helft van alle gebruikers vindt dat de kaart het reizen met het OV gemakkelijk maakt.

Sociale veiligheid en zwartrijden
Uit de Monitor Zwartrijden van het ministerie (juni 2009) blijkt dat het zwartrijden in de metro in Rotterdam is teruggebracht van 10,2% in 2008 tot 3,9% in 2009. Bijna de helft van de ondervraagde reizigers is van mening dat het aantal zwartrijders is afgenomen. 22% van de metroreizigers is van mening dat het OV-chipkaartsysteem het reizen met het OV veiliger maakt, 38% vindt van niet. Er is een verband tussen de ervaren veiligheid in de Rotterdamse metro en het meemaken van het aantal zwartrijdincidenten.

Zijn de doelstellingen van de pilot wel of niet gehaald? Reizigers en partners hebben dezelfde mening over het halen van de doelstellingen met betrekking tot de situatie na het uitzetten van het NVB in de Rotterdamse metro. De verwachting dat de OV-chipkaart het reizen met het openbaar vervoer makkelijker maakt klopt. Eerdere onderzoeken en deze evaluatie bevestigen dit. Tevens is men het er over eens dat het zwartrijden in de metro sterk is teruggebracht. Het afnemen van het zwartrijden betekent in de perceptie van de reiziger echter niet automatisch dat de sociale veiligheid toeneemt. In de metro zijn de zwartrijders door hun gedrag zichtbaarder geworden. Aanwezigheid van RET-medewerkers op de metrostations draagt bij aan het gevoel van sociale veiligheid.

Incomplete transacties (4-eurotransacties)
Het aantal incomplete transacties in de metro is in de periode februari 2009 juli 2009 met een derde afgenomen in vergelijking met de periode januari 2008 januari 2009. Het totaal aantal incomplete transacties ten opzichte van het totaal aantal ritten (in metro, bus én tram) is in juli 2009 gelijk aan februari 2009, namelijk 0,68 %. Verder kan gemeld worden dat er in het eerste en tweede kwartaal van 2009 door RET en TLS geen fraudegevallen geconstateerd zijn met betrekking tot het gebruik van de kaart.

Onderzoeksresultaten partners
In de evaluatie is ook is gekeken naar hoe de partners (aangrenzende decentrale overheden, vervoerders en consumentenorganisaties) de pilot ervaren hebben. In het algemeen kan gezegd worden dat de afstemming en kennisdeling door hen wordt gewaardeerd en zij hebben respect voor de wijze waarop in de pilot de communicatie richting reizigers is vormgegeven.