Gemeente De Ronde Venen
Aanbesteding hulp bij het huishouden van start
De aanbesteding voor de hulp bij het huishouden voor 2010 is van start
gegaan.
In december besloot het college van B&W het voor 2010 opnieuw aan te
besteden, nadat uit een eerdere aanbesteding bleek dat het aantal
benodigde hulpuren niet gegarandeerd kon worden. Voor de aanbesteding
wordt het aanbestedingsdocument âAanbesteding hulp bij het huishouden
Samenwerkingsverband Utrecht West voor de gemeente Abcoude, De Ronde
Venen en Loenenâ gehanteerd.
Â
De tijdelijke contracten met de huidige leveranciers lopen dit jaar
af. Samen met de gemeente Abcoude en Loenen gaat De Ronde Venen de
hulp voor het huishouden voor 2010 nu opnieuw aanbesteden. Deze
aanbesteding is ook gepubliceerd op www.aanbestedingskalender.nlÂ
Â
Belangrijke uitgangspunten
De belangrijkste uitgangspunten blijven de goede kwaliteit en
continuïteit in het aanbod voor de inwoners die hulp bij het
huishouden ontvangen.
Het vastgestelde kwaliteitsniveau en een gedifferentieerd tarief zijn
belangrijke maatstaven in de aanbesteding. Elke leverancier
(bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie, zorgcentrum of
schoonmaakorganisatie) die het kwaliteitsniveau kan bieden en aan de
tariefvoorwaarden voldoet, wordt gecontracteerd door de gemeente.
Concreet betekent dit tevens meer keuzevrijheid, want hoe meer
leveranciers worden gecontracteerd, hoe meer keuzevrijheid voor de
cliënt.
Â
Een ander belangrijk aandachtspunt in de aanbesteding is dat hulp bij
het huishouden niet wordt
geleverd met de alfahulpconstructie. Hiervan is sprake als de hulpen
zelfstandig werken en de cliënt werkgever is van de hulp. Deze
constructie is alleen nog mogelijk wanneer de alfahup en de cliënt
hier zelf voor kiezen en kan dan slechts plaatsvinden onder
persoongebonden budgetten (PGB) of de regeling Dienstverlening aan
huis. Toepassing van PGB en eventuele andere regelingen om de inzet
van alfahulpen door de cliënt mogelijk te maken, vallen buiten de
aanbesteding.
Â
Informatie over deze aanbesteding verloopt via de heer P.H. Nootenboom
van Inkoop Bureau Midden Nederland. U kunt uw vragen, onder vermelding
van âHulp bij het huishouden gemeentenâ via e-mail richten aan:
p.nootenboom@derondevenen.nl , of per post via Inkoop Bureau Midden
Nederland, t.a.v de heer P.H. Nootenboom, Croonstadtlaan 111, 3641 AL,
Mijdrecht of Postbus 250, 3640 AG, Mijdrecht.
Â