Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
Rijnstraat 50
Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 EA Den Haag www.minocw.nl
Onze referentie
IB/151995
Datum 11 september 2009
Betreft Informele EU-Raad Göteborg 23-24 september
Hierbij zend ik u, mede namens staatssecretaris Van Bijsterveldt, de
geannoteerde agenda van de Informele Onderwijs-, Jeugd- en Cultuurraad van 23
en 24 september aanstaande.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
a
na 1 van 3
Pagi
Geannoteerde agenda Informele Raad 23 en 24 september 2009 Datum
11 september 2009
Voor de Informele Raad, die op 23 en 24 september aanstaande in Göteborg Onze referentie
plaatsvindt, staat het volgende onderwerp op de agenda: IB/151995
·
De rol van leraren en schoolleiderschap
De Informele Raad heeft geen bevoegdheden voor het nemen van besluiten. Het
doel van deze Raad is het uitwisselen van gedachten over bovengenoemd
onderwerp. Deze uitwisseling van standpunten zal plaatsvinden op hoofdlijnen.
Rol van leraren en schoolleiderschap
De rol van leraren en schoolleiderschap is één van de onderwijsprioriteiten van
het Zweedse EU-voorzitterschap. Vooral in tijden van economische crisis, is het
belangrijk dat leerlingen over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om
goed toegerust de arbeidsmarkt te kunnen betreden. Leraren en schoolleiders
spelen een centrale rol bij het meegeven van deze benodigde bagage, aldus het
Zweedse voorzitterschap. Aan de kwaliteit van professioneel en effectief
leraarschap, liggen de volgende factoren ten grondslag:
Het werven van de beste studenten voor de lerarenopleiding, door de
kwaliteit van de lerarenopleiding op peil te krijgen en te houden én door
het beroep van leraar (financieel) aantrekkelijk te maken.
Het ondersteunen en begeleiden van beginnende docenten. De kwaliteit
van het onderwijs heeft baat bij zowel de inzichten die de beginnende
docent wordt geboden, als de mentor die continu reflecteert op het
leraarschap.
Het stimuleren van continue professionele ontwikkeling van leraren. Een
leven lang leren is voor leraren van belang om in te kunnen spelen op de
voortdurende maatschappelijke veranderingen en de toenemende
mobiliteit tussen landen.
Om bovenstaande factoren van de grond te krijgen, is goed
schoolleiderschap cruciaal. Een schoolleider heeft niet alleen een
administratieve rol; een schoolleider wordt eveneens geacht
omstandigheden te creëren, waarin het lerarenkorps optimaal kan
functioneren.
Aan de Informele Raad worden onder meer de volgende discussievragen
voorgelegd:
- Hoe maken we het beroep van leraren aantrekkelijker?
- Hoe kunnen systemen van het begeleiden van beginnende leraren het
beste worden gebruikt?
- Hoe kan de mobiliteit van leraren(opleiders) gestimuleerd worden?
- Welke maatregelen zijn nodig voor schoolleiders om de professionaliteit
van leraren te borgen?
Voor alle discussievragen geldt dat in beschouwing wordt genomen hoe op
Europees niveau van elkaar geleerd kan worden, en hoe er samengewerkt kan
worden.
Pagina 2 van 3
Inzet Nederland Datum
11 september 2009
De discussievragen zijn voor Nederland herkenbaar. Onze referentie
Versterking van de aantrekkelijkheid van het beroep is een centraal thema in IB/151995
onze reactie op het advies van de commissie Leraren, het Actieplan LeerKracht
van Nederland. In aansluiting daarop zijn met de diverse sectoren (primair
onderwijs, voortgezet onderwijs, beroeps- en volwasseneneducatie en hoger- en
beroepsonderwijs) convenanten tot stand gekomen ter uitwerking van dat
actieplan.
De kwaliteit van de lerarenopleidingen en het vergroten van de kweekvijver
komen uitgebreid aan bod in Krachtig Meesterschap, de kwaliteitsagenda voor het
opleiden van leraren 2008 2011. Lerarenopleidingen streven naar een betere
balans tussen het kennen en het kunnen van de leraar door samen de kennisbasis
te beschrijven en ervoor te zorgen dat de afgestudeerde inderdaad over de
vereiste kennis zal beschikken. Uitbreiding van de kweekvijver van leraren
geschiedt onder meer door introductie van de educatieve minor in
bacheloropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs en door het project "Eerst
de klas" naar analogie van het Engelse Teach First.
Langs twee lijnen wordt gewerkt aan de continue professionele ontwikkeling.
· Op het niveau van de school
Scholen hebben in de lumpsum middelen beschikbaar voor het onderhouden
van de bekwaamheid van het onderwijspersoneel. Met het convenant over
professionalisering en begeleiding van onderwijspersoneel primair en
voortgezet onderwijs is de lumpsum structureel met 100 miljoen verhoogd
· Op het niveau van de leraar
In aansluiting op het advies van de Commissie Leraren is de Lerarenbeurs
voor scholing tot stand gekomen. Dat is een groot succes.
Ook wat betreft de rol van de schoolleider kan worden gewezen op recente
beleidsdocumenten.
In de Kwaliteitsagenda Primair Onderwijs 'Scholen voor Morgen' is het belang van
investeren in goed leiderschap van schoolleiders benadrukt. Met
werkgeversorganisaties, vakbonden en beroepsorganisaties is een
samenhangende aanpak van beleidsinitiatieven afgesproken om het
opbrengstgericht leiderschap te versterken en het beroep van schoolleider
aantrekkelijker te maken. Deze aanpak is eind 2008 aan de Tweede Kamer
aangeboden en bestaat onder andere uit een stimuleringsregeling voor
opleidingstrajecten voor nieuwe schoolleiders en traineetrajecten voor
leidinggevenden van buiten het onderwijs.
In de Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs 'Tekenen voor Kwaliteit' is het
belang van goed leiderschap eveneens onderstreept. Met de VO-Raad zijn
afspraken gemaakt om het onderwijskundig leiderschap van schoolleiders te
versterken. Het Innovatieproject van de VO-Raad geeft hier invulling aan met de
dieptestrategie 'Expeditie durven delen doen': vernieuwingsprojecten die
plaatsvinden op middelbare scholen in heel Nederland om de kwaliteit van het
onderwijs te verbeteren. Professionalisering van schoolleiders maakt hier integraal
onderdeel van uit, inclusief het aspect onderwijskundig leiderschap. Tevens is
onderwijskundig leiderschap aandachtspunt in het kader van de kwaliteitszorg in
scholen.
Pagina 3 van 3