Ingezonden persbericht

Opvoeren nieuwe auto's streng aan banden

Amsterdam, 22 september 2009 - Het ministerie van Financiën maakte onlangs bekend het opvoeren van zuinige leaseauto's aan te pakken. De plannen blijken nu veel verder te gaan. Iedereen die zijn nieuwe auto laat opvoeren, loopt vanaf volgend jaar het risico een forse bpm-naheffing te krijgen. Dat meldt AutoWeek deze week.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager kondigde enkele weken geleden wetgeving aan die moet voorkomen dat zuinige leaseauto's - waarvoor een verlaagd bijtellingstarief geldt - na aflevering door een tuningbedrijf worden opgevoerd. De uiteindelijke maatregel gaat veel verder, zo blijkt uit een analyse van het belastingplan door AutoWeek.

Redelijk gemakkelijk
Iedere bezitter van een auto jonger dan drie jaar die het motorvermogen wijzigt, loopt het risico een forse naheffing van de bpm te krijgen. De bpm is vanaf 2010 veel meer afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot per kilometer. Relatief zuinig auto's, zoals een BMW 1-serie met een kleine motor, worden daardoor goedkoper. Maar voor een koper is het redelijk gemakkelijk om na de aanschaf van de auto bij een tuningbedrijf de motorsoftware te laten aanpassen om zo meer vermogen te krijgen. De kans is dan groot dat de CO2-uitstoot per kilometer stijgt.

Hoger dan fabrieksopgaaf
Daarom stelt het ministerie van Financiën in het belastingplan dat de overheid een volledige naheffing van de bpm oplegt als, binnen drie jaar nadat een auto op kenteken is gezet, blijkt dat de CO2-uitstoot per kilometer (ofwel het officiële verbruik) hoger is dan de fabrieksopgaaf. Stel: een auto stootte 224 gram CO2 per kilometer uit en na het opvoeren 240 gram, dan scheelt dat een koper 1.920 euro aan bpm. En datzelfde bedrag loopt het ministerie van Financiën dus aan inkomsten mis.

Enorm probleem
De RAI Vereniging zet vraagtekens bij de nieuwe wet. "Als iemand dit bewust doet om belasting te ontlopen, valt er natuurlijk weinig tegenin te brengen," zegt woordvoerder Harald Bresser. "Maar sowieso hoeft het opvoeren van een auto niet te betekenen dat hij bij de officiële meetcyclus daadwerkelijk meer CO2 uitstoot. Los daarvan: hoe zie je of een auto getuned is? De handhaving lijkt ons een enorm probleem."

Dure symboolpolitiek
Bovag-woordvoerder Paul de Waal onderschrijft de handhavings-problematiek en vindt het aanpassen van een wet wel een heel zwaar middel om die 'paar gevallen' aan te pakken. "Bovendien zou je mensen die hun auto zuiniger laten tunen - ja, dat kan - dan moeten compenseren met bpm-teruggave," meent hij. "Het heeft veel weg van symboolpolitiek. Dure symboolpolitiek. Laat Financiën eerst maar eens inventariseren hoe groot dit probleem nu eigenlijk is, voordat ze met een kanon op een mug gaan schieten. "

Verplicht herkeuren
Het ministerie laat AutoWeek weten dat het verplicht wordt je auto door de RDW te laten herkeuren als je hem hebt laten opvoeren. Doe je dat niet, dan ben je in overtreding. Opvallend, omdat het zelfs voor een RDW-keurmeester al lastig is om met een niet getunde auto de fabrieksopgaaf te halen. "Door dit in de wet vast te leggen, zijn de regels nu in ieder geval duidelijk," aldus een woordvoerder. "We hopen met dit signaal vooral leasemaatschappijen te bewegen het opvoeren van leaseauto's te verbieden."

Over Sanoma Men's Magazines
Sanoma Men´s Magazines (SMM) is uitgever van AutoWeek, Belegger.Magazine, Computer Idee (50%), De Nationale Botenbank, Duck Out, Fiets, FietsActief, FORMULE 1 RaceReport, Gamer.Magazine, Golfers Magazine, GOLFjournaal, GolfNieuws, Grasduinen, GTO, hockey.nl, James, KIJK, MOTO73, MOTOR, Motorjacht, Revu, Panorama, Playboy, Procycling, Sportweek, Start met Wielrennen, Triv', Truckstar, TV Film, Zeilen, Zo Zit Dat en talloze succesvolle websites, waaronder autotrader.nl, insidegamer.nl, AutoWeek.nl, Belegger.nl, Playboy.nl en Gamer.nl. Sanoma Men's Magazines is een 100% dochter van Sanoma Uitgevers. Voor meer informatie over Sanoma Men's Magazines: www.smm.nl.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en circa 180 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2008 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 515,7 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1000 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Sanoma Uitgevers mag zich sinds juni 2009 één van de vijf beste werkgevers van Nederland noemen volgens het jaarlijkse onderzoek van Effectory en VKbanen. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl.

Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines. De tijdschriften en digitale media van Sanoma Magazines informeren, inspireren en verbinden miljoenen mensen in verschillende levensfasen in 13 Europese landen. Sanoma Magazines is een Divisie van de Sanoma Group, een sterke Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Sanoma Uitgevers is ook te volgen op Twitter: twitter.com/SanomaNL.

Logo-SMM-kleur-EPSkopie,-23
Sanoma Uitgevers

Noot voor redactie,