Gemeente De Ronde Venen


Aanbesteding hulp bij het huishouden van start

De aanbesteding voor de hulp bij het huishouden voor 2010 is van start gegaan.

In december besloot het college van B&W het voor 2010 opnieuw aan te besteden, nadat uit een eerdere aanbesteding bleek dat het aantal benodigde hulpuren niet gegarandeerd kon worden. Voor de aanbesteding wordt het aanbestedingsdocument âAanbesteding hulp bij het huishouden Samenwerkingsverband Utrecht West voor de gemeente Abcoude, De Ronde Venen en Loenenâ gehanteerd.

Â

De tijdelijke contracten met de huidige leveranciers lopen dit jaar af. Samen met de gemeente Abcoude en Loenen gaat De Ronde Venen de hulp voor het huishouden voor 2010 nu opnieuw aanbesteden. Deze aanbesteding is ook gepubliceerd op www.aanbestedingskalender.nlÂ

Â

Belangrijke uitgangspunten

De belangrijkste uitgangspunten blijven de goede kwaliteit en continuïteit in het aanbod voor de inwoners die hulp bij het huishouden ontvangen.

Het vastgestelde kwaliteitsniveau en een gedifferentieerd tarief zijn belangrijke maatstaven in de aanbesteding. Elke leverancier (bijvoorbeeld een thuiszorgorganisatie, zorgcentrum of schoonmaakorganisatie) die het kwaliteitsniveau kan bieden en aan de tariefvoorwaarden voldoet, wordt gecontracteerd door de gemeente. Concreet betekent dit tevens meer keuzevrijheid, want hoe meer leveranciers worden gecontracteerd, hoe meer keuzevrijheid voor de cliënt.

Â

Een ander belangrijk aandachtspunt in de aanbesteding is dat hulp bij het huishouden niet wordt
geleverd met de alfahulpconstructie. Hiervan is sprake als de hulpen zelfstandig werken en de cliënt werkgever is van de hulp. Deze constructie is alleen nog mogelijk wanneer de alfahup en de cliënt hier zelf voor kiezen en kan dan slechts plaatsvinden onder persoongebonden budgetten (PGB) of de regeling Dienstverlening aan huis. Toepassing van PGB en eventuele andere regelingen om de inzet van alfahulpen door de cliënt mogelijk te maken, vallen buiten de aanbesteding.

Â

Informatie over deze aanbesteding verloopt via de heer P.H. Nootenboom van Inkoop Bureau Midden Nederland. U kunt uw vragen, onder vermelding van âHulp bij het huishouden gemeentenâ via e-mail richten aan: p.nootenboom@derondevenen.nl , of per post via Inkoop Bureau Midden Nederland, t.a.v de heer P.H. Nootenboom, Croonstadtlaan 111, 3641 AL, Mijdrecht of Postbus 250, 3640 AG, Mijdrecht.

Â