Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Antwoorden op kamervragen over het bericht dat gemeenten 533 miljoen euro ophalen aan parkeergelden

22 september 2009

Antwoorden van de staatssecretaris op kamervragen van de leden Brinkman en De Mos (PVV) over het bericht dat gemeenten 533 miljoen euro ophalen aan parkeergelden. De vragen gesteld aan de minister, maar beantwoord door de staatssecretaris omdat de parkeerbelasting tot haar portefeuille behoort. Ingezonden op 4 september met kenmerk 2009Z15755.

2009Z15755 Vragen van het leden Brinkman en De Mos (beiden PVV) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat gemeenten 533 miljoen ophalen aan parkeergelden. (Ingezonden 4 september 2009)

Vraag 1 Kent u het bericht dat de Nederlandse gemeenten dit jaar 533 miljoen euro verwachten op te halen aan parkeergelden? 1) Antwoord: Ja Vraag 2 Hoe beoordeelt u het feit dat gemeenten tien keer zoveel inkomsten genereren uit parkeergelden dan twintig jaar geleden? Vindt u dat de automobilist als melkkoe wordt gebruikt door de verschillende gemeenten? Zo nee, waarom niet? Antwoord: Wettelijk is voorgeschreven dat parkeerbelasting moet worden ingezet als een instrument om de parkeerdruk te reguleren. Deze regulerende belasting is met name in grote steden waar de parkeerdruk toeneemt van groot belang. Daarbij moet niet worden vergeten dat vaak door bewoners van een bepaald stadsdeel wordt gevraagd om parkeerbelasting in te voeren. De groei van de opbrengst is dan ook niet alleen te wijten aan het stijgen van de tarieven maar vooral ook vanwege de uitbreiding van het aantal plaatsen waar betaald moet worden voor het parkeren. Inwoners vragen vaak om een parkeerbelasting regime omdat er een overvloei-effect ontstaat uit wijken waar al parkeerbelasting is ingevoerd. Daardoor komt er teveel parkeerdruk in een wijk. Voor bewoners blijft door het verstrekken van goedkopere parkeervergunningen de parkeerdruk aanvaardbaar. Parkeerbelastingen moeten dan ook altijd worden gezien in samenhang met parkeervergunningen. De hoogte van parkeertarieven kan afhankelijk worden gemaakt van locatie en tijdstip. Daarmee is het bij uitstek een goed instrument voor gemeenten om parkeerdruk en bereikbaarheid te reguleren. Parkeerbelasting is overigens een algemene belasting, waarvan de inkomsten aan de algemene middelen worden toegevoegd. Ik ben niet van mening dat de parkeerbelasting een melkkoe is. Het is een regulerend instrument voor gemeenten om de parkeerdruk te reguleren. Vraag 3 Deelt u de mening dat de enorme tariefverschillen tussen de Nederlandse gemeenten in het betaald parkeren onwenselijk zijn? Vraag 4 Heeft u, ondanks de bestuurlijke autonomie van gemeenten, wettelijke bevoegdheden in onze eenheidsstaat om de gemeenten op hun vingers te tikken omtrent deze schandalige parkeertarieven? Kunt u tevens optreden tegen de enorme verschillen in parkeertarieven die de Nederlandse gemeenten hanteren? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Antwoord 3 en 4: De verschillen in tarieven tussen de Nederlandse gemeenten zijn vaak ingegeven door de parkeerdruk. Het is logisch dat men in het drukke centrum meer betaald voor parkeren dan in de buitenwijken. Evenzo is het van belang om te benadrukken dat de tarieven voor de parkeerbelasting worden bepaald door de gemeenten als onderdeel van de lokale autonomie. De besluitvorming vindt plaats in de gemeenteraad door democratisch gekozen volksvertegenwoordigers. Ik ben niet van plan om de gemeenten op de tarieven aan te spreken. Het is aan de gemeenten om het parkeerbeleid te bepalen en het daarbij behorende tarief. De grote steden bieden bovendien vaak ook goedkope alternatieven door middel van P+R terreinen in combinatie met het openbaar vervoer. Vraag 5 Gaat u deze problematiek bespreken in het aankomende bestuurlijke overleg met de Nederlandse gemeenten? Zo ja, welke boodschap heeft u voor de gemeenten? Zo nee, waarom niet? Antwoord: Gezien de bovenstaande antwoorden en mijn standpunt dat het parkeren een beleidsterrein is van de decentrale overheden, zie ik geen noodzaak voor een dergelijk overleg. Vraag 6 Hoe beoordeelt u het voorstel van de PVV om een landelijk parkeertarief in te voeren van maximaal een euro per uur? Antwoord: Zoals ik hierboven al uiteen heb gezet is het bepalen van het parkeerbeleid en het daarbij behorende tarief een zaak van gemeenten. Ik ben niet van mening dat daarvoor een centraal maximum dient te worden vastgesteld. Gemeenten kennen de lokale situatie en kunnen aan de hand daarvan de juiste beslissing nemen.
1) NRC Handelsblad, 31 augustus 2009: "Gemeenten halen 533 miljoen op aan parkeergelden" http://www.nrc.nl/binnenland/article2345220.ece/Gemeenten_halen_533_miljoen_op _aan_parkeergelden