Gemeente Echt-Susteren
Extra of gewijzigde huisnummers in gemeente
De gemeente Echt-Susteren is al enige tijd bezig om de gegevens van
alle adressen en gebouwen in één systeem te zetten. Dat gebeurt in
het kader van de wet BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Deze
wet verplicht gemeenten om hun administratie rondom adressen en
gebouwen conform landelijke criteria te uniformeren. Een van de
onderdelen van deze wet eist dat , meer dan nu het geval is, gebouwen
een huisnummer krijgen. Alle gebouwen in onze gemeente zijn inmiddels,
op BAG-conforme manier, in kaart gebracht. De betreffende
eigenaren/gebruikers zullen bericht ontvangen over de voorgenomen
wijzigingen.
Â
Wat is BAG?
Alle gemeenten in Nederland zijn sinds kort wettelijk verplicht om hun
administratie van adressen en gebouwen op eenzelfde wijze in te
richten en bij te houden. Hiervoor zijn landelijke criteria opgesteld
in het kader van deze wet BAG
De belangrijkste aanpassingen zijn:
- Gemeenten en de overheid gaan met één administratiesysteem werken.
Op dit moment wordt er met meerdere, verschillende systemen gewerkt,
waardoor informatie opvragen soms erg tijdrovend is. Â
Â
- Diverse voorheen ongenummerde gebouwen krijgen een huisnummer
toegewezen: niet alleen de woningen en bedrijfspanden hebben dan een
huisnummer, maar bijvoorbeeld ook garageboxen en recreatiewoningen.
Deze huisnummers worden in het gemeentelijke administratiesysteem
opgeslagen. De gegevens worden tegelijkertijd automatisch doorgestuurd
naar een landelijke gegevensverzameling (Landelijke Voorziening).
Â
- Medio 2011 zijn alle overheidsorganisaties wettelijk verplicht om
uitsluitend gebruik te maken van de gegevens uit de Basisregistratie
Adressen en Gebouwen (BAG).
Â
Wat is het doel van BAG?
De BAG beoogt naast het verbeteren van de kwaliteit van de
adresgegevens en het verhogen van de dienstverlening aan de burger,
ook een vermindering van de beheerkosten en administratieve lasten. De
Landelijke Voorziening verzamelt immers slechts eenmalig de data en de
burger wordt dus maar eenmalig lastig gevallen. Vervolgens kunnen de
verschillende afnemers er meervoudig gebruik van maken. Het op één
plek beheren en van daaruit verspreiden vermindert de beheerkosten.
Dit alles komt voort uit een kabinetsplan dat in 2003 is gestart:
Programma Andere Overheid. Dit plan wil een andere, beter
functionerende overheid (landelijk en gemeentelijk) realiseren.
Â
Wat zijn de voordelen van BAG?
De invoering van de wet BAG heeft bij alle gemeentes veel voeten in de
aarde, maar zorgt voor veel voordelen, niet alleen voor de overheid en
gemeenten maar ook voor inwoners en bedrijven.
Voorbeelden hiervan zijn:
* Met de juiste, eenduidige gegevens kunnen de overheid en de
gemeenten beter vragen beantwoorden van burgers en bedrijven.
* Voor brandweer, ambulancevervoer en politie is het door de BAG
straks mogelijk om snel de locatie vast te stellen en kunnen dan
adequaat optreden in een noodsituatie.
* Er zijn meer mogelijkheden voor fraudebestrijding, onderzoek en
beleidsinformatie
Â
Meer informatie over BAG
Nog meer informatie over het project BAG kunt u vinden op de website
van VROM: http://www.bag.vrom.nl. Â
Â