Ministerie van Economische Zaken

17 bedrijven werken mee aan stelsel voor elektronische herkenning

23 september 2009 | nieuwsbericht | E-factureren

In totaal 17 bedrijven werken samen met de overheid om te komen tot een stelsel van afspraken voor elektronische herkenning van bedrijven. Hiermee kan het straks makkelijker worden voor bedrijven om elektronisch zaken af te handelen met de overheid.

Elektronische herkenning moet straks eenvoudig kunnen met bijvoorbeeld de pinpas of mobiele telefoon. Volgens staatssecretaris Heemskerk loopt Nederland hiermee voorop in Europa. 'We streven naar een model waarmee je op een veilige en eenvoudige wijze op de door jou gewenste manier kunt inloggen', aldus Heemskerk.

Administratieve lasten

Verschillende overheidsdiensten hebben de afgelopen jaren eigen wachtwoorden en inlogsystemen ontwikkeld voor bedrijven. Hierdoor wordt de 'digitale sleutelbos' van ondernemers steeds groter, wat naast administratieve lasten ook weer kan zorgen voor onveilige situaties. Om dit te vereenvoudigen is het Kabinet dan ook een traject gestart waarmee dit straks eenvoudiger en slimmer kan.

Pinpas

Onder regie van EZ werken de 17 bedrijven de komende tijd aan een stelsel van afspraken waarmee de basis wordt gelegd voor een netwerk voor elektronische herkenning van bedrijven. Binnen dit netwerk kunnen bestaande bruikbare oplossingen (pinpas, mobiele telefoon, etc.) breder worden toegepast. De 17 deelnemende bedrijven tekenden vandaag in aanwezigheid van staatssecretaris Heemskerk een Letter of Intent waarmee ze zich committeren aan het ontwikkelen van zo'n afsprakenstelsel. Om te zorgen dat het nieuwe systeem straks ook echt van de grond komt spelen drie partijen een rol als 'launching customer'. Dit zijn de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst en Antwoord voor Bedrijven. 'Het proces van de totstandkoming van het afsprakenstelsel is een goed voorbeeld van publiekprivate samenwerking. Ook is het uniek dat we als overheid de marktpartijen zelf vragen om te komen met oplossingen,' aldus Heemskerk.

Eind dit jaar moeten de afspraken gereed zijn, zodat aanbieders en overheidsdienstverleners het totale systeem vanaf begin 2010 kunnen gaan implementeren en ondernemers straks ook echt kunnen profiteren van de nieuwe manieren van elektronische herkenning.

Meer informatie

De partijen die de Letter of Intent hebben ondertekend zijn:
* KPN/Getronics

* DigiNotar

* CreAim/Gemnet

* T-Mobile

* IBM

* ABNAMRO

* Rabobank

* ING

* RBS

* Equens

* Zet solutions,

* Everett,

* Trust-ID

* ESG

* Quo Vadis Trustlink

* Topforce

* ZorgverlenerOnline

Voor de pers:
Edwin van Scherrenburg, 070-3796464, e.v.vanscherrenburg@minez.nl

Verwante informatie


* E-factureren