Rampzalig jaar voor het goederenvervoer
24/09/2009 09:45
NEA Transportonderzoek en -opleiding B.V.
NEA heeft de prognoses voor het goederenvervoer naar beneden bijgesteld. Het gaat slechter dan verwacht. Het totaal vervoerde volume voor weg, spoor en binnenvaart komt voor 2009 onder het niveau van 2004. Het vervoer van goederen daalt in 2009 met 11,8% waarvan NEA eerder verwachtte dat het met 10,4% zou dalen. Voor de eerste twee kwartalen in 2010 wordt een stabilisatie verwacht met een lichte groei aan het eind van 2010.
Uit de tweede Korte Termijn Voorspeller van onderzoeks- en adviesbureau NEA blijkt dat voor 2010 de afzonderlijke transportsectoren weg, spoor en binnenvaart een verschillend beeld laten zien. De eerste tekenen van herstel zullen zich vertalen in een toename van het vervoer van chemische producten. Eind 2010 zal door het aantrekken van de wereldhandel het vervoer van staal en eindproducten/containers weer licht toenemen. De bouw blijft een punt van zorg; deze blijft ook in 2010 dalen. Ook de binnenvaart lijkt niet direct te profiteren van het economisch herstel.
Wegvervoer
De verwachting is dat het volume van het wegvervoer in de chemische sector in 2009 met meer dan 20% afneemt ten opzichte van 2008. Ook in eindproducten en containervervoer zien we een daling van de volumes met 19%. Het wegvervoer van bouwmaterialen heeft de afgelopen tijd nog voortgebouwd op de in gang gezette bouwproductie. De verwachting is dat de productie na de zomer verder wegzakt en ook in 2010 zal afnemen, met als gevolg ook een verdere volumedaling. De chemiesector is vroegcyclisch en dus merkt deze sector de economische opgang in 2010 als één van de eerste. Pas in de tweede helft van 2010 is sprake van lichte groei voor het eindproducten- en containerwegvervoer.
Binnenvaart
De komende kwartalen laten een stabilisatie zien in de ontwikkeling van het vervoerde volume in de binnenvaart. De seizoensschommelingen spelen zich af rond een structureel laag niveau van 67 miljoen ton per kwartaal. Eindproducten en containers maken momenteel een onstuimige krimp door. Voor 2009 wordt een daling van ruim 20% verwacht in vergelijking met 2008. Een uitzondering is het vervoer van energiekolen naar Duitsland, de overslag hiervan in de Nederlandse havens is in het eerste kwartaal van 2009 gestegen. Dit leidt tot een toename van kolen in de afvoer van de binnenvaart vanuit Nederland.
Spoorvervoer
Het spoorvervoer zal in 2009 een volumedaling van 10% laten zien ten opzichte van 2008. De verwachting is dat in 2010 het volume licht groeit. Het vervoer van producten die aan energie zijn gerelateerd (kolen en aardolie) kennen een licht stijgend verloop. De verwachting is dat deze markt in 2010 verder groeit. Het vervoer van metaalproducten laat een sterke afname van het vervoersvolume zien. Door het aantrekken van de staalmarkt zal in 2010 deze ontwikkeling stoppen en wellicht een lichte groei laten zien.