Overleg over extra hulpmiddelen Valys
De laatste maanden komt het steeds vaker voor dat mensen geen extra
hulpmiddelen mogen meenemen in een Valys-busje. Niet altijd zijn de
regels die Connexxion hanteert duidelijk. Makkers Unlimited en de
CG-Raad brachten dit onderwerp met een undercover actie onder de
aandacht. Mede naar aanleiding van die actie voerde de CG-Raad overleg
met Connexxion en het ministerie van VWS. Het ministerie deed daarop
een aantal toezeggingen.
Hulpmiddelen
Extra hulpmiddelen zijn in veel gevallen absoluut geen overbodige luxe.
Zonder extra hulpmiddelen (vaak een handrolstoel en/of tillift) kunnen
mensen niet op bezoek gaan bij familie of vrienden of op andere manieren aan
de samenleving deelnemen. Over het meenemen van dit soort hulpmiddelen komt
nu een nadere omschrijving van de algemene voorwaarden. Het ministerie zal
hierover met de CG-Raad overleggen. Deze omschrijving wordt op 1 november
gepubliceerd.
Contractverlenging
Bij de contractverlening per 1 april 2010 (voor een jaar) zal het ministerie
kijken naar hoe Valys verbeterd kan worden. Daarbij zal aandacht zijn voor
stiptheid en extreme overschrijdingen van wacht- en reistijden, een beperkte
geld-terug-regeling en het ketenvervoer.
De CG-Raad heeft ook het meenemen van hulpmiddelen en de veiligheid opnieuw
onder de aandacht gebracht. Na intern overleg met de staatssecretaris zal
VWS hierover een brief naar de Kamer sturen. Over de beperkte
geld-terug-regeling zullen alle Valysgebruikers geïnformeerd worden.
Meenemen scootmobiels
VWS zal er bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat op aandringen om de
code VVR (veilig vervoer rolstoelinzittenden) uit te breiden voor
scootmobiels en de CG-Raad hierbij te betrekken. Bij een nieuwe aanbesteding
moet goed nagedacht worden over een betere toegankelijkheid van de bussen.
De bestaande bussen zijn niet drempelloos, hebben een hoge voorinstap en een
goederenlift.
Daarbij moet ook speciaal gekeken worden naar mensen met een scootmobiel.
Gebruikers van een scootmobiel mogen hun scootmobiel niet zelf de bus
inrijden. Het gevolg is dat zij de hoge instap voorin de bus moeten
gebruiken. Mensen kunnen vaak wel een transfer maken maar dat betekent niet
per se dat ze trap kunnen lopen. Vaak hebben zij een extra handrolstoel
nodig op de plek van bestemming.
Hoog persoonlijk kilometerbudget
Al eerder is er overleg geweest over het formulier voor het 'Hoog
persoonlijk kilometerbudget'. Dat heeft geleid tot een sterk verbeterd
formulier.
Het formulier heeft een nieuwe indeling (overzichtelijker), bevat vragen
over waarom mensen niet van de trein gebruik kunnen maken (bijvoorbeeld door
de omvang van hun rolstoel of het ontbreken van een tillift) en een vraag
over eventuele psychiatrische of gedragsproblematiek.
* Brief van de Staatssecretaris over Valys, 16 juni 2009
(pdf-bestand)
* Rapport van Mobycon over passieve pashouders (pdf-bestand)
* Rapport Research voor beleid: 'Ervaringen en verbetersuggesties
van pashouders', juni 2009 (Word-bestand)
* Verslag schriftelijk overleg over de opleiding van chauffeurs, 1
september 2009 (pdf-bestand)
(Geplaatst: 21 september 2009)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland