24 september 2009
Klachtenprocedure tegen ABP gestart
Leden van de ACP zijn een klachtenprocedure gestart in de richting van
Pensioenfonds ABP voor het ongevraagd verstrekken van hun
adresgegevens aan de Belangenvereniging Pensioengerechtigden Politie
(BPPOL). Zij worden in deze procedure bijgestaan door de ACP.
Vanuit het hele land hebben ACP-leden laten weten het niet op prijs te
stellen dat hun NAW-gegevens door het ABP aan BPPOL zijn verstrekt.
Enkele weken geleden heeft een groot deel van de achterban (zowel van
de ACP als van andere vakbonden) een brief ontvangen van de
Belangenvereniging Pensioengerechtigden Politie (BPPOL). In reactie
daarop heeft de ACP haar seniorenleden een brief gestuurd met daarin
uitleg over de wijze waarop de belangenbehartiging van onze leden is
geregeld en welke organisaties daarin een rol hebben. Klik hier voor
dat artikel en de door ons verstuurde brief.
Gebleken is dat het adressenbestand dat BPPOL heeft gebruikt door het
ABP ter beschikking is gesteld. Een groot aantal ACP-leden heeft
aangegeven hierop absoluut geen prijs te stellen.
Vanuit de Senioren ACP is direct contact opgenomen met het ABP om onze
klacht kenbaar te maken. Op dit moment wordt hierover gecorrespondeerd
met het ABP, waarbij ons standpunt blijft: persoonsgegevens mogen niet
zomaar verstrekt worden. Zeker niet ten behoeve van een organisatie
die erop gericht is leden te werven. Klanten van het ABP moeten er te
allen tijde op kunnen vertrouwen dat zorgvuldig met hun gegevens wordt
omgegaan.
De ACP volgt op dit moment een aantal klachten dat door onze leden is
ingediend bij het ABP. Uiteraard worden deze leden hierbij door ons
ondersteund. Op basis hiervan zullen nadere vervolgstappen worden
bepaald. Wij houden u van deze ontwikkelingen op de hoogte.
---
Politiebond ACP