Persbericht
www.d66utrecht.nl
Utrecht, 22 september 2009
Bewoners krijgen inspraak via klankbordgroep
Fietsbrug Leidsche Rijn-Oog in Al komt er, maar later
De zeer noodzakelijke fietsbrug tussen Leidsche Rijn en Oog in Al komt er. Dit blijkt uit het antwoord op de schriftelijke vragen van D66, PvdA en GroenLinks. Fractievoorzitter Gerda Oskam: "Uiteraard ben ik verheugd dat de berichten die wij ontvingen over de uitspraken van wethouder De Bondt tijdens een informatieavond, niet kloppen. Het zou ook te gek zijn dat deze brug, die al in het Masterplan Leidsche Rijn van 1995 gepland was, 14 jaar later opeens weer ter discussie zou worden gesteld.
Aan de andere kant hebben we als D66 al jaren aangedrongen op studie over de aanlanding van deze fietsbrug in Oog in Al en de doorgaande fietsverbindingen aan beide zijden van de brug. Een dergelijke studie kon al jaren geleden worden uitgevoerd, zodat bewoners niet voor een vrijwel voldongen feit zouden zijn geplaatst. Iedereen kon immers, net als D66, zien dat de aanlanding van de fietsbrug in Oog in Al, tot problemen zou leiden. Maar die studie en de dialoog hierover met omwonenden, schoolbesturen, en andere betrokkene had bij opeenvolgende colleges geen enkele prioriteit. Ook daarom kan de brug jaren later dan gepland in gebruik worden genomen. Dat is enorm jammer, zeker gezien de werkzaamheden rondom de Hogeweidebrug en De Meernbrug de afgelopen jaren."
D66 wenst, naast deze fietsbrug, ook verdere verbeteringen van de fietsverbindingen tussen Leidsche Rijn en de bestaande stad. Oskam: "Zowel het openbaar vervoer als de huidige fietsverbindingen zijn allemaal gericht op de Utrechtse binnenstad of Utrecht Centraal Station. Wat D66 betreft zou je meer alternatieven moeten bieden voor mensen om echt de omslag te maken van autobereikbaarheid naar totaalbereikbaarheid. Zo zou een fietsbrug tussen Leidsche Rijn en Zuilen een enorme verkorting betekenen van de fietstijd tussen Leidsche Rijn en Zuilen, Overvecht, en andere delen van de stad. Je zou bijvoorbeeld de huidige Demkabrug kunnen omvormen tot een echte fietsbrug met goede fietsverbindingen tussen de fietsboulevard van de Jazzsingel in Terwijde naar de Amsterdamsestraatweg in Zuilen." D66 zal dit idee bij de behandeling van de begroting 2010 verder uitwerken.
Bijlage: schriftelijke vragen van o.a. D66 en antwoorden van het College van B & W
---
2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
83 Vragen van de heer drs. B.F.M. Beerlage, mevrouw G.A. Oskam en
de heer P.H. van Corler
(ingekomen 7 juli 2009
en antwoorden door het college verzonden op 22 september 2009)
Op dinsdag 30 juni j.l. heeft de eerste consultatiebijeenkomst plaats gevonden over de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze bijeenkomst vond plaats voor de omwonenden bij het aanlandingspunt van de brug in Oog in Al: het Victor Hugoplantsoen en de Johan Wagenaarkade.
De fietsbrug maakt al 15 jaar onderdeel uit van de beleid en plannen van de gemeente, vanaf: het Masterplan Leidsche Rijn uit 1995. Dit onderdeel van het Masterplan is verder uitgewerkt en bevestigd in het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan uit 2005 met het daarin opgenomen hoofdfietsnetwerk.
Het consulteren van de bewoners was bedoeld om te komen tot de best mogelijke oplossing voor het realiseren van de brug en de aanlandingsplaatsen. PvdA, Groenlinks en D66 hebben echter van bewoners die op deze avond aanwezig waren vernomen dat op deze avond is aangegeven dat er nog maar eens goed gekeken moest worden naar het nut en de plek van deze brug.
Hierover hebben wij de volgende vragen:
1. Klopt het dat het college op de bijeenkomt op 30 juni jl. nut en noodzaak en de locatie van de fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Leidsche Rijn - Oog in al, ter discussie heeft gesteld?
Tijdens de bijeenkomst is aangegeven dat de raad in verschillende beleidsdocumenten de fietsbrug heeft opgenomen. Ook is uiteengezet welke stappen gezet moeten worden, alvorens de aanleg kan starten. Een daarvan is het wijzigen van het bestemmingsplan. Bij de besluitvorming over het te wijzigen bestemmingplan moet een integrale afweging gemaakt worden. Om de effecten en kosten te kunnen bepalen wordt de fietsbrug verder uitgewerkt. De bewoners zijn uitgenodigd om in een klankbordgroep plaats te nemen, zodat zij hun mening kenbaar kunnen maken en invloed kunnen uitoefenen op de uitwerking.
Zo, ja.
2. Kan het college aangeven waarom eerder vastgesteld beleid en plannen ter discussie zijn gesteld?
Zie het antwoord op vraag 1.
Zo, nee.
3. Wil het college bevestigen dat het college vasthoudt aan eerder vastgesteld beleid en plannen waarin deze fietsbrug is opgenomen zoals het Masterplan Leidsche Rijn en het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan met het daarin opgenomen hoofdfietsnetwerk?
Zie het antwoord op vraag 1.
4. Beoordeelt het college de uitlatingen op de bewonersavond dan ook als bijzonder ongelukkig en is het college bereid de verkeerde (of verkeerd begrepen?) berichten recht te zetten?
Zie het antwoord op vraag 1.
PvdA, Groenlinks en D66 gaan ervan uit dat het college vasthoudt aan de komst en de plek van de fietsbrug en dat deze brug zo snel als mogelijk, rekening houdend met realisatie van de overkapping van de A2, gerealiseerd wordt. Volgens de laatste planning moet op basis van de consultaties van bewoners het programma van eisen van de brug, de aanlandingen en vervolgroutes eind 2009 klaar zijn.
5. Kan het college aangeven of deze planning nog actueel is?
Deze planning zal enige vertraging ondervinden.
6. Kan het college aangeven wanneer volgens planning de eerste fietser over de brug kan rijden?
Het streven is de brug uiterlijk in 2013 te openen.
Noot voor de redactie,
Gemeenteraadsfractie D66 Utrecht