Politiebond ACP

24 september 2009

Klachtenprocedure tegen ABP gestart

Leden van de ACP zijn een klachtenprocedure gestart in de richting van Pensioenfonds ABP voor het ongevraagd verstrekken van hun adresgegevens aan de Belangenvereniging Pensioengerechtigden Politie (BPPOL). Zij worden in deze procedure bijgestaan door de ACP.

Vanuit het hele land hebben ACP-leden laten weten het niet op prijs te stellen dat hun NAW-gegevens door het ABP aan BPPOL zijn verstrekt.

Enkele weken geleden heeft een groot deel van de achterban (zowel van de ACP als van andere vakbonden) een brief ontvangen van de Belangenvereniging Pensioengerechtigden Politie (BPPOL). In reactie daarop heeft de ACP haar seniorenleden een brief gestuurd met daarin uitleg over de wijze waarop de belangenbehartiging van onze leden is geregeld en welke organisaties daarin een rol hebben. Klik hier voor dat artikel en de door ons verstuurde brief.

Gebleken is dat het adressenbestand dat BPPOL heeft gebruikt door het ABP ter beschikking is gesteld. Een groot aantal ACP-leden heeft aangegeven hierop absoluut geen prijs te stellen.

Vanuit de Senioren ACP is direct contact opgenomen met het ABP om onze klacht kenbaar te maken. Op dit moment wordt hierover gecorrespondeerd met het ABP, waarbij ons standpunt blijft: persoonsgegevens mogen niet zomaar verstrekt worden. Zeker niet ten behoeve van een organisatie die erop gericht is leden te werven. Klanten van het ABP moeten er te allen tijde op kunnen vertrouwen dat zorgvuldig met hun gegevens wordt omgegaan.

De ACP volgt op dit moment een aantal klachten dat door onze leden is ingediend bij het ABP. Uiteraard worden deze leden hierbij door ons ondersteund. Op basis hiervan zullen nadere vervolgstappen worden bepaald. Wij houden u van deze ontwikkelingen op de hoogte.
---