Ministerie van Economische Zaken
17 bedrijven werken mee aan stelsel voor elektronische herkenning
23 september 2009 | nieuwsbericht | E-factureren
In totaal 17 bedrijven werken samen met de overheid om te komen tot
een stelsel van afspraken voor elektronische herkenning van bedrijven.
Hiermee kan het straks makkelijker worden voor bedrijven om
elektronisch zaken af te handelen met de overheid.
Elektronische herkenning moet straks eenvoudig kunnen met bijvoorbeeld
de pinpas of mobiele telefoon. Volgens staatssecretaris Heemskerk
loopt Nederland hiermee voorop in Europa. 'We streven naar een model
waarmee je op een veilige en eenvoudige wijze op de door jou gewenste
manier kunt inloggen', aldus Heemskerk.
Administratieve lasten
Verschillende overheidsdiensten hebben de afgelopen jaren eigen
wachtwoorden en inlogsystemen ontwikkeld voor bedrijven. Hierdoor
wordt de 'digitale sleutelbos' van ondernemers steeds groter, wat
naast administratieve lasten ook weer kan zorgen voor onveilige
situaties. Om dit te vereenvoudigen is het Kabinet dan ook een traject
gestart waarmee dit straks eenvoudiger en slimmer kan.
Pinpas
Onder regie van EZ werken de 17 bedrijven de komende tijd aan een
stelsel van afspraken waarmee de basis wordt gelegd voor een netwerk
voor elektronische herkenning van bedrijven. Binnen dit netwerk kunnen
bestaande bruikbare oplossingen (pinpas, mobiele telefoon, etc.)
breder worden toegepast. De 17 deelnemende bedrijven tekenden vandaag
in aanwezigheid van staatssecretaris Heemskerk een Letter of Intent
waarmee ze zich committeren aan het ontwikkelen van zo'n
afsprakenstelsel. Om te zorgen dat het nieuwe systeem straks ook echt
van de grond komt spelen drie partijen een rol als 'launching
customer'. Dit zijn de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst en
Antwoord voor Bedrijven. 'Het proces van de totstandkoming van het
afsprakenstelsel is een goed voorbeeld van publiekprivate
samenwerking. Ook is het uniek dat we als overheid de marktpartijen
zelf vragen om te komen met oplossingen,' aldus Heemskerk.
Eind dit jaar moeten de afspraken gereed zijn, zodat aanbieders en
overheidsdienstverleners het totale systeem vanaf begin 2010 kunnen
gaan implementeren en ondernemers straks ook echt kunnen profiteren
van de nieuwe manieren van elektronische herkenning.
Meer informatie
De partijen die de Letter of Intent hebben ondertekend zijn:
* KPN/Getronics
* DigiNotar
* CreAim/Gemnet
* T-Mobile
* IBM
* ABNAMRO
* Rabobank
* ING
* RBS
* Equens
* Zet solutions,
* Everett,
* Trust-ID
* ESG
* Quo Vadis Trustlink
* Topforce
* ZorgverlenerOnline
Voor de pers:
Edwin van Scherrenburg, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl
Verwante informatie
* E-factureren