Ingezonden persbericht


Nederlandse vrouw praktische en kritische internet 'fanaat'

Wat vrouwen willen van hun internet provider

NIJMEGEN- De Nederlandse vrouw gaat voor de snelle internet provider die hen vrijheid, duidelijkheid en een lage prijs biedt. Zij kan als internetfanaat namelijk geen dag zonder internet omdat zij het met name gebruikt voor praktische zaken zoals e-mail en administratie. Dit blijkt uit een online onderzoek van telefoon- en internet provider Alice en het Vrouwen Elektronica Panel, waaraan 242 vrouwen tussen de 19 en 65 jaar deelnamen.

Op de vraag hoe zij zich als internetgebruiker typeert gaf 51 procent aan zichzelf als een 'internet fanaat' te zien die geen dag zonder internet kan. Een kleine groep van 6 procent gaf toe zelfs als internet 'junkie' door het leven te gaan en geen minuut zonder te kunnen. Waarom zij niet zonderkan? Hoofdzakelijk gaat de Nederlandse vrouw het internet op voor praktische zaken zoals e-mail (98%) en administratie (61%), maar vrouwen zijn ook vaak op het internet te vinden voor funsurfen (54%) en shoppen (48%).

Praktisch

Gezien het dagelijkse, en met name praktische, gebruik is het niet verbazingwekkend dat snelheid heel belangrijk is bij het kiezen van een internetabonnement. Voor 30 procent is snelheid bepalend voor de keuze, 61 procent van de onderzoeksgroep geeft aan het belangrijk te vinden maar niet geheel bepalend. Een contract wordt liever niet voor langere tijd aangegaan. Ruim driekwart van de vrouwen gaat voor de vrijheid om maandelijks over te kunnen stappen.

Prijsbewust

Uit meerdere antwoorden blijkt een overduidelijke focus op prijs. Het kan een motivatie zijn om voor een provider te kiezen en bij een andere op te stappen. 67 Procent geeft aan liever de laagste prijs garantie te krijgen dan van A tot Z geholpen te worden bij het overstappen. Op zich slim, want op het moment dat er maandelijkse kosten bespaard moet worden is internet nog maar voor 7 procent een post waar op gekort wordt. Bezuinigen doen ze eerder op boodschappen en uitgaan (52%).

Vrouwen Elektronica Panel

Het Vrouwen Elektronica Panel geeft fabrikanten en retailers antwoord op de vraag 'What Women Want' op het gebied van consumenten elektronica in de breedste zin van het woord. In het panel zitten momenteel ruim 480 vrouwen die meewerken aan onderzoeken en producttesten. www.vrouwenelektronicapanel.nl