Kamervragen over de omstandigheden bij diertransporten
23 september 2009 - kamerstuk
Kamerbrief met antwoorden op Kamervragen naar aanleiding van een
tv-programma over diertransporten. De minister geeft aan dat bij één
van de transporten vermoedens van overtredingen werden geconstateerd.
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen Van Velzen (SP), Thieme (PvdD) en
Dibi (Groen Links) over de maar niet verbeterende omstandigheden bij
diertransporten (ingezonden 4 september 2009).
1 en 2
Bent u bekend met de uitzending van Gifkikkers1 waarin bij controles, verricht
door de presentatoren, Varkens in Nood en Eyes on Animals, evident structurele
(dierwelzijns-) overtredingen werden geconstateerd? Zo ja, wat is uw mening over
het feit dat dezelfde overtredingen, namelijk die overtredingen die te maken
hebben met temperatuur, (over)belading en administratieve fouten, steeds weer
voorkomen bij het transport van dieren? Wat is tevens uw reactie op het feit dat
juist recidiverende transporteurs keer op keer weer in overtreding blijken te gaan?
Deelt u de mening dat het heel ernstig is dat een tv-programma willekeurig enkele
diertransporten van de weg plukt, die prompt in overtreding blijken te zijn? Zo
nee, kunt u representatieve cijfers geven betreffende de pakkans van
overtredingen?
Ik ben bekend met de genoemde uitzending. In de reportage was sprake van één
transport waar de voor varkens verplichte watervoorziening uitstond en later leek
te lekken, en waar twijfel was over de beladingsdichtheid. Bij de andere
transporten uit de uitzending werden geen gebreken geconstateerd. Over het
eerstgenoemde transport heeft de VWA een melding ontvangen van Eyes on
Animals. De VWA en de AID hebben deze melding in onderzoek genomen.
Lopende het onderzoek doe ik hier verder geen mededelingen over.
Ik heb geen inzicht in het door Gifkikkers totale aantal gecontroleerde
diertransporten. Daardoor kan ik ook geen uitspraak doen over de
representativiteit van de tv-uitzending.
De AID handhaaft risicogebaseerd en richt zich op die transportbewegingen
waarvan verwacht wordt dat de kans op het niet-naleven van de regelgeving het
grootst is.
3
Wat is uw reactie op de beelden uit het programma, waaruit blijkt dat
dierenartsen voor akkoord tekenen op veeverzamelplaatsen zonder
daadwerkelijke controle? Wat is verder uw reactie op het feit dat er geen sancties
volgen voor het desbetreffende centrum en de betrokken transportbedrijven?
Deelt u de mening dat het zonder daadwerkelijk lossen van dieren op
veeverzamelplaatsen onmogelijk is te testen op de aanwezigheid van wrak vee en
het juiste aantal? Zo nee, waarom niet?
Er zijn geen beelden getoond waaruit blijkt dat certificering niet volgens de
instructies heeft plaatsgevonden. Uit de beelden bleek alleen dat er wagens
aankwamen op een verzamelplaats en dat deze later weer waren vertrokken. Op
het betreffende verzamelcentrum is een weegbrug die veelvuldig wordt gebruikt
na boerderijcertificering of bij binnenlands transport naar een slachthuis.
4
Herinnert u zich de met algemene stemmen aangenomen motie Van Velzen2, die
de regering verzoekt een overzicht te geven van de aantallen, aard en sancties,
volgend op overtredingen? Bent u bereid dit overzicht met tot nu toe verzamelde
gegevens naar de Kamer te sturen? Kunt u daarbij specifiek ingaan op de
aantallen aangiftes van Varkens in Nood en Eyes on Animals en wat daarmee
vervolgens gebeurd is? Zo nee, waarom niet?
Zoals ik u heb gemeld in het Algemeen Overleg van 25 juni jl. zal ik in 2010
rapporteren over de controleresultaten van 2009. Ik zal daarbij aangeven hoeveel
meldingen en aangiftes afkomstig zijn van Varkens in Nood en Eyes on Animals.
5
Bent u bereid stappen te ondernemen om te voorkomen dat veewagens soms
uren langs de kant van de weg of bij de slachterij staan, (wat het vechten van
varkens veroorzaakt) aangezien dit verboden is?
Indien de AID of de VWA overtredingen van de Transportverordening constateren,
wordt hier adequaat tegen opgetreden.
6
Bent u bekend met het zwaardere diervervoerprotocol van Veetrans? Zo ja, kunt u
uiteenzetten vanaf wanneer Veetrans bezig is erkenning te krijgen als kwaliteitssysteem
voor het vervoer van dieren? Kunt u tevens toelichten wat tot nu toe de
bezwaren zijn geweest voor deze erkenning? Bent u bereid Veetrans zo snel
mogelijk te erkennen of anders de zwaardere eisen van Veetrans toe te passen op
Dierwaardig vervoer? Zo nee, waarom niet?
Op 9 maart 2009 heb ik een eerste voorstel voor een kwaliteitssysteem
diertransport ontvangen van Veetrans. Sindsdien zijn meerdere keren
aanpassingen aangebracht.
Dit heeft nog niet geresulteerd in de goedkeuring van het systeem. Nog altijd zijn
de kwaliteitsborging en de conformiteit met de wetgeving onvoldoende geregeld.
Als deze zaken opgelost worden, kan ook het protocol van Veetrans door mij
worden goedgekeurd voor toepassing bij het toezicht van de VWA. In tegenstelling
tot uw opmerking in de vraag zijn de voorstellen van Veetrans geenszins zwaarder
dan die van bijvoorbeeld Dierwaardig Vervoer.
7
Bent u bereid een einde te maken aan het dubbellaags vervoeren van
slachtkoeien, wegens ernstige dierwelzijnsproblemen? Ze nee, waarom niet?
Dieren mogen alleen worden vervoerd als er voldoende stahoogte is. Ik zal hiertoe
gewijzigde normen in de beleidsregels opnemen. Binnenkort ontvangt u hierover
een brief.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1 VARA, 2 september 2009
2 Kamerstuk 26 991, nr. 263
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit