Consumentenbond
---
23 september 2009
Voorstel reclamecode kidsmarketing schoffeert kabinet en maatschappij
Het kabinet, wetenschappers, maatschappelijke organisaties waaronder
de Consumentenbond en de Hartstichting en het overgrote deel van de
Tweede Kamer zijn het erover eens: geen reclame voor ongezonde voeding
gericht op kinderen tot 12 jaar. Toch komt de koepel van
levensmiddelenbedrijven met een voorstel dat niet verder gaat dan 6
jaar. Donderdag 24 september neemt het bestuur van de Stichting
Reclamecode een besluit over dit voorstel. De verwachting is dat het
wordt aangenomen. Daarmee schofferen de levensmiddelenbedrijven
politiek Den Haag en uiteindelijk zijn de kinderen de dupe.
In de ogen van de Consumentenbond speelt de levensmiddelenindustrie
een vals spelletje. Begin september heeft minister Rouvoet (Jeugd &
Gezin) de Tweede Kamer beloofd dat hij met de levensmiddelenbedrijven
in gesprek gaat. Hij zou uiterlijk 1 maart 2010 verslag zou doen van
de resultaten. De levensmiddelenindustrie wacht dat kennelijk niet af
en wil nu een plan doordrammen dat totaal geen recht doet aan de
maatschappelijke opvattingen.
Geen veto
De Consumentenbond wil dat het voorstel van de levensmiddelenindustrie
van tafel gaat. De bond zit zelf ook in het bestuur van de Stichting
Reclamecode, maar kan geen veto uitspreken over het voorstel. De kans
is groot dat de overige partijen in het bestuur met de code instemmen.
Dat zijn namelijk vooral partijen uit de communicatie en
media-branche, en de levensmiddelenbedrijven zelf. Als de code
inderdaad wordt aangenomen maakt de Stichting Reclamedode zichzelf
ongeloofwaardig met een code waar maatschappelijk geen draagvlak voor
is en die bovendien ingaat tegen het beleid van het kabinet. Het is
daarom van groot belang dat het voorstel nog voor de
bestuursvergadering van tafel gaat, anders zit Nederland er tot in
lengte van dagen aan vast.
Overgewicht bij kinderen is een groot probleem. De zorgkosten van
overgewicht lopen nu al op tot EUR 1,2 miljard per jaar, daarnaast
zijn er nog maatschappelijke kosten die de teller brengen op ruim EUR3
miljard per jaar. Een onacceptabele situatie waarin de
voedingsmiddelenindustrie zijn verantwoordelijkheid ook nu weer niet
oppakt. Steeds meer kinderen zijn te dik en dat heeft ook op latere
leeftijd gevolgen voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat
junkfoodreclame een negatief effect heeft op het eetgedrag van
kinderen. Bovendien kunnen kinderen pas vanaf 12 jaar de ware aard van
reclame en andere marketingacties goed doorgronden. Daarom is de
Consumentenbond samen met de Hartstichting al jaren met de
levensmiddelenindustrie in onderhandeling over een verantwoord
marketingbeleid. Zowel de bond als de Hartstichting willen dat
fabrikanten stoppen met reclames voor calorierijke en nutriëntarme
producten (zoals snoep, chips, fris en ijs) die gericht zijn op
kinderen tot 12 jaar.
---