Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Overleg over extra hulpmiddelen Valys

De laatste maanden komt het steeds vaker voor dat mensen geen extra hulpmiddelen mogen meenemen in een Valys-busje. Niet altijd zijn de regels die Connexxion hanteert duidelijk. Makkers Unlimited en de CG-Raad brachten dit onderwerp met een undercover actie onder de aandacht. Mede naar aanleiding van die actie voerde de CG-Raad overleg met Connexxion en het ministerie van VWS. Het ministerie deed daarop een aantal toezeggingen.

Hulpmiddelen

Extra hulpmiddelen zijn in veel gevallen absoluut geen overbodige luxe. Zonder extra hulpmiddelen (vaak een handrolstoel en/of tillift) kunnen mensen niet op bezoek gaan bij familie of vrienden of op andere manieren aan de samenleving deelnemen. Over het meenemen van dit soort hulpmiddelen komt nu een nadere omschrijving van de algemene voorwaarden. Het ministerie zal hierover met de CG-Raad overleggen. Deze omschrijving wordt op 1 november gepubliceerd.

Contractverlenging

Bij de contractverlening per 1 april 2010 (voor een jaar) zal het ministerie kijken naar hoe Valys verbeterd kan worden. Daarbij zal aandacht zijn voor stiptheid en extreme overschrijdingen van wacht- en reistijden, een beperkte geld-terug-regeling en het ketenvervoer.

De CG-Raad heeft ook het meenemen van hulpmiddelen en de veiligheid opnieuw onder de aandacht gebracht. Na intern overleg met de staatssecretaris zal VWS hierover een brief naar de Kamer sturen. Over de beperkte geld-terug-regeling zullen alle Valysgebruikers geïnformeerd worden.

Meenemen scootmobiels

VWS zal er bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat op aandringen om de code VVR (veilig vervoer rolstoelinzittenden) uit te breiden voor scootmobiels en de CG-Raad hierbij te betrekken. Bij een nieuwe aanbesteding moet goed nagedacht worden over een betere toegankelijkheid van de bussen. De bestaande bussen zijn niet drempelloos, hebben een hoge voorinstap en een goederenlift.
Daarbij moet ook speciaal gekeken worden naar mensen met een scootmobiel. Gebruikers van een scootmobiel mogen hun scootmobiel niet zelf de bus inrijden. Het gevolg is dat zij de hoge instap voorin de bus moeten gebruiken. Mensen kunnen vaak wel een transfer maken maar dat betekent niet per se dat ze trap kunnen lopen. Vaak hebben zij een extra handrolstoel nodig op de plek van bestemming.

Hoog persoonlijk kilometerbudget

Al eerder is er overleg geweest over het formulier voor het 'Hoog persoonlijk kilometerbudget'. Dat heeft geleid tot een sterk verbeterd formulier.
Het formulier heeft een nieuwe indeling (overzichtelijker), bevat vragen over waarom mensen niet van de trein gebruik kunnen maken (bijvoorbeeld door de omvang van hun rolstoel of het ontbreken van een tillift) en een vraag over eventuele psychiatrische of gedragsproblematiek.


* Brief van de Staatssecretaris over Valys, 16 juni 2009 (pdf-bestand)

* Rapport van Mobycon over passieve pashouders (pdf-bestand)
* Rapport Research voor beleid: 'Ervaringen en verbetersuggesties van pashouders', juni 2009 (Word-bestand)

* Verslag schriftelijk overleg over de opleiding van chauffeurs, 1 september 2009 (pdf-bestand)

(Geplaatst: 21 september 2009)

---