Ingezonden persbericht


Persbericht

Haarlem, 22 september 2009

Vliegwinkel.nl restitueert vliegtaks uit eigen zak 10% van buitenlandse airlines laat terugbetaling vliegtaks achterwege

Vliegwinkel.nl gaat als eerste online vliegticketaanbieder ook de vliegtaks terugbetalen aan haar klanten die een ticket boekten bij een buitenlandse luchtvaartmaatschappij die nog altijd niet zijn overgegaan tot terugbetaling van de vliegtaks. Wim Butte, directeur van vliegwinkel.nl, kondigde dat gisteren aan in een uitzending van het consumentenprogramma Tros Radar. "Tien procent van onze klanten wacht na drie maanden nog steeds op de restitutie van de vliegtaks. Het gaat veel te lang duren en daarom hebben wij besloten om niet langer te wachten op terugbetaling door de airlines. Het geduld van onze klanten raakt terecht op!"

Vliegwinkel.nl startte op 17 juni jl. als eerste online vliegticketaanbieder met het terugbetalen van de vliegtaks aan haar klanten, nadat een groot aantal luchtvaartmaatschappijen de geïnde bedragen aan vliegwinkel.nl had terugbetaald. Het gaat om bedragen van ¤ 11,25 per ticket voor Europese vluchten en ¤ 45 per ticket voor intercontinentale bestemmingen. De restitutie was vanwege het enorme aantal tickets en de vereiste zorgvuldigheid een tijdrovend proces, maar inmiddels heeft vliegwinkel.nl de vliegtaks terugbetaald aan 90% van haar klanten.

Drie maanden later wacht vliegwinkel.nl nog steeds op terugbetaling van de vliegtaks door een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder Easyjet, Air Berlin en Royal Air Maroc. Het gaat om ongeveer 2.000 tickets. Vliegwinkel.nl heeft besloten om die bedragen voor te schieten en vandaag al te starten met de terugbetaling van de vliegtaks aan klanten die hiervoor hun rekeningnummer hebben doorgegeven. "Wij zijn slechts bemiddelaar, de vliegtaks moet door de airlines via ons aan de klanten worden terugbetaald. Als een van de grootste online vliegticketaanbieders van Nederland hebben we besloten om het goede voorbeeld te geven en de terugbetaling niet langer uit te stellen. Onze klanten mogen niet langer de dupe worden van deze administratieve rompslomp!", aldus Butte.

---///---

EINDE BERICHT

Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het ticket kan worden gecombineerd met hotelovernachtingen, autohuur en luchthavenvervoer.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Airtrade in Haarlem, de marktleider in Nederland op het gebied van de distributie van toeristische vliegtickets. Eén op de vijf toeristische lijndiensttickets in Nederland wordt door Airtrade geleverd aan consumenten of verkocht via andere bedrijven in de reisbranche. Airtrade is een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit familiebedrijf is in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens) en TRX (reistechnologie). Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen met 15.000 medewerkers en behaalde in 2008 een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 15.6 miljard. Voor meer informatie: http://www.bcd-nv.com.

Noot aan de redactie (