Gemeente Utrecht
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
94 vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(ingekomen 19 augustus 2009
en antwoorden door het college verzonden op 22 september 2009)
Op 25 maart zonden wij u een brief met vragen rond het reilen en zeilen van het treinvervoer bij calamiteiten rond Utrecht. Door B en G werd geconstateerd dat het vervangend vervoer slecht geregeld was en dat de communicatie abominabel was.
Nu vijf maanden later is er weer een calamiteit. Geen trein kon Utrecht in of uit. En weer is er geen vervangend vervoer, weet de ene NS-er niet wat de ander doet, is er geen communicatie of gebrekkig tussen de NS en Pro-rail, is van enige coördinatie na herstel van de wissel- en seinstoring (binnen kringen van de NS wordt beweerd dat het een computerstoring is voortkomend uit het feit dat er geen vervangende computer beschikbaar is, waardoor er niet overgeschakeld kan worden) en blijkt de communicatie naar de reizigers toe nog belabberder te zijn als vijf maanden geleden.
Hoeveel reizigers er getroffen zijn is niet duidelijk, maar als het grootste knooppunt van Nederland en daarmede een heel belangrijke poort voor doorgaande reizigers zou het aantal slachtoffers weleens in de richting kunnen gaan van een kleine honderdduizend. Sommige reizigers hebben tot wel drie tot vier uur vertraging opgelopen.
B en G vraagt zich af of we hier te doen hebben met professionele organisaties of met een stelletje knoeiers, die er genoegen in lijken te hebben om elkaar de loef af te steken en daardoor de reizigers verplichten tot een langdurig verblijf op de stations of om via allerlei trucs thuis moeten proberen te komen.
De samenwerking tussen de NS en Pro-rail lijkt voor de buitenstaander niet te bestaan. Ook in de berichtgeving wordt steeds gezegd dat Pro-rail geen informatie geeft. Dit kan niet langer in een land waar de rijksoverheid beweert dat het openbaar vervoer gestimuleerd moet worden. De treinreiziger moet de positie van de klant is koning krijgen en niet langer gezien worden als een object.
Vervangend vervoer was gisteren niet aanwezig. Geen bussen of andere vervoersmogelijkheden. In uw antwoorden van 19 mei 2009 schreef u dat de NS een contract met Connexxion heeft. Maar hoe kan je een contract hebben en vervolgens geen bus inzetten? Of worden bussen dubbel gebruikt? Ook is er niet omgeroepen dat de reizigers de reguliere bussen van Connexxion konden nemen naar de buurgemeenten. Overigens, is Connexxion voor een derde in handen van de Nederlandse Staat, evenals de NS? Misschien dat dat ook verklaart waarom er geen bussen kwamen.
In uw antwoord van 19 mei 2009 schreef u dat bereid bent om als bestuurder van de gemeente Utrecht met het grootste openbaar vervoerspunt van Nederland rond de tafel te gaan zitten om veel betere noodprocedures voor alternatief vervoer op te stellen bij ongelukken en rampen.
Het lijkt dat de NS daarvan niet veel geleerd heeft.
Als raadsfractie vinden wij het noodzakelijk dat de gemeente alle energie inzet om dergelijke ongelooflijke stremmingen van reizigers te voorkomen, omdat we het hier over echte "stadspromotie" hebben en over iets van een veel grotere waarde dan een Tour de France.
Op grond van het bovenstaande hebben wij de volgende vragen:
1. Wat zijn de resultaten van het overleg geweest dat u met de NS heeft gehad?
Er is nog geen gelegenheid geweest tot overleg over de noodprocedures. We verwachten dat dit overleg dit najaar kan plaatsvinden. In dat overleg kan de treinstoring van 18 augustus worden betrokken. Desgevraagd laat ProRail weten intensief te overleggen met o.a. NS over de opgetreden storingen en noodprocedures. Zoals bekend is de rol van de gemeente Utrecht hierin beperkt.
2. Bent u bereid om met de minister van Verkeer en Waterstaat in overleg te treden en hem te verzoeken om Pro-rail en de NS weer onder een organisatie te brengen ?
Nee. Dit valt buiten de verantwoordelijkheid van de gemeente Utrecht.
3. Bent u bereid als die variant niet lukt om aan de minister te vragen de samenwerking tussen de hiervoor genoemde organisaties op een professioneel niveau te brengen?
Nee. De afstemming tussen NS en ProRail heeft de aandacht van de verantwoordelijke minister van Verkeer en Waterstaat.
4. Heeft de NS en Pro-rail wel draaiboeken (naast de dienstregeling) voor het geval dat er calamiteiten zijn?
Ja.
5. Zo ja, kunt u ons daar inzicht in geven en laten zien waarom die niet werkten?
Deze vraag zullen wij overbrengen aan NS en ProRail.
6. Indien er geen draaiboeken zijn voor allerlei voorkomende calamiteiten bent u bereid om als stadsbestuur de NS te wijzen op haar verantwoordelijkheden op dat gebied?
Niet van toepassing. Zie antwoord op vraag 4.
7. Bent u bereid om de NS te verzoeken om meer duidelijkheid te geven over het niet inzetten van busvervoer?
Ja, deze vraag zullen we aan de NS voorleggen.
8. Bent u bereid om de NS te verzoeken om een betrouwbare partner voor vervangend vervoer te contracteren?
Nee. Het is aan de NS om dit te bepalen.
9. Bent u bereid om de NS te verzoeken om duidelijk te omschrijven in welke gevallen en binnen hoeveel minuten vervangend vervoer wordt aangeboden?
Ja, wij zullen dit verzoek overbrengen aan de NS.
10. Bent u bereid om met de NS en Pro-rail te overleggen om te komen tot een adequate en actuele informatie voorziening naar de reizigers toe.
Ten dele. Informatievoorziening heeft de aandacht van de NS en ProRail. Het is allereerst aan de minister van Verkeer en Waterstaat om te beoordelen of dit voldoende is. Wel zullen we aan NS en ProRail het verzoek doen om de treinstoring van 18 augustus op dit punt te evalueren.
---- --